Antonio Giovinazzi kvůli své havárii v závěru Velké ceny Belgie 2019 přišel podle šéfa týmu Frederica Vasseura málem o své místo u Alfy Romeo. Sice pak skvěle zareagoval, zlepšil svou výkonnost a porážel svého týmového kolegu, nikdo si toho už ale moc nevšímal - šlo totiž o boje mimo bodovaná místa, když jejich vůz už nebyl tak konkurenceschopný.
Nováček Giovinazzi neprožil s Alfou Romeo po boku Kimiho Räikkönena nejlepší první polovinu sezóny. Ve Spa-Francorchamps se zdálo, že konečně dosáhne na body, když zbytečně havaroval v předposledním kole závodu, v němž se držel na bodech. O týden později se doma v Monze zvedl a pod tlakem vybojoval deváté místo.
"[Nehoda v Belgii] byla pro všechny v týmu velkým šokem, protože šlo o dobrou příležitost. Antonio se zčistajasna zjevil a v jednom z posledních kol havaroval," vzpomíná šéf Alfy Romeo na smolný závod, v němž přišli o Kimiho v podstatě hned po startu, když do něj narazil Max Verstappen a hodně mu poškodil podlahu.
"S Antoniem jsme pak vedli náročný rozhovor, protože takové věci mohou rozhodnout o vaší kariéře. Přemýšleli jsme o budoucnosti. Museli jsme si následující týden sednout, abychom situaci probrali, on pak zareagoval výtečně," pochvaluje si Vasseur jeho víkend v Itálii, kde jej čekal ten "nejtěžší závod."
"Obrovský tlak, tuna hostů, domácí závod Alfy Romeo. Čekala jej tisková konference, takže navíc spousta otázek ohledně Spa. OK, teď je čas na reakci. Odvedl pod tlakem velmi dobrou práci. V Monze a v Singapuru si vedl výborně - bylo to fajn mít Antonia ve vedení závodu," pokračuje 51letý Francouz.
Dobré výkony a smůla zároveňVe druhé části sezóny podával Giovinazzi mnohem lepší výkony než v té první. Zlepšil svou konzistenci v závodech a v kvalifikacích byl častěji úspěšnější než Kimi Räikkönen, jehož předčil i v bodovém zisku. Díky tomu si udržel své místo, o které se zajímal Nico Hülkenberg, jenže už to moc vidět nebylo.
"U Antonia byl ten problém, že jsme postrádali výkonnost, když byl na špici. Můžete sice být před svým týmovým kolegou, ale už to bylo jen o 14. nebo 15. místech," poukazuje Vasseur na nezájem médií v takových případech. "Pokud to je šesté nebo sedmé místo, tak o vás všichni mluví."
Vzestup Giovinazziho formy, která gradovala v Brazílii pátou příčkou, zkrátka kolidoval s poklesem výkonnosti Alfy Romeo, která se ve druhé části propadala až na konečné osmé místo, přitom po úvodních třech podnicích sezóny 2019 byla čtvrtá.
"Jedna věc je to ukázat týmu a druhá bodovat, protože pro vy, celý padok a všichni se zkrátka soustředí na výsledky. Je to těžké provést řádnou analýzu, pokud do toho nejste každý den zapojeni. Nějak se zbavíte tíhy ze svých ramenou," dodává Vasseur, jenž nakonec jezdecké složení svého týmu nezměnil.
Za stáj sídlící ve švýcarském Hinwilu bude nadále závodit Giovinazzi s Räikkönenem, letos jim ale bude pomáhat nový rezervní pilot - zkušený Robert Kubica, s nímž přichází také hlavní sponzor Orlen se slušnou finanční injekcí. Proto se její název oficiálně mění na Alfa Romeo Racing Orlen.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.