Výkonný ředitel McLarenu Zak Brown se vrací k minulému víkendu, kdy se měla jet Velká cena Austrálie. Do té se svým týmem odmítl nastoupit poté, co byl jeden ze zaměstnanců pozitivně testován na koronavirus. Neměli však jiné východisko.
Dotyčný jedinec se již z nemoci Covid-19 úspěšně zotavuje a podle McLarenu již nevykazuje žádné symptomy. Čtrnáct dalších kolegů, kteří s ním přišli do kontaktu, ale na výsledků testů stále čeká, u rozboru jejich testu se již tolik nespěchá jako v prvním případě.
Výkonný ředitel Brown si pochvaluje reakci svého závodního týmu na to, že se z velké ceny stáhnout: "Jsem hrdý na to, jak celý tým v Austrálii i v továrně zvládl situace v okamžiku skutečného tlaku a obav o své kolegy. Soustředění, klid a profesionalita byly napříč celým týmem výjimečné. Máme lídry, kteří šli všude příkladem, což je pro naše lidi dobrým svědectvím."
Předem připravený scénářBrown se se šéfem závodního týmu Andreasem Seidlem předem dohodli, že do závodu nenastoupí, pokud bude někdo u nich pozitivně testován na přítomnost koronaviru. "Průběžně jsme s týmem v Británii společně plánovali scénáře, takže jsme věděli, jaké máme možnosti, pokud nastanou různé situace," přibližuje výkonný ředitel McLarenu.
"S Andreasem jsme si již dříve odsouhlasili, že pokud dojde na pozitivní test v garáži, tak budeme mít jedinou možnost. Jak jsem dříve řekl, jakožto závodník jsem musel učinit to nejtěžší rozhodnutí v životě, ale jakožto výkonný ředitel bylo to nejsnadnější. Naši lidé jsou na prvním místě a Andreas to tak jednoznačně vnímá taky," říká Brown.
Když přišla špatná zprávaVe čtvrtek večer zrovna večeřeli s akcionářem, když se dozvěděli o pozitivním testu. "Ihned jsme se vrátili na hotel, abychom se setkali s vedením závodního týmu. Zatímco se Andreas soustředí na vedení týmu, já mám na starosti správní radu a akcionáře, kteří nás v tom, musím přiznat, absolutně podporovali, když jsme informovali ostatní týmy, F1 a FIA."
"Mám radost, že se člen našeho týmu nakažený koronavirem dobře zotavuje, příznaky pominuli a lidé v karanténě mají dobrou náladu. Podpora, která se jim od dostává od kolegů, našich partnerů, členů F1 komunity a fanoušků z celého světa, je fantastická. Děkujeme všem za ni," pokračuje výkonný ředitel McLarenu.
"Teď se soustředíme na dialog s F1, s FIA a dalšími týmy při práci na kalendáři pro rok 2020 a na vedení týmu v následujících měsících. Je stále brzy a situace se neustále vyvíjí, plánujeme však předem a zůstáváme flexibilní."
Reakce pilotů a zbytku závodního týmuSeidl oceňuje úsilí šéfa závodního týmu, jenž byl ochoten zůstat v Austrálii déle se zaměstnanci, kteří zůstali v karanténě. "Není to lehká situace. Obzvlášť děkuji našemu závodnímu ředitelovi Andreovi Stellovi a jeho klukům, kteří tam dobrovolně zůstali dalších 14 dní, aby podpořili kolegy v karanténě."
A jak na celou situaci reagovali piloti Lando Norris a Carlos Sainz? "Samozřejmě, že si dělali starosti o své kolegy. Museli jsme je fyzicky oddělit od zbytku týmu, i když jsou oba v pořádku. Neustále jsme spolu v kontaktu," odpovídá šéf závodního týmu.
"Oceňujeme také kolegy v padoku, kteří nám v pátek ihned nabídli pomoc při demontáži garáže a balení nákladu, což bylo samozřejmě výzvou, když nám chybělo 14 klíčových kluků. Tohle je duch F1 a závodění, kterého vítáme," dodává Seidl.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.