Začátek nového roku u Williamsu kontrastuje s tím, co prožíval před 12 měsíci - povinné nárazové testy nového monopostu zvládl na první pokus. Šéfka Claire Williamsová vysvětluje, proč si vybrali Roye Nissanyho jako svého oficiálního testovacího jezdce.
Stáj z Grove loni pod vedení technického ředitele Paddyho Lowea dokonce nestihla začátek testování, pak se ukázalo, že její monopost je velmi pomalý a pravidelně končila s několikasekundovou ztrátou na kolo za ostatními. Letos jde ale všechno podle plánu.
"Stanovili jsme si během zimy několik opravdu náročných cílů, obzvlášť pro aerodynamiku, nalezení výkonnosti, a pak i pro určité mechanické potíže. A v těchto oblastech to jde dobře. Samozřejmě tím klíčovým cílem je teď připravit auto včas pro testování - a pro to, když se rozsvítí zelená světla, ne-li dříve. Mám absolutní důvěru v to, že se to podaří," uvádí Williamsová.
"Jedním z prvních znaků úspěchů je pro nás to, že jsme prošli všemi nárazovými testy, většinou z nich na první pokus - na rozdíl od minulého roku, kdy jsme v mnoha z nich selhali, dokonce i na šestý pokus. To nás dostalo pod větší systémový tlak, protože se pak musíte vypořádávat s nárazovými testy spíše než o to, jestli s autem vyjedete. Pro nás tedy jde o dobrý milník tuto zimu," pokračuje šéfka Williamsu, která věří ve zlepšení.
"Loni jsme konečně začali vidět růst trávu, chcete-li. Ve druhé polovině roku jsme postupně stahovali ztrátu, ale v průběhu sezóny toho moc nedokážete. Vím, co jsme během zimy teď dokázali a s jakým autem přijdeme - to je založeno na aerodynamických číslech a korelaci," pozoruje pokroky v továrně.
"V F1 to na dráze ale nikdy není 100%, proto si musíme počkat na únorové testy. Musíme ale dosáhnout pokroku. Věřím, že se nám to povede, míru ale zatím nedokážu určit, protože nevíme, co dělají naši soupeři," volí Williamsová opatrnější tón.
Čím na Williams zapůsobil nový testovací pilot Nissany?Oficiálním testovacím pilotem týmu byl tento týden jmenován Roy Nissany, který se může těšit také na tři páteční tréninky. Na šéfku zapůsobil při loňských testech v Abú Zabí svou ochotou věnovat se dlouhodobé vývojové práci spíše než se honit za časy na kolo a způsobem, jakým komunikoval s inženýry.
"Nemá to cenu do auta posadit jezdce, kteří podle vás neodvedou dobrou práci, obzvlášť v pozici, v jaké jsme. Vezmeme pouze takové, o nichž víme, že budou schopni rozumět tomu, co se děje s auta, aby to šlo použít jako pomoc při vývoji. A Roy to při testu v Abú Zabí na konci loňského rok prokázal," vyzdvihuje Williamsová.
I když jezdil o tři sekundy na kolo pomaleji než jeho týmoví kolegové, tak o časy podle ní nešlo: "Bylo to o zkoušení dílů, nikoliv o stanovování časů. Bylo to o práci, kterou jsme po něm požadovali. To mu slouží ke cti, protože někteří jezdci, kteří nikdy neseděli ve voze F1, vyrazí: 'Skvělé. Tohle je má šanci ukázat světu, co dokážu.' A pak nabourají."
"To nebylo v programu, takže na těch časech opravdu nezáleží. Viděla jsem a od našich inženýrů se dozvěděla, že je neuvěřitelně pilný. Přišel a strávil čas s týmem. Byl skutečným týmovým hráčem, který do toho dal všechno, co potřeboval. Pohyboval se kolem a hovořil s lidmi," dodává šéfka Williamsu.
Lewis Hamilton obdržel od komisařů trest za svou jízdu na cestě na startovní rošt při Velké ceně Nizozemska.
Oscar Piastri po dramatickém závodě v Zandvoortu zůstává nohama na zemi, přestože vede šampionát o 34 bodů. Australský jezdec upozorňuje, že sezóna je ještě dlouhá a jakékoli podcenění soupeřů by ho mohlo stát body i vítězství.
Charles Leclerc v Zandvoortu nedokončil závod kvůli kolizi s Kimim Antonellim. Pro Ferrari to byla další bolestná ztráta bodů a pro Leclerca frustrující vyústění víkendu, který začal slibně.
Lando Norris zažil velkou ránu, když musel v Zandvoortu odstoupit z Velké ceny Holandska. Přesto zůstává optimistický ohledně svých šancí na zisk titulu v letošní sezóně.
Pro Lewise Hamiltona se Velká cena Nizozemska změnila v noční můru, když narazil do zdi a musel závod předčasně ukončit. Incident znamenal další ztrátu bodů pro Ferrari.
Oscar Piastri měl v Zandvoortu navrch nad Landem Norrisem, ale vítězství si musel vybojovat při dvou restartech za Safety Carem. Jeho triumf stvrdil až šokující motorový výpadek týmového kolegy. Překvapením závodu se stal Isack Hadjar
Lewis Hamilton přiznal, že závěr před letní přestávkou byl pro něj noční můrou, ale kvalifikace na Zandvoortu mu vrátila optimismus.
Oliver Bearman z týmu Haas dokázal proměnit problémy v kvalifikaci na Velké ceně Nizozemska ve svůj prospěch. Britský nováček vyměnil novou motorovou jednotku od Ferrari, což mu dává větší volnost v nadcházejících závodech, ale bude startovat z pit lane.
Kimi Antonelli ukončil páteční trénink v Zandvoortu předčasně, když zaparkoval svůj Mercedes v kačírku. Pro nováčka to znamenalo ztrátu cenných kol a dat na náročné trati u Severního moře.
Isack Hadjar předvedl v Zandvoortu skvělý výkon a vybojoval čtvrté místo na startu. Pro francouzského mladíka je to zatím nejlepší kvalifikační výsledek v F1.
Red Bullu dochází trpělivost. Helmut Marko oznámil, že Yuki Tsunoda má čas do Grand Prix Mexika, aby prokázal, že si zaslouží místo v Red Bullu pro sezónu 2026 po boku Maxe Verstappena.
Oscar Piastri vybojoval překvapivě pole position na Velkou cenu Holandska, když překonal svého týmového kolegu Landa Norrise, jenž ovládl všechny páteční tréninky.