Lewis Hamilton má ve svém držení již šest mistrovských titulů. Úřadujícímu šampionovi Formule 1 tedy schází jen "krůček" od dorovnání absolutního rekordu Michaela Schumachera. Přesto však jméno britské hvězdy motorsportu na seznamu letošních ocenění chybí. Jaké k tomu mohou vést důvody?
Čerstvě odhalený seznam oceňovaných osobností vyvěšený na webovém portálu britské vlády obsahuje více jak tisíc jmen. Avšak příznivcům královny motorsportu neunikne, že tam nefiguruje aktuální mistr světa a to rovnou šestinásobný. Na první pohled se to může jevit jako nějaké opomenutí, avšak absence Lewise Hamiltona na této soupisce může mít různá vysvětlení.
Na úvod dodejme, že se britský pilot jednoho uznání na domácí půdě již dočkal a to přímo po zisku svého vůbec prvního titulu v roce 2008. Tehdy se jednalo o udělení tzv. člena řádu britského impéria. Do stejné kategorie spadá také například mistr světa z následující sezóny Jenson Button. U tohoto jezdce však počítadlo mistrovských korunek skončilo jedničkou, kdežto Hamilton má na svém kontě již šest zářezů. Ty sbírá takřka nepřetržitě od nástupu hybridní éry v F1, s výjimkou jediné sezóny a sice roku 2016. To ho tehdy na trůně dočasně vystřídal týmový kolega Nico Rosberg.
Ale ani dosavadní nesmírné úspěchy ve špičkovém motorsportu nejsou pro zisk nějakého dalšího ocenění od britské královny žádnou zárukou. Stručně si můžeme připomenout pár slavných jmen, která se uznání ve formě povýšení do rytířského stavu nikdy nedočkala - John Surtees, Jim Clark či Graham Hill. Naopak výčet těch, kteří se této pocty dočkali není zrovna nějak dlouhý - patří tam Jack Brabham, Stirling Moss a Jackie Stewart. Proč tedy není na pořadu dne podobná akce také u jezdce, jenž v posledních letech přepisuje ve Formuli 1 různé historické tabulky?
Může se mít zato, že výše uvedené ocenění je udělováno různým osobnostem až s určitým časovým odstupem. U zmíněného Stewarta k tomuto aktu došlo až více než čtvrt století po zisku posledního z celkových tří mistrovských titulů. "Létající Skot", jak se tomuto jezdci přezdívá, se však po ukončení aktivní kariéry mimo jiné usilovně věnoval také stránce bezpečnosti pilotů. Při rozhodování, kdo bude v prestižní skupině každoročně oceňovaných osobností uveden se tedy přihlíží také k jiným kritériím než jenom dosaženým metám ve vlastní činnosti dotyčného člověka.
To, že v posledních dvaceti letech se slavnostního aktu s mečem na rameni nedočkal nikdo z prostředí z F1 něčemu možná napovídá. Královna motorsportu si totiž v posledních dvou dekádách prožila také několik ne zrovna lichotivých období. Mezi všemi vzpomeňme kupříkladu situaci z roku 2007 se stájemi McLaren a Ferrari v hlavní roli špionážní aféry nebo jen o dva roky později průšvih Renaultu během Grand Prix Singapuru. Ani tahanice bývalého šéfa celého kolotoče Bernieho Ecclestonea u německých soudů nebyly pro F1 nijak chvályhodnou vizitkou.
Lewis Hamilton, přestože v příštím roce může dorovnat historický úspěch legendárního Michaela Schumachera a zároveň pokořit rekord v celkovém počtu vyhraných velkých cen, si bude muset na další uznání zřejmě ještě počkat. Na druhou stranu má tato celosvětová superstar určitě ještě pár let aktivní jezdecké kariéry před sebou (rekordy, třeste se) a úspěšný britský pilot se již nechal slyšet, že mu není lhostejný osud mladších potenciálních následovníků a má v plánu je aktivně podporovat. Možná i tento přístup mu zajistí, že se po uplynutí pár let od pověšení závodnické přilby na hřebík dočká oslovení "Sire Lewisi"...
Italská média naznačují, že George Russell by se mohl objevit na radaru Ferrari, pokud by se v týmu uvolnilo místo po Hamiltonovi nebo Leclercovi. I když je v Mercedesu spokojený, jeho schopnosti z něj činí lákavou možnost pro budoucnost Maranella.
Liam Lawson zažil v úvodu Velké ceny Mexika okamžik, který vyděsil celý paddock. Krátce po startu se ocitl v nečekané a znepokojivé situaci, jež znovu připomněla, jak křehká může být bezpečnost ve Formuli 1.
Bývalý jezdec F1 Christijan Albers zpochybnil, že Lando Norris a Oscar Piastri patří mezi největší talenty současného motorsportu.
Lewis Hamilton se otevřeně podělil o své dojmy z nové kapitoly své kariéry a popsal ji jako mimořádně silný moment.
Po působivém výkonu Olivera Bearmana v Mexiku Martin Brundle vyzdvihl jeho talent a rychlý rozvoj. Podle něj patří mladý Brit mezi jezdce, kteří by mohli zaujmout, pokud se objeví nové šance ve špičkových týmech.
George Russell po podpsisu nové smlouvy s Mercedesem prozradil detaily i ohledně jeho manažeerského týmu.
Valtteri Bottas absolvoval 112 kol na okruhu Autódromo Hermanos Rodríguez při testovacím programu s týmem Mercedes. Pro finského závodníka šlo o důležitou příležitost znovu usednout do monopostu Formule 1 před novou sezonou s Cadillacem.
Mexická národní sportovní autorita OMDAI poskytla komentář k události z minulého závodního víkendu, kdy Liam Lawson zažil nebezpečný moment na trati.
Felipe Massa zahájil u londýnského Nejvyššího soudu spor o 82 milionů dolarů kvůli aféře „Crashgate“ z roku 2008.
Lewis Hamilton byl po Velké ceně Mexika zklamaný z desetisekundové penalizace za souboj s Maxem Verstappenem. Podle něj bylo rozhodnutí komisařů zbytečně přísné.
Martin Brundle naznačuje, že start Mexické Grand Prix měl mnohem dramatičtější podtext, než se zdálo. Podle něj si Max Verstappen zasloužil přísný trest, který by jasně vymezil hranice chování na trati, a poukázal tak na nedostatečné rozhodnutí rozhodčích.
Kandidátka na prezidentku FIA Laura Villars oznámila, že obdržela povolení k mimořádnému soudnímu slyšení v Paříži. Tento krok naznačuje další vývoj v napjaté situaci kolem vedení federace.