Lewis Hamilton má ve svém držení již šest mistrovských titulů. Úřadujícímu šampionovi Formule 1 tedy schází jen "krůček" od dorovnání absolutního rekordu Michaela Schumachera. Přesto však jméno britské hvězdy motorsportu na seznamu letošních ocenění chybí. Jaké k tomu mohou vést důvody?
Čerstvě odhalený seznam oceňovaných osobností vyvěšený na webovém portálu britské vlády obsahuje více jak tisíc jmen. Avšak příznivcům královny motorsportu neunikne, že tam nefiguruje aktuální mistr světa a to rovnou šestinásobný. Na první pohled se to může jevit jako nějaké opomenutí, avšak absence Lewise Hamiltona na této soupisce může mít různá vysvětlení.
Na úvod dodejme, že se britský pilot jednoho uznání na domácí půdě již dočkal a to přímo po zisku svého vůbec prvního titulu v roce 2008. Tehdy se jednalo o udělení tzv. člena řádu britského impéria. Do stejné kategorie spadá také například mistr světa z následující sezóny Jenson Button. U tohoto jezdce však počítadlo mistrovských korunek skončilo jedničkou, kdežto Hamilton má na svém kontě již šest zářezů. Ty sbírá takřka nepřetržitě od nástupu hybridní éry v F1, s výjimkou jediné sezóny a sice roku 2016. To ho tehdy na trůně dočasně vystřídal týmový kolega Nico Rosberg.
Ale ani dosavadní nesmírné úspěchy ve špičkovém motorsportu nejsou pro zisk nějakého dalšího ocenění od britské královny žádnou zárukou. Stručně si můžeme připomenout pár slavných jmen, která se uznání ve formě povýšení do rytířského stavu nikdy nedočkala - John Surtees, Jim Clark či Graham Hill. Naopak výčet těch, kteří se této pocty dočkali není zrovna nějak dlouhý - patří tam Jack Brabham, Stirling Moss a Jackie Stewart. Proč tedy není na pořadu dne podobná akce také u jezdce, jenž v posledních letech přepisuje ve Formuli 1 různé historické tabulky?
Může se mít zato, že výše uvedené ocenění je udělováno různým osobnostem až s určitým časovým odstupem. U zmíněného Stewarta k tomuto aktu došlo až více než čtvrt století po zisku posledního z celkových tří mistrovských titulů. "Létající Skot", jak se tomuto jezdci přezdívá, se však po ukončení aktivní kariéry mimo jiné usilovně věnoval také stránce bezpečnosti pilotů. Při rozhodování, kdo bude v prestižní skupině každoročně oceňovaných osobností uveden se tedy přihlíží také k jiným kritériím než jenom dosaženým metám ve vlastní činnosti dotyčného člověka.
To, že v posledních dvaceti letech se slavnostního aktu s mečem na rameni nedočkal nikdo z prostředí z F1 něčemu možná napovídá. Královna motorsportu si totiž v posledních dvou dekádách prožila také několik ne zrovna lichotivých období. Mezi všemi vzpomeňme kupříkladu situaci z roku 2007 se stájemi McLaren a Ferrari v hlavní roli špionážní aféry nebo jen o dva roky později průšvih Renaultu během Grand Prix Singapuru. Ani tahanice bývalého šéfa celého kolotoče Bernieho Ecclestonea u německých soudů nebyly pro F1 nijak chvályhodnou vizitkou.
Lewis Hamilton, přestože v příštím roce může dorovnat historický úspěch legendárního Michaela Schumachera a zároveň pokořit rekord v celkovém počtu vyhraných velkých cen, si bude muset na další uznání zřejmě ještě počkat. Na druhou stranu má tato celosvětová superstar určitě ještě pár let aktivní jezdecké kariéry před sebou (rekordy, třeste se) a úspěšný britský pilot se již nechal slyšet, že mu není lhostejný osud mladších potenciálních následovníků a má v plánu je aktivně podporovat. Možná i tento přístup mu zajistí, že se po uplynutí pár let od pověšení závodnické přilby na hřebík dočká oslovení "Sire Lewisi"...
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.