Začátek nového roku u Williamsu kontrastuje s tím, co prožíval před 12 měsíci - povinné nárazové testy nového monopostu zvládl na první pokus. Šéfka Claire Williamsová vysvětluje, proč si vybrali Roye Nissanyho jako svého oficiálního testovacího jezdce.
Stáj z Grove loni pod vedení technického ředitele Paddyho Lowea dokonce nestihla začátek testování, pak se ukázalo, že její monopost je velmi pomalý a pravidelně končila s několikasekundovou ztrátou na kolo za ostatními. Letos jde ale všechno podle plánu.
"Stanovili jsme si během zimy několik opravdu náročných cílů, obzvlášť pro aerodynamiku, nalezení výkonnosti, a pak i pro určité mechanické potíže. A v těchto oblastech to jde dobře. Samozřejmě tím klíčovým cílem je teď připravit auto včas pro testování - a pro to, když se rozsvítí zelená světla, ne-li dříve. Mám absolutní důvěru v to, že se to podaří," uvádí Williamsová.
"Jedním z prvních znaků úspěchů je pro nás to, že jsme prošli všemi nárazovými testy, většinou z nich na první pokus - na rozdíl od minulého roku, kdy jsme v mnoha z nich selhali, dokonce i na šestý pokus. To nás dostalo pod větší systémový tlak, protože se pak musíte vypořádávat s nárazovými testy spíše než o to, jestli s autem vyjedete. Pro nás tedy jde o dobrý milník tuto zimu," pokračuje šéfka Williamsu, která věří ve zlepšení.
"Loni jsme konečně začali vidět růst trávu, chcete-li. Ve druhé polovině roku jsme postupně stahovali ztrátu, ale v průběhu sezóny toho moc nedokážete. Vím, co jsme během zimy teď dokázali a s jakým autem přijdeme - to je založeno na aerodynamických číslech a korelaci," pozoruje pokroky v továrně.
"V F1 to na dráze ale nikdy není 100%, proto si musíme počkat na únorové testy. Musíme ale dosáhnout pokroku. Věřím, že se nám to povede, míru ale zatím nedokážu určit, protože nevíme, co dělají naši soupeři," volí Williamsová opatrnější tón.
Čím na Williams zapůsobil nový testovací pilot Nissany?Oficiálním testovacím pilotem týmu byl tento týden jmenován Roy Nissany, který se může těšit také na tři páteční tréninky. Na šéfku zapůsobil při loňských testech v Abú Zabí svou ochotou věnovat se dlouhodobé vývojové práci spíše než se honit za časy na kolo a způsobem, jakým komunikoval s inženýry.
"Nemá to cenu do auta posadit jezdce, kteří podle vás neodvedou dobrou práci, obzvlášť v pozici, v jaké jsme. Vezmeme pouze takové, o nichž víme, že budou schopni rozumět tomu, co se děje s auta, aby to šlo použít jako pomoc při vývoji. A Roy to při testu v Abú Zabí na konci loňského rok prokázal," vyzdvihuje Williamsová.
I když jezdil o tři sekundy na kolo pomaleji než jeho týmoví kolegové, tak o časy podle ní nešlo: "Bylo to o zkoušení dílů, nikoliv o stanovování časů. Bylo to o práci, kterou jsme po něm požadovali. To mu slouží ke cti, protože někteří jezdci, kteří nikdy neseděli ve voze F1, vyrazí: 'Skvělé. Tohle je má šanci ukázat světu, co dokážu.' A pak nabourají."
"To nebylo v programu, takže na těch časech opravdu nezáleží. Viděla jsem a od našich inženýrů se dozvěděla, že je neuvěřitelně pilný. Přišel a strávil čas s týmem. Byl skutečným týmovým hráčem, který do toho dal všechno, co potřeboval. Pohyboval se kolem a hovořil s lidmi," dodává šéfka Williamsu.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.