Antonio Giovinazzi kvůli své havárii v závěru Velké ceny Belgie 2019 přišel podle šéfa týmu Frederica Vasseura málem o své místo u Alfy Romeo. Sice pak skvěle zareagoval, zlepšil svou výkonnost a porážel svého týmového kolegu, nikdo si toho už ale moc nevšímal - šlo totiž o boje mimo bodovaná místa, když jejich vůz už nebyl tak konkurenceschopný.
Nováček Giovinazzi neprožil s Alfou Romeo po boku Kimiho Räikkönena nejlepší první polovinu sezóny. Ve Spa-Francorchamps se zdálo, že konečně dosáhne na body, když zbytečně havaroval v předposledním kole závodu, v němž se držel na bodech. O týden později se doma v Monze zvedl a pod tlakem vybojoval deváté místo.
"[Nehoda v Belgii] byla pro všechny v týmu velkým šokem, protože šlo o dobrou příležitost. Antonio se zčistajasna zjevil a v jednom z posledních kol havaroval," vzpomíná šéf Alfy Romeo na smolný závod, v němž přišli o Kimiho v podstatě hned po startu, když do něj narazil Max Verstappen a hodně mu poškodil podlahu.
"S Antoniem jsme pak vedli náročný rozhovor, protože takové věci mohou rozhodnout o vaší kariéře. Přemýšleli jsme o budoucnosti. Museli jsme si následující týden sednout, abychom situaci probrali, on pak zareagoval výtečně," pochvaluje si Vasseur jeho víkend v Itálii, kde jej čekal ten "nejtěžší závod."
"Obrovský tlak, tuna hostů, domácí závod Alfy Romeo. Čekala jej tisková konference, takže navíc spousta otázek ohledně Spa. OK, teď je čas na reakci. Odvedl pod tlakem velmi dobrou práci. V Monze a v Singapuru si vedl výborně - bylo to fajn mít Antonia ve vedení závodu," pokračuje 51letý Francouz.
Dobré výkony a smůla zároveňVe druhé části sezóny podával Giovinazzi mnohem lepší výkony než v té první. Zlepšil svou konzistenci v závodech a v kvalifikacích byl častěji úspěšnější než Kimi Räikkönen, jehož předčil i v bodovém zisku. Díky tomu si udržel své místo, o které se zajímal Nico Hülkenberg, jenže už to moc vidět nebylo.
"U Antonia byl ten problém, že jsme postrádali výkonnost, když byl na špici. Můžete sice být před svým týmovým kolegou, ale už to bylo jen o 14. nebo 15. místech," poukazuje Vasseur na nezájem médií v takových případech. "Pokud to je šesté nebo sedmé místo, tak o vás všichni mluví."
Vzestup Giovinazziho formy, která gradovala v Brazílii pátou příčkou, zkrátka kolidoval s poklesem výkonnosti Alfy Romeo, která se ve druhé části propadala až na konečné osmé místo, přitom po úvodních třech podnicích sezóny 2019 byla čtvrtá.
"Jedna věc je to ukázat týmu a druhá bodovat, protože pro vy, celý padok a všichni se zkrátka soustředí na výsledky. Je to těžké provést řádnou analýzu, pokud do toho nejste každý den zapojeni. Nějak se zbavíte tíhy ze svých ramenou," dodává Vasseur, jenž nakonec jezdecké složení svého týmu nezměnil.
Za stáj sídlící ve švýcarském Hinwilu bude nadále závodit Giovinazzi s Räikkönenem, letos jim ale bude pomáhat nový rezervní pilot - zkušený Robert Kubica, s nímž přichází také hlavní sponzor Orlen se slušnou finanční injekcí. Proto se její název oficiálně mění na Alfa Romeo Racing Orlen.
Aston Martin momentálně drží devátou příčku v pořadí konstruktérů. Tým se zatím potýká s konzistentností výsledků, které nestačí na posun do vyšších pater tabulky. Přestože se občas daří sbírat důležité body, konkurence je silná a Martinům zatím chybí stabilita potřebná pro výraznější zlepšení v průběhu sezóny.
George Russell označil případný závodní zákaz pro Maxe Verstappena za oprávněný a připomněl, že pravidla musí platit pro všechny stejně bez ohledu na jméno. Verstappen má na kontě 11 trestných bodů a Russell zdůraznil, že pokud někdo překročí čáru, musí nést důsledky svých činů.
Lando Norris odmítl, že by Max Verstappen měl po incidentu se Georgem Russellem měnit svůj styl jízdy, a zdůraznil, že právě jeho agresivita patří k jeho úspěchům. Podle Norrise je Verstappenův přístup tím, co dělá Formuli 1 vzrušující, a nemá důvod ho zásadně měnit.
Max Verstappen čelí před závody v Kanadě a Rakousku hrozbě zákazu startu kvůli 11 trestným bodům, ale zůstává klidný a odmítá měnit svůj styl jízdy. Incident s Georgem Russellem ve Španělsku označil za chybu, kterou však nechce dále pitvat.
Lewis Hamilton vyjádřil jasnou podporu šéfovi Ferrari Frédéricovi Vasseurovi, jehož pozice byla v poslední době předmětem spekulací. Podle něj je Vasseur skvělý lídr, kterému plně důvěřuje a s nímž má dlouhodobě dobrý vztah.
S rostoucím tlakem na Freda Vasseura Ferrari zvažuje možné změny ve vedení týmu. Novým kandidátem na jeho místo je Antonello Coletta, což svědčí o nejistotě a snaze zlepšit výkonnost stáje.
Flavio Briatore už nehovoří tak jistě o budoucnosti Franca Colapinta v Alpine jako dříve, a po třech slabých závodech se pozice argentinského nováčka začíná otřásat. Tlak na výsledky roste a v týmu, kde rozhoduje výkon, nemusí mít prostor pro druhé šance.
Jeden z klubů, které stály u zrodu FIA, nedávno překvapivě ostře zaútočil na prezidenta této organizace, Mohammeda Ben Sulayema. Tento krok vyvolal nečekané vlny kritiky a přinesl do vedení mezinárodní automobilové federace napětí, které dosud nebylo veřejně známo.
Oscar Piastri v hektickém světě Formule 1 zaujímá svým neotřesitelným klidem a vyrovnaností. Tato schopnost mu pomáhá zvládat tlak a dělat správná rozhodnutí v boji o mistrovský titul.
Přestup Lewise Hamiltona k Ferrari zůstává pro Davida Coultharda záhadou, protože podle něj znamenal nečekaný konec dlouholetého a velmi úspěšného partnerství s Mercedesem bez zjevného důvodu.
Helmut Marko přiznal, že původně nevěřil, že by se Max Verstappen mohl stát jedním z velikánů F1. Dnes už ale uznává, že trojnásobný šampion překonal veškerá očekávání svou disciplínou i vyspělostí.
Sezona 2025 Formule 1 právě začala, ale pozornost už směřuje k novým pravidlům pro rok 2026, kdy Red Bull převezme výrobu motorů ve spolupráci s Fordem, který zdůrazňuje význam elektrifikace.