Letošní ročník F1 ještě ani neodstartoval a přesto je již docela možné, že rekordně naplněná soupiska závodů dozná změn. Hrozba zrušení závodů v asijských destinacích okupujících začátek sezóny není totiž nikterak zanedbatelná.
Sezóna v roce 2020 měla trhnout rekord co do celkového počtu grand prix. Dvaadvacet závodů, v rozmezí od poloviny března až do konce listopadu, to je již docela úctyhodné číslo. A to i s přihlédnutím na celkem sedm "dvojvíkendů", tedy podniků následujících pouhý týden po sobě. Slušná porce zábavy pro fanoušky a cestování pro celý kolotoč Formule 1. Avšak aktuální situace nahrává tomu, že bychom si my všichni mohli dát hned zkraje tohoto ročníku několikatýdenní pauzu.
ČÍNA A KORONAVIRUS
Asi není nezbytné detailně popisovat, co se v Číně v současné době odehrává a co je příčinou toho, že bychom (nejen) o tento závod mohli v tomto roce zcela přijít. Nemoci ani přírodní katastrofy totiž neznají hranice a nebezpečný koronavirus není žádnou výjimkou. A protože z obav o jeho další šíření již mnohé země ruší s nejlidnatejším státem na světě letecká spojení, dostává se i samotná Velká cena Číny do ohrožení. Termín konání akce je přitom naplánován na polovinu dubna.
V březnu měl do Číny zavítat také jiný motoristický podnik - Formule E. Avšak konání této akce je již teď zcela mimo diskusi. Šampionát čítající od loňského listopadu do letošního července celkem třináct závodů již podnik v čínském městě San-Ja neobsahuje. A teď si tento počet porovnejme se současným nabitým kalendářem F1. Přesun jakéhokoli závodu na jiný termín je bez vzájemného prohození s nějakou další grand prix prakticky vyloučen.
Možná se dalo uvažovat o alternaci s podnikem na ruském závodním okruhu v Soči, tam ale narazíme na jednoznačný odpor místních pořadatelů. Není se ani čemu divit, vždyť nejde jenom o prodej samotných vstupenek. Souvisí s tím pro návštěvníky také nutnost rezervace hotelů, letů apod. Šance, že by se závod v Šanghaji mohl konat v náhradním termínu se tak limitně blíží k nule.
A CO VIETNAM?
Protože již na začátku bylo uvedeno, že by letošní kalendář F1 mohl doznat větších škod, musíme se zmínit také o dalším kandidátovi na vypadnutí. Tím je premiérová Velká cena Vietnamu v Hanoji, jež se má uskutečnit dokonce o dva týdny dříve než-li Grand Prix Číny. Stačí však letmo pohlédnout na mapu světa a zjistíme, že Vietnam sdílí s Čínou část její jižní hranice.
Mezinárodní automobilová federace FIA a majitel komerčních práv americká společnost Liberty Media si v nastalé situaci nebudou chtít zřejmě zahrávat s ohněm a podstupovat bezpečnostní rizika. Snadno by se totiž mohlo stát, že by díky šíření vysoce nakažlivé nemoci mohlo dojít k ohrožení zdraví a života samotných účastníků šampionátu i fanoušků v dějišti velkých cen.
Jestliže by tedy byla situace v těchto destinacích ze strany organizátorů mistrovství vyhodnocena jako kritická a skutečně na storno těchto dvou závodů dojde, vznikne tím mezi podniky v Bahrajnu a Holandsku mezera o délce trvání šesti týdnů. V dubnu bychom tedy mohli na jakýkoli závod F1 zapomenout. Ve světle aktuálních událostí se ale samozřejmě jedná až o podružnou záležitost...
Lewis Hamilton znovu neudržel emoce za volantem. Ve Velké ceně Miami si během závodu ostře vyjel do svého inženýra a další napjatá komunikace u Ferrari nenechala nikoho na pochybách, že atmosféra v týmu je vše jen ne klidná. Po závodě ale britský jezdec otočil: „Nemyslel jsem to vážně.“
Australský talent Oscar Piastri si v Miami připsal třetí vítězství v řadě a potvrdil skvělou formu, když opět předvedl suverénní výkon a nenechal nikoho na pochybách, kdo momentálně udává tempo ve Formuli 1.
Kvalifikace na Velkou cenu Miami skončila pro Ferrari fiaskem. Charles Leclerc obsadil až osmé místo, jeho týmový kolega Lewis Hamilton skončil dokonce dvanáctý. „Byl jsem spokojený se svým kolem, ale výsledek je zklamáním. Prostě nejsme dost rychlí,“ hodnotil Leclerc situaci otevřeně.
Max Verstappen vstoupil do víkendu Velké ceny Miami jako čerstvý otec, ale na trati nijak nepolevil. Po narození dcery Lily si bez zaváhání dojel pro pole position a dal jasnou odpověď na debaty, zda ho otcovství může zpomalit.
Max Verstappen ovládl kvalifikaci na Velkou cenu Miami 2025 a zajistil si start z prvního místa. Nizozemský jezdec Red Bullu stanovil nový traťový rekord a po závodě mluvil o hledání limitů. Lewis Hamilton z Ferrari označil svou kvalifikaci za zklamání, Lando Norris se smířil s druhým místem a Andrea Kimi Antonelli ocenil svůj návrat po sprintu. Ferrari zůstává pozadu a šéf týmu Frederic Vasseur přiznal chyby.
Max Verstappen si v Miami zajistil pole position, když porazil McLareny i přes tlak po neúspěšném sprintu. Lando Norris chyboval v zatáčce 17, což ho stálo první místo, a Kimi Antonelli překvapil třetím místem; Lewis Hamilton do Q3 nepostoupil.
Andrea Kimi Antonelli měl sprint v Miami rozjetý nadějně, ale místo senzace přišlo tvrdé probuzení. Po startu z pole position rychle ztratil vedení a nakonec dojel až čtvrtý. V čele se mezitím přetahovali piloti McLarenu – Oscar Piastri a Lando Norris, který si nakonec dojel pro vítězství. tragédii prožil i tým Ferrari.
Toto Wolff se zastal Lewise Hamiltona po jeho vlažném startu ve Ferrari. Podle šéfa Mercedesu neztratil britský pilot nic ze své výjimečnosti – jen prochází přirozeným procesem adaptace na nový tým a nové výzvy.
Max Verstappen přijel do Miami se zprávou o čerstvě narozené dceři Lilly a vylepšeným vozem RB21. Na víkendové Velké ceně tak čelí nejen novým výzvám na trati, ale i těm rodičovským – a zvládá je s úsměvem i pomocí špičkové techniky.
Tým Alpine zatím v letošní sezoně formule 1 zůstával v oblasti technických vylepšení výrazně pozadu. Před Velkou cenou Miami se ale v boxech objevil pozoruhodný detail – dvě různé konfigurace přídě a předního křídla, které mohou naznačovat možné změny v aerodynamickém přístupu stáje.
Teprve osmnáctiletý Kimi Antonelli šokoval svět formule 1, když si v Miami vyjel první místo na startu sprintu – a dočkal se gratulace od samotného Lewise Hamiltona. Mladý Ital tak zazářil jako největší překvapení dosavadní sezony.
Mladý talent Kimi Antonelli z Mercedesu zazářil v kvalifikaci na sprintový závod Velké ceny Miami, když v dramatickém finiši překonal lídra šampionátu Oscara Piastriho a vybojoval si pole position.