Italská stáj dnes v divadle Romolo Valli v Reggio Emilia slavnostně ukázala svůj nový monopost, s nímž by poprvé v hybridní éře chtělo porazit Mercedes a získat titul mistrů světa.
V posledních třech ročnících skončilo Ferrari vždy na druhém místě, letos se bude snažit vylepšit aerodynamiku a společně se špičkovou pohonnou jednotkou to dotáhnout až ke kýženému cíli: k 17. konstruktérskému titulu.
"Jde o 66. formuli postavenou Scuderií Ferrari. Technická skupina je stále mladá, stále musíme vyrůst, poučit se z našich chyb, využít to a soustředit se na spolehlivost, která byla minulý rok naší slabinou. Zároveň se musíme věnovat projektu pro rok 2021, který představuje tu největší změnu, která kdy v F1 od jejího počátku nastala. Musíme na to být připraveni," uvádí šéf stáje Mattia Binotto.
Za tým budou i letos nastupovat Charles Leclerc se Sebastianem Vettelem. Loni to sice mezi nimi na závodních tratích párkrát zaskřípalo, v Brazílii se dokonce po vzájemné kolizi oba vyřadili, podle týmu jsou mezi nimi ale výborné vztahy a budou táhnout za jeden provaz.
Nový monopost nese označení SF1000, jelikož v této sezóně Scuderii čeká jubilejní 1000. velká cena. "Hodně se mi líbí, nemůžu se dočkat, až se s ním svezu, protože to s sebou samozřejmě přináší více vzrušení než se na něj dívat. Je o něco červenější než loni, takže si myslím, že vypadá skvěle," hodnotí Vettel.
Vettel: I like it a lot! I can't wait to drive it because obviously that's more exciting than looking at it! It's a little bit more red than last year so I think it looks great ☺#Seb5 #F1 pic.twitter.com/EOvTS6nZia
— Sebastian Vettel #5 (@sebvettelnews) February 11, 2020 Technický popis vozuOblast nosu představuje extrémní vývoj loňského vozu. Jsou zde větší převislé strukturální díly, které nesou přední křídlo. Tato změna má za účel vylepšení aerodynamického přítlaku. Výroba nového nosu dala inženýrům a lidem od kompozitů zabrat, protože jde o zajímavou výzvu v podobě splnění povinných nárazových testů, což se Scuderii letos povedlo na první pokus.
Zavěšení bylo přepracována. Jde o velmi důležitou součást nejen pro dynamiku a stabilitu vozidla, ale i pro aerodynamickou efektivitu, protože ramena usměrňují průtok vzduchu směrem k zádi. Obzvlášť velká pozornost byla u Ferrari věnována integraci úchytných bodů a brzdových kanálků, aby došlo k maximalizace přítlaku při zachování té správné úrovně chlazení brzdových kotoučů a třmenů.
Vertikální bočnicové panely po stranách formule pomáhají směřovat vzduch ke specifickým dílům vozu. Pravidla pro ně jsou stejná jako loni, u SF1000 jsou ale tvary složitější ve snaze zvýšit aerodynamickou efektivitu každičké součásti monopostu.
V rámci optimalizace výkonnosti vozu pro rok 2020 byl velký důraz kladen na kompaktní rozměry a úsporu hmotnosti. Některé součástí chladicího systému jsou umístěny níže, což pomohlo snížit těžiště auta a v důsledku toho i celkovou výkonnost.
Zadní kapotáž je díky práci věnované optimalizaci tvaru a uspořádání komponent pod krytem motoru užší než loňského předchůdce SF90. Těsněji obepíná vůz, což pomáhá vyčistit proudění vzduchu směrem k zadnímu křídlu. Kvůli extrémnějšímu tvaru karosérie došlo i ke zmenšení skříně převodovky, výkonnost chlazení však i přes úsporu místa zůstává stejná.
Pohonná jednotka se skládá ze šesti hlavních komponent: 1,6litrového V6 spalovacího motoru s turbokompresorem, ze dvou motorgenerátorů (MGU-K pro rekuperaci 4MJ kinetické energie na kolo při brzdění a MGU-H pro rekuperaci tepelné energie z turba), úložiště energie (baterie) a z řídicí elektroniky.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.