Robert Kubica prožil těžkou sezonu. Do Formule 1 se vrátil poprvé od ročníku 2010 a příliš se mu nedařilo. Řada hlasů přičítala jeho špatnou formu těžkému zranění, které utrpěl při závodu v rallye. Polák s tím však nesouhlasí a příčiny svého trápení vidí jinde.
Před letošní sezonou se uskutečnil jeden velký návrat, když se do světa Velkých cen vrátil Polák Robert Kubica. Stalo se tak po téměř deseti letech v době, kdy už v to možná nevěřil ani on sám. Přesto se nakonec objevila šance, kterou Polák využil. Stalo se tak poté, co mu smlouvu nabídl Williams. To samo o sobě nebylo zas tak překvapivé, neboť rodák z Krakova působil v Grove coby vývojový pilot.
S Kubicovým návratem samozřejmě vyvstala celá řada otázek. Mnoho lidí pochybovalo, že nyní pětatřicetiletý Polák zvládne nároky, které Formule 1 vyžaduje. Poukazovali přitom na jeho vážně zraněnou ruku, o kterou při nehodě v rallye roku 2011 málem přišel. Další nejistota pak panovala kolem schopnosti Poláka zpětně se adaptovat do světa nejrychlejších vozů. Před březnovým závodem v Melbourne se totiž Kubica naposledy zúčastnil ostrého závodu v roce 2010, kdy hájil barvy Renaultu. A to už je přece jen pořádně vousatý zážitek. Formule 1 se od té doby diametrálně změnila, což je součást nejen jejího přirozeného vývoje.
Už od prvního závodu v Austrálii bylo zřejmé, že Kubicu čeká pořádně těžká řehole. Dalo by se říci až nezáviděníhodná. Forma Williamsu byla vpravdě tragická a Polákův mladý týmový kolega Russell zdál se být mnohem rychlejším. Tento scénář pokračoval také během dalších týdnů a měsíců, řada odborníků se proto snažilo přijít na to, co za Robertovými problémy stojí. Ve spoustě hypotéz se objevovaly pneumatiky. Podle mnohých se Kubica zkrátka nenaučil zacházet s obutím od Pirelli, zvlášť když byl z dřívější doby zvyklý především na Bridgestone. On sám s tím ale nesouhlasí.
„Jsem dost starý na to, abych pochopil, jak správně pracovat s pneumatikami. To je práce celého týmu, pneumatiky jsou směšnou výmluvou naší špatné sezony. Bylo toho víc. Měl jsem oblasti, kde bych mohl podávat lepší výkony, ale ani to by v řadě případů a situací moc nepomohlo. Neměli jsme rychlost. Pak byly momenty, kdy jsem podal dobrý výkon, ale určité vnější faktory ho zastínily. Samozřejmě byly také chvíle, kdy jsem to vše mohl zvládnout lépe já sám, ale byly také chvíle, kdy jsme absolutně netušili, proč jsme na tom tak špatně,“ hlásí.
Řada kritických hlasů přisuzovala špatnou Kubicovu formu jeho zraněné ruce. S tím ale krakovský rodák nesouhlasí. Z jeho pohledu byl problém spíše ve špatné formě Williamsu a s tím souvisejícím nedostatkem přilnavosti a přítlaku.
„Ve Formuli 1 máte celou řadu faktorů, které mohou ovlivnit vaši výkonnost. Nemyslím si ale, že by k nim patřilo moje zranění. Je normální, že když nemáte přilnavost, tak je vaše ztráta v zatáčkách velká. S tím nic neuděláte,“ uzavírá Kubica.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.