Letošní ročník F1 ještě ani neodstartoval a přesto je již docela možné, že rekordně naplněná soupiska závodů dozná změn. Hrozba zrušení závodů v asijských destinacích okupujících začátek sezóny není totiž nikterak zanedbatelná.
Sezóna v roce 2020 měla trhnout rekord co do celkového počtu grand prix. Dvaadvacet závodů, v rozmezí od poloviny března až do konce listopadu, to je již docela úctyhodné číslo. A to i s přihlédnutím na celkem sedm "dvojvíkendů", tedy podniků následujících pouhý týden po sobě. Slušná porce zábavy pro fanoušky a cestování pro celý kolotoč Formule 1. Avšak aktuální situace nahrává tomu, že bychom si my všichni mohli dát hned zkraje tohoto ročníku několikatýdenní pauzu.
ČÍNA A KORONAVIRUS
Asi není nezbytné detailně popisovat, co se v Číně v současné době odehrává a co je příčinou toho, že bychom (nejen) o tento závod mohli v tomto roce zcela přijít. Nemoci ani přírodní katastrofy totiž neznají hranice a nebezpečný koronavirus není žádnou výjimkou. A protože z obav o jeho další šíření již mnohé země ruší s nejlidnatejším státem na světě letecká spojení, dostává se i samotná Velká cena Číny do ohrožení. Termín konání akce je přitom naplánován na polovinu dubna.
V březnu měl do Číny zavítat také jiný motoristický podnik - Formule E. Avšak konání této akce je již teď zcela mimo diskusi. Šampionát čítající od loňského listopadu do letošního července celkem třináct závodů již podnik v čínském městě San-Ja neobsahuje. A teď si tento počet porovnejme se současným nabitým kalendářem F1. Přesun jakéhokoli závodu na jiný termín je bez vzájemného prohození s nějakou další grand prix prakticky vyloučen.
Možná se dalo uvažovat o alternaci s podnikem na ruském závodním okruhu v Soči, tam ale narazíme na jednoznačný odpor místních pořadatelů. Není se ani čemu divit, vždyť nejde jenom o prodej samotných vstupenek. Souvisí s tím pro návštěvníky také nutnost rezervace hotelů, letů apod. Šance, že by se závod v Šanghaji mohl konat v náhradním termínu se tak limitně blíží k nule.
A CO VIETNAM?
Protože již na začátku bylo uvedeno, že by letošní kalendář F1 mohl doznat větších škod, musíme se zmínit také o dalším kandidátovi na vypadnutí. Tím je premiérová Velká cena Vietnamu v Hanoji, jež se má uskutečnit dokonce o dva týdny dříve než-li Grand Prix Číny. Stačí však letmo pohlédnout na mapu světa a zjistíme, že Vietnam sdílí s Čínou část její jižní hranice.
Mezinárodní automobilová federace FIA a majitel komerčních práv americká společnost Liberty Media si v nastalé situaci nebudou chtít zřejmě zahrávat s ohněm a podstupovat bezpečnostní rizika. Snadno by se totiž mohlo stát, že by díky šíření vysoce nakažlivé nemoci mohlo dojít k ohrožení zdraví a života samotných účastníků šampionátu i fanoušků v dějišti velkých cen.
Jestliže by tedy byla situace v těchto destinacích ze strany organizátorů mistrovství vyhodnocena jako kritická a skutečně na storno těchto dvou závodů dojde, vznikne tím mezi podniky v Bahrajnu a Holandsku mezera o délce trvání šesti týdnů. V dubnu bychom tedy mohli na jakýkoli závod F1 zapomenout. Ve světle aktuálních událostí se ale samozřejmě jedná až o podružnou záležitost...
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.
Dr. Helmut Marko zavzpomínal na více než dvacet let trvající spolupráci s Christianem Hornerem, se kterým společně vybudovali z Red Bullu špičkový tým Formule 1. Jejich odlišné přístupy se často doplňovaly a stály za klíčovými rozhodnutími, která Red Bull dovedla k vrcholu.
Christian Horner sehrál klíčovou roli při uzavření dohody s Hondou, která Red Bull vrátila na špičku F1. Právě toto partnerství odstartovalo novou éru dominance týmu.
Günther Steiner vyjádřil překvapení nad nečekaným odchodem Christiana Hornera z čela Red Bullu a označil ho za výrazný otřes pro tým. Podle něj bude těžké nahradit lídra, který byl symbolem stability.
Bývalý jezdec F1 Jolyon Palmer označil penalizaci Oscara Piastriho po Velké ceně Velké Británie za „extrémní, mírně řečeno“. Trest vyvolal mezi odborníky a fanoušky kontroverzi.
James Vowles poskytl nejnovější zprávy o své manželce Rachel Rolph a jejich novorozeném miminku. Ve veřejném prohlášení vyjádřil radost a vděčnost za zdraví celé rodiny a podělil se o první dojmy z otcovství.
Andrea Kimi Antonelli začal svou kariéru ve Formuli 1 slibně, ale nyní čelí obtížím. Mercedes věří, že mu pomůže tyto problémy překonat a vrátit se zpět na vítěznou cestu.
McLaren suverénně vede šampionát konstruktérů a Lando Norris si je vědom, jaké štěstí má s monopostem MCL39. Tento vůz mu dává potřebnou rychlost a jistotu k tomu, aby tým mohl bojovat o titul.
Christian Horner nezůstal jediný, kdo opustil Red Bull, společnost s ním opustili i dva další členové vrcholového managementu. Tým tak čelí největšímu otřesu ve vedení od svého vstupu do Formule 1.
Martin Brundle se domnívá, že problémy Red Bullu začaly po odchodu Christiana Hornera, který byl klíčovým stabilizačním prvkem týmu. Podle něj tým od té doby postrádá vedení a soudržnost, což se odráží i na trati.