Začátek nového roku u Williamsu kontrastuje s tím, co prožíval před 12 měsíci - povinné nárazové testy nového monopostu zvládl na první pokus. Šéfka Claire Williamsová vysvětluje, proč si vybrali Roye Nissanyho jako svého oficiálního testovacího jezdce.
Stáj z Grove loni pod vedení technického ředitele Paddyho Lowea dokonce nestihla začátek testování, pak se ukázalo, že její monopost je velmi pomalý a pravidelně končila s několikasekundovou ztrátou na kolo za ostatními. Letos jde ale všechno podle plánu.
"Stanovili jsme si během zimy několik opravdu náročných cílů, obzvlášť pro aerodynamiku, nalezení výkonnosti, a pak i pro určité mechanické potíže. A v těchto oblastech to jde dobře. Samozřejmě tím klíčovým cílem je teď připravit auto včas pro testování - a pro to, když se rozsvítí zelená světla, ne-li dříve. Mám absolutní důvěru v to, že se to podaří," uvádí Williamsová.
"Jedním z prvních znaků úspěchů je pro nás to, že jsme prošli všemi nárazovými testy, většinou z nich na první pokus - na rozdíl od minulého roku, kdy jsme v mnoha z nich selhali, dokonce i na šestý pokus. To nás dostalo pod větší systémový tlak, protože se pak musíte vypořádávat s nárazovými testy spíše než o to, jestli s autem vyjedete. Pro nás tedy jde o dobrý milník tuto zimu," pokračuje šéfka Williamsu, která věří ve zlepšení.
"Loni jsme konečně začali vidět růst trávu, chcete-li. Ve druhé polovině roku jsme postupně stahovali ztrátu, ale v průběhu sezóny toho moc nedokážete. Vím, co jsme během zimy teď dokázali a s jakým autem přijdeme - to je založeno na aerodynamických číslech a korelaci," pozoruje pokroky v továrně.
"V F1 to na dráze ale nikdy není 100%, proto si musíme počkat na únorové testy. Musíme ale dosáhnout pokroku. Věřím, že se nám to povede, míru ale zatím nedokážu určit, protože nevíme, co dělají naši soupeři," volí Williamsová opatrnější tón.
Čím na Williams zapůsobil nový testovací pilot Nissany?Oficiálním testovacím pilotem týmu byl tento týden jmenován Roy Nissany, který se může těšit také na tři páteční tréninky. Na šéfku zapůsobil při loňských testech v Abú Zabí svou ochotou věnovat se dlouhodobé vývojové práci spíše než se honit za časy na kolo a způsobem, jakým komunikoval s inženýry.
"Nemá to cenu do auta posadit jezdce, kteří podle vás neodvedou dobrou práci, obzvlášť v pozici, v jaké jsme. Vezmeme pouze takové, o nichž víme, že budou schopni rozumět tomu, co se děje s auta, aby to šlo použít jako pomoc při vývoji. A Roy to při testu v Abú Zabí na konci loňského rok prokázal," vyzdvihuje Williamsová.
I když jezdil o tři sekundy na kolo pomaleji než jeho týmoví kolegové, tak o časy podle ní nešlo: "Bylo to o zkoušení dílů, nikoliv o stanovování časů. Bylo to o práci, kterou jsme po něm požadovali. To mu slouží ke cti, protože někteří jezdci, kteří nikdy neseděli ve voze F1, vyrazí: 'Skvělé. Tohle je má šanci ukázat světu, co dokážu.' A pak nabourají."
"To nebylo v programu, takže na těch časech opravdu nezáleží. Viděla jsem a od našich inženýrů se dozvěděla, že je neuvěřitelně pilný. Přišel a strávil čas s týmem. Byl skutečným týmovým hráčem, který do toho dal všechno, co potřeboval. Pohyboval se kolem a hovořil s lidmi," dodává šéfka Williamsu.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.