Za nemožností využívat systém pro snížení přítlaku (DRS) v první třetině Velké ceny Abú Zabí podle Mezinárodní automobilové federace (FIA) může výpadek jednoho ze serverů.
Problém se objevil na konci 2. kola, kdy chtěla FIA systém pro všechny aktivovat. Na obrazovkách s časomírou se však týmům objevila zpráva, že jej není možné využívat, protože ředitelství závodu nemůže vozům na trati odeslat příslušný signál. Bez DRS se proto závodilo až do 18. kola, potom už systém fungoval až do konce.
"V podstatě šlo o pád serveru. Hned jsme ho deaktivovali a nezapnuli jsme ho, dokud jsme si nebyli 100 % jisti, ne že jen funguje, ale že je opět funguje se všemi správnými daty," přibližuje ředitel závodu Michael Masi.
"Provedli jsme různé kontroly spolupráce mezi FIA a Skupinou F1, abychom se ujistili, že všechno bezvadně funguje. Nezkusili jsme to, dokud jsme neměli jistotu," pokračuje.
"Obecně jsme neměli potvrzení toho, že se DRS signály dostávají k autům, neměli jsme na co spoléhat. Museli jsme se ujistit, že je vše nahozeno zpět, že to funguje ve stabilním stavu a že můžeme věřit správnosti a rovnoměrnosti odesílaných informací," říká Masi.
Co by se podle něj stalo, kdyby DRS nebylo deaktivováno? "Mohli by ho používat všichni. A abych byl upřímný, raději bych ani nechtěl domýšlet přesný dopad toho, kam bychom se dostali! Efektivním preventivním opatřením bylo zkrátka jeho globální vypnutí."
"Existovalo záložní řešení, ale nejprve je třeba zjistit, proč došlo k problému. A jak všichni víme, u všech záložních systémů existuje prodleva, než začnou fungovat," vysvětluje ředitel závodů FIA.
V minulosti se přitom tu a tam problémy s DRS objevily. "Šlo o problém s jednotlivými vozy, což se samozřejmě snadněji monitoruje. Když jich máte 20, tak to je téměř nemožné ohlídat. Proto jsme velmi jednoduše došli k tomuto řešení - zkrátka ho deaktivovat a nechat ho [chvíli] tak," dodává Massi.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.