Ve Velké ceně Brazílie řešilo ředitelství závodu a komisaři několik zajímavých situací. Proč byl na trať vyslán safety-car, když Valtteri Bottas svůj Mercedes odstavil na bezpečném místě? A proč nebyli někteří jezdci včetně Carlose Sainze potrestáni za to, že během žlutých vlajek využili systému pro snížení odporu (DRS) na zadním křídle?
Bottasovi se zakouřilo z motoru a přišel o pohon, Fin však se svým vozem dojel na poměrně bezpečné místo, kde ho mohli traťoví komisaři hned zatlačit za svodidla. Jenže ředitelství závodu krátce poté k překvapení diváků stejně sáhlo po plném safety-caru, proč?
Přílišná opatrnost v důsledku Bianchiho tragické nehody?"Valtteri odvedl fantastickou práci při tom, kde zastavil. Snažili se se auto zatlačit zpět do mezery [mezi svodidly], proto tam vlály dvojité žluté vlajky, jelikož se tam pohybovali traťoví komisaři. Byl mimo trať, ale auto se zaseklo na hrbolu, když se jej tlačili. Proto jsme museli povolat jeřáb, aby ho přesunul. Jakmile se ke slovu dostává jeřáb, tak hned voláme safety-car," vysvětluje ředitel závodu Michael Masi.
To je důsledek nehody Julese Bianchiho, který po smyku během žlutých vlajek v Suzuce vylétl z trati a narazil do jeřábu. Ředitelství závodu je od té doby velmi opatrné, i když se monopost nachází na vnitřní straně zatáčky.
"Traťový komisař hlásil, že se zasekl na hrbolu a auto tam nechal. A jakmile musíte použít jeřáb, tak to zcela mění situaci. Původně jsem tu situaci s vozem mimo trať řešil žlutými vlajkami," komentuje ředitel závodu FIA změnu rozhodnutí.
⚠️ SAFETY CAR DEPLOYED (LAP 54/71) ⚠️Bottas is out! The Finn parks up his smoky Mercedes at Turn 4#BrazilGP 🇧🇷 #F1 pic.twitter.com/TWQB56Vh19
— Formula 1 (@F1) November 17, 2019Pak došlo na dlouhou zpomalovací fázi, kdy se spousta aut musela předjet lídry a zařadit se na konec vláčku vozů. "Myslím, že v podstatě jen prvních pět aut nebylo o kolo zpět. Nejprve šlo o to dostat lídra za safety-car, což vzhledem k jeho pozici trvalo o něco déle, a pak získat seznam všech vozů z časomíry. Hlavně se avšak soustředíme na odstranění incidentu. Druhou věcí pak je dostat vozy o kolo zpět do stejného kola jako lídr," říká Masi.
Proč se netrestalo za využití DRS při žlutých vlajkách?Pokud v minulém ročníku došlo k aktivaci DRS, jezdec byl automaticky penalizován. Nyní k tomu ale dojde pouze tehdy, pokud při žlutých vlajkách nezpomalí - ať už DRS aktivují či nikoliv. V Brazílii to tak bylo v závěru závodu u osmi z nich.
"Prvořadým faktorem u dvojitých žlutých vlajek je požadavek na zpomalení a výrazné zpomalení. To je to, na co jsme se v případě všech podívali - a všichni toto splnili. Komisaři se na to podívali a určili, že není potřeba žádného vyšetřování. Plně vyhověli prvořadému požadavku na zpomalení při dvojitých žlutých vlajkách," objasňuje Masi.
"Ano, aktivovali DRS na relativně krátkou dobu, ale nazval bych to svalovou pamětí. Očekávali byste, že DRS nepoužijí, protože to je proti filozofii zpomalení, nicméně prvořadému požadavku při dvojitých žlutých vlajkách vyhověli," poznamenává dále.
FIA sice má možnost vypnout používání DRS, to však může učinit pouze pro celý okru (všechny DRS zóny najednou), jak je tomu tři kola po startu závodu či zajetí safety-caru zpět do boxů.
"Nemáme možnost izolovat jednu DRS zónu, kde bychom to vypnuli. Buď je DRS pro všechny zapnuté nebo vypnuté. Jaké to má technické důvody? Kdyby to bylo jednoduché udělat, tak už bychom to udělali," uzavírá ředitel závodu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.
FIA a Formule 1 oznámily novou terminologii pro sezonu 2026 a zároveň představily první vizualizace monopostů nové generace. Ty naznačují směr, kterým se technická podoba šampionátu v následujících letech ubere.
Lando Norris oslavil svůj premiérový titul mistra světa ve Formuli 1 při závěrečném závodě sezony v Abu Dhabi, přičemž jeho výkon ocenili i samotní soupeři.
Maurizio Arrivabene varoval, že Lewis Hamilton posíláním podrobných „dokumentací“ Ferrari může naznačovat, že jeho vztah s týmem je napjatý. Takový krok často signalizuje, že komunikace a důvěra mezi jezdcem a týmem jsou ohroženy.
Koji Watanabe, prezident Honda Racing Corporation, prozradil, že jeho debaty se záhy nastupujícím šéfem Aston Martinu Adrianem Neweym jsou často velmi živé a intenzivní. Diskuse podle něj slouží k hledání optimálních řešení a posouvání týmu vpřed.
McLaren před závěrečnou Velkou cenou sezony zvolil neobvyklý způsob, jak podpořit svého jezdce Landa Norrise. Na startovní pásku se objevila drobná, osobní zpráva, která měla Norrisovi dodat klid a motivaci v okamžiku, kdy šlo o hodně.
Max Verstappen se ani po skončení sezóny F1 nezastavil a už se objevil za volantem závodního vozu. Zdá se, že jeho vášeň pro rychlost stále hoří naplno.