Mercedes před prvním závodem kvůli spolehlivosti upravil svou pohonnou jednotku. V testech překvapil svým inovativním dvouosým řízením (DAS), tento systém však podle soupeřů není jednoduché nasadit.
Během testů v Katalánsku řešil několik potíží se spolehlivostí svého motoru, na což doplatil také Williams. Agregáty putovaly zpět do Brixworthu, kde byly podrobeny detailní analýze, aby inženýři plně pochopili, co se vlastně na dráze přihodilo.
Motor upraven, výkonnost to neomezíVětšinou šlo o pokles tlaku oleje, ložisky či potíže s chlazením motorgenerátoru pro rekuperaci tepelné energie (MGU-H). "Máme kvůli tomu obavy? Ano. Samozřejmě. Normálně máte v předsezónních testech mnohem větší důvěru ve spolehlivost, nebylo to tedy perfektní," uvedl ještě v Barceloně Lewis Hamilton.
Mercedes problémy odstranil a věří, že je úpravy v zájmu spolehlivosti nebudou omezovat v tom, jak agresivní módy bude moci provozovat. "Máme radost, že jsme na tyto potíže natrefili při testech spíše než během závodního víkendu. Mohli jsme je tak opravit bez penalizací," konstatuje sportovní šéf Toto Wolff.
DAS není snadné nasadit, Red Bull chce protestovatStříbrné šípy v testech zaujaly také DAS systémem, který však podle Red Bullu není legální a v Melbourne proti němu podá protest, pakliže jej německá stáj nasadí. Stejně tak si stěžoval na horní ramena zadního zavěšení s kanálky pro přívod vzduchu dovnitř kola. FIA na to již zareagovala patřičnou technickou směrnicí, tým je musel upravit.
Pro rivaly by nebylo jednoduché DAS nasadit. "Jde o významný projekt. Významný proto, že by podle mě vyžadoval nové šasi proti tomu, které máme nyní," říká technický ředitel Racing Pointu Andrew Green o systému, který bude stejně od příští sezóny zakázaný.
"I kdyby se pravidla příští rok neměnila, tak pochybuji, že bychom něco podobného letos nasazovali. Kvůli tomu, že se ale mění a že takový systém nová pravidla zakazují, není šance. Myslím, že jde o ten malý přínos, do kterého byste šli, ale pokud to nejde, tak to neuděláte," pokračuje technický šéf Racing Pointu, jehož vůz RP20 je přitom kopií loňského Mercedesu W10, na co si někteří soupeři (v padoku se hovoří o Renaultu) ještě zřejmě budou oficiálně stěžovat.
"Myslím, že máme přehled o tom, v čem by jeho přínosy mohly spočívat. Neprováděli jsme kvůli tomu žádné simulace. Pokud však máte pro takový systém k dispozici hmotnost, pak z něj budete těžit. Velikost takového přínosu záleží na celé řadě faktorů: od pneumatik, které nasadíte, přes typ okruhu až po základní ovladatelnost vozu. Na některých tratích je jeho přínos velmi malý, na jiných může dosahovat několik desetin," dodává Green.
Vysoké teploty v Imole představovaly pro tým Mercedes značnou překážku, která se výrazně podepsala na jejich výsledcích. George Russell skončil až na sedmém místě, zatímco jeho týmový kolega Andrea Kimi Antonelli musel kvůli technickým problémům závod předčasně ukončit.
Osmnáctiletý talent Mercedesu přiznal, že ho při debutu ve Formuli 1 v Itálii přemohla síla okamžiku a nečekaně velká pozornost. Přesto šlo podle něj o nezapomenutelný zážitek a silnější vstup do světa F1, než si kdy dokázal představit.
Lewis Hamilton předvedl v Imole působivý výkon, když se ze 12. místa na startu dokázal propracovat až na čtvrtou příčku. Britský pilot stáje Mercedes tak ukázal, že stále patří mezi nejzkušenější a nejrychlejší jezdce ve startovním poli. Jeho stíhací jízda byla jedním z hlavních momentů závodu.
Max Verstappen zvítězil v Imole zaslouženě, nikoliv náhodou, uvedl šéf týmu Red Bull Racing Christian Horner. Podle něj tým překonal zásadní slabinu svého vozu RB21, čímž jasně ukázal svou sílu a připravenost čelit McLarenu.
Max Verstappen položil základ vítězství v Imole už v prvním kole, když se po vnější straně Tamburella prohnal kolem Oscara Piastriho. Přestože se Australan snažil, nic nemělo takový dopad na vývoj závodu jako právě tento klíčový tah.
Jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda převzal plnou odpovědnost za vážnou nehodu, ke které došlo během první části kvalifikace na Velkou cenu Emilia Romagna.
Ferrari nezvládlo kvalifikaci na domácí půdě v Imole a do závěrečné části se nedostal ani jeden jezdců. Zklamaný Leclerc připustil, že „zázraky dělat neumí“, a slabý výkon vozu SF-25 znovu vyvolal pochybnosti o jeho konkurenceschopnosti.
Oscar Piastri v Imole získal pole position před Maxem Verstappenem, který zaostal o pouhých 0,034 sekundy, zatímco George Russell skončil třetí. Naopak Ferrari a Mercedes nečekaně nepostoupily do Q3, kvalifikaci přerušily nehody Yukiho Tsunody a Franca Colapinta.
Lando Norris završil tréninkovou dominanci McLarenu na okruhu v Imole, když si v sobotní třetí volné jízdě pro Velkou cenu Emilia-Romagna připsal nejrychlejší čas. Britský jezdec tím navázal na výkony svého týmového kolegy Oscara Piastriho z předchozích dvou tréninků.
Šéf stáje Mercedes Toto Wolff nebude tento víkend přítomen na Velké ceně Emilie-Romagny. Rakouský týmový boss tak vynechá závod v Imole, přičemž důvody jeho absence zatím nebyly oficiálně upřesněny. Na místě ho pravděpodobně zastoupí sportovní vedení týmu.
Lewis Hamilton přirovnal řešení problémů s brzdami na svém voze Ferrari k „loterii“, když už jen dvě drobné úpravy během druhého tréninku na domácí Velké ceně Emilia-Romagna způsobily výrazné potíže.
Alpine oznámil, že Franco Colapinto pojede příštích pět závodů F1, ale Flavio Briatore to vzápětí popřel. Zůstává tak otázkou, co tým skutečně plánuje a jakou roli má mladý Argentinec sehrát.