Začátek nového roku u Williamsu kontrastuje s tím, co prožíval před 12 měsíci - povinné nárazové testy nového monopostu zvládl na první pokus. Šéfka Claire Williamsová vysvětluje, proč si vybrali Roye Nissanyho jako svého oficiálního testovacího jezdce.
Stáj z Grove loni pod vedení technického ředitele Paddyho Lowea dokonce nestihla začátek testování, pak se ukázalo, že její monopost je velmi pomalý a pravidelně končila s několikasekundovou ztrátou na kolo za ostatními. Letos jde ale všechno podle plánu.
"Stanovili jsme si během zimy několik opravdu náročných cílů, obzvlášť pro aerodynamiku, nalezení výkonnosti, a pak i pro určité mechanické potíže. A v těchto oblastech to jde dobře. Samozřejmě tím klíčovým cílem je teď připravit auto včas pro testování - a pro to, když se rozsvítí zelená světla, ne-li dříve. Mám absolutní důvěru v to, že se to podaří," uvádí Williamsová.
"Jedním z prvních znaků úspěchů je pro nás to, že jsme prošli všemi nárazovými testy, většinou z nich na první pokus - na rozdíl od minulého roku, kdy jsme v mnoha z nich selhali, dokonce i na šestý pokus. To nás dostalo pod větší systémový tlak, protože se pak musíte vypořádávat s nárazovými testy spíše než o to, jestli s autem vyjedete. Pro nás tedy jde o dobrý milník tuto zimu," pokračuje šéfka Williamsu, která věří ve zlepšení.
"Loni jsme konečně začali vidět růst trávu, chcete-li. Ve druhé polovině roku jsme postupně stahovali ztrátu, ale v průběhu sezóny toho moc nedokážete. Vím, co jsme během zimy teď dokázali a s jakým autem přijdeme - to je založeno na aerodynamických číslech a korelaci," pozoruje pokroky v továrně.
"V F1 to na dráze ale nikdy není 100%, proto si musíme počkat na únorové testy. Musíme ale dosáhnout pokroku. Věřím, že se nám to povede, míru ale zatím nedokážu určit, protože nevíme, co dělají naši soupeři," volí Williamsová opatrnější tón.
Čím na Williams zapůsobil nový testovací pilot Nissany?Oficiálním testovacím pilotem týmu byl tento týden jmenován Roy Nissany, který se může těšit také na tři páteční tréninky. Na šéfku zapůsobil při loňských testech v Abú Zabí svou ochotou věnovat se dlouhodobé vývojové práci spíše než se honit za časy na kolo a způsobem, jakým komunikoval s inženýry.
"Nemá to cenu do auta posadit jezdce, kteří podle vás neodvedou dobrou práci, obzvlášť v pozici, v jaké jsme. Vezmeme pouze takové, o nichž víme, že budou schopni rozumět tomu, co se děje s auta, aby to šlo použít jako pomoc při vývoji. A Roy to při testu v Abú Zabí na konci loňského rok prokázal," vyzdvihuje Williamsová.
I když jezdil o tři sekundy na kolo pomaleji než jeho týmoví kolegové, tak o časy podle ní nešlo: "Bylo to o zkoušení dílů, nikoliv o stanovování časů. Bylo to o práci, kterou jsme po něm požadovali. To mu slouží ke cti, protože někteří jezdci, kteří nikdy neseděli ve voze F1, vyrazí: 'Skvělé. Tohle je má šanci ukázat světu, co dokážu.' A pak nabourají."
"To nebylo v programu, takže na těch časech opravdu nezáleží. Viděla jsem a od našich inženýrů se dozvěděla, že je neuvěřitelně pilný. Přišel a strávil čas s týmem. Byl skutečným týmovým hráčem, který do toho dal všechno, co potřeboval. Pohyboval se kolem a hovořil s lidmi," dodává šéfka Williamsu.
Sergio Pérez hovoří o svých očekáváních a plánech s novým týmem Cadillac, přičemž sdílel svůj pohled na nadcházející sezónu a výzvy, které ho čekají.
Red Bull opět upoutal pozornost na Velké ceně São Paula, když Max Verstappen nastoupil do závodu s novou pohonnou jednotkou a dokázal se výrazně posunout vpřed. McLaren nyní zvažuje, jak takové změny mohou ovlivnit dodržování pravidel F1 ohledně rozpočtového stropu
Prezident Ferrari John Elkann v pondělí vydal prohlášení, které vyvolalo celosvětovou pozornost. Jeho slova naznačila nespokojenost s výkonem týmu a vyvolala spekulace o možných změnách uvnitř stáje.
Toto Wolff údajně vede pokročilá jednání o prodeji menší části svého 33% podílu ve stáji Mercedes F1. Změna by mohla ovlivnit současnou vlastnickou strukturu týmu.
Brazilský závodník prožil v Sao Paulu dramatický víkend, který vyvrcholil havárií a předčasným odstoupením z domácího závodu. Nehoda negativně ovlivnila jeho bodový zisk a přinesla další komplikace v průběhu sezony.
Lewis Hamilton se po komentářích prezidenta Ferrari Johna Elkanna obrátil na sociální sítě, aby sdílel svůj pohled na situaci a přinesl širší kontext.
Ralf Schumacher uvedl, že Jos Verstappen mu v soukromí přiznal, jak náročné je pro tým optimalizovat vůz a jeho pneumatiky. Podle jeho slov jde stále o složitý proces, který vyžaduje další práci a ladění.
Po náročném víkendu v Brazílii, který Ferrari posunul za Mercedes a Red Bull, hledal šéf týmu Fred Vasseur i přes nepříznivý výsledek pozitivní momenty.
Navzdory obrovské kritice Lando Norris ve Velké ceně Brazílie dokázal, že je připraven bojovat o titul mistra světa.
Před posledními třemi závody sezony je boj o druhé místo v Poháru konstruktérů stále velmi vyrovnaný. Mercedes, Red Bull a Ferrari dělí jen 36 bodů a po Elkannově ostrém vzkazu je jasné, že si italský tým nemůže dovolit žádné další zaváhání.
Laurent Mekies přiblížil strategii Red Bullu během brazilského víkendu, kdy tým zvolil odvážné nastavení vozu.
Charles Leclerc po závodě v Brazílii nešetřil zklamáním a kriticky zhodnotil incident, který ukončil jeho nadějný víkend.