Ve Velké ceně Brazílie řešilo ředitelství závodu a komisaři několik zajímavých situací. Proč byl na trať vyslán safety-car, když Valtteri Bottas svůj Mercedes odstavil na bezpečném místě? A proč nebyli někteří jezdci včetně Carlose Sainze potrestáni za to, že během žlutých vlajek využili systému pro snížení odporu (DRS) na zadním křídle?
Bottasovi se zakouřilo z motoru a přišel o pohon, Fin však se svým vozem dojel na poměrně bezpečné místo, kde ho mohli traťoví komisaři hned zatlačit za svodidla. Jenže ředitelství závodu krátce poté k překvapení diváků stejně sáhlo po plném safety-caru, proč?
Přílišná opatrnost v důsledku Bianchiho tragické nehody?"Valtteri odvedl fantastickou práci při tom, kde zastavil. Snažili se se auto zatlačit zpět do mezery [mezi svodidly], proto tam vlály dvojité žluté vlajky, jelikož se tam pohybovali traťoví komisaři. Byl mimo trať, ale auto se zaseklo na hrbolu, když se jej tlačili. Proto jsme museli povolat jeřáb, aby ho přesunul. Jakmile se ke slovu dostává jeřáb, tak hned voláme safety-car," vysvětluje ředitel závodu Michael Masi.
To je důsledek nehody Julese Bianchiho, který po smyku během žlutých vlajek v Suzuce vylétl z trati a narazil do jeřábu. Ředitelství závodu je od té doby velmi opatrné, i když se monopost nachází na vnitřní straně zatáčky.
"Traťový komisař hlásil, že se zasekl na hrbolu a auto tam nechal. A jakmile musíte použít jeřáb, tak to zcela mění situaci. Původně jsem tu situaci s vozem mimo trať řešil žlutými vlajkami," komentuje ředitel závodu FIA změnu rozhodnutí.
⚠️ SAFETY CAR DEPLOYED (LAP 54/71) ⚠️Bottas is out! The Finn parks up his smoky Mercedes at Turn 4#BrazilGP 🇧🇷 #F1 pic.twitter.com/TWQB56Vh19
— Formula 1 (@F1) November 17, 2019Pak došlo na dlouhou zpomalovací fázi, kdy se spousta aut musela předjet lídry a zařadit se na konec vláčku vozů. "Myslím, že v podstatě jen prvních pět aut nebylo o kolo zpět. Nejprve šlo o to dostat lídra za safety-car, což vzhledem k jeho pozici trvalo o něco déle, a pak získat seznam všech vozů z časomíry. Hlavně se avšak soustředíme na odstranění incidentu. Druhou věcí pak je dostat vozy o kolo zpět do stejného kola jako lídr," říká Masi.
Proč se netrestalo za využití DRS při žlutých vlajkách?Pokud v minulém ročníku došlo k aktivaci DRS, jezdec byl automaticky penalizován. Nyní k tomu ale dojde pouze tehdy, pokud při žlutých vlajkách nezpomalí - ať už DRS aktivují či nikoliv. V Brazílii to tak bylo v závěru závodu u osmi z nich.
"Prvořadým faktorem u dvojitých žlutých vlajek je požadavek na zpomalení a výrazné zpomalení. To je to, na co jsme se v případě všech podívali - a všichni toto splnili. Komisaři se na to podívali a určili, že není potřeba žádného vyšetřování. Plně vyhověli prvořadému požadavku na zpomalení při dvojitých žlutých vlajkách," objasňuje Masi.
"Ano, aktivovali DRS na relativně krátkou dobu, ale nazval bych to svalovou pamětí. Očekávali byste, že DRS nepoužijí, protože to je proti filozofii zpomalení, nicméně prvořadému požadavku při dvojitých žlutých vlajkách vyhověli," poznamenává dále.
FIA sice má možnost vypnout používání DRS, to však může učinit pouze pro celý okru (všechny DRS zóny najednou), jak je tomu tři kola po startu závodu či zajetí safety-caru zpět do boxů.
"Nemáme možnost izolovat jednu DRS zónu, kde bychom to vypnuli. Buď je DRS pro všechny zapnuté nebo vypnuté. Jaké to má technické důvody? Kdyby to bylo jednoduché udělat, tak už bychom to udělali," uzavírá ředitel závodu.
Italská média naznačují, že George Russell by se mohl objevit na radaru Ferrari, pokud by se v týmu uvolnilo místo po Hamiltonovi nebo Leclercovi. I když je v Mercedesu spokojený, jeho schopnosti z něj činí lákavou možnost pro budoucnost Maranella.
Liam Lawson zažil v úvodu Velké ceny Mexika okamžik, který vyděsil celý paddock. Krátce po startu se ocitl v nečekané a znepokojivé situaci, jež znovu připomněla, jak křehká může být bezpečnost ve Formuli 1.
Bývalý jezdec F1 Christijan Albers zpochybnil, že Lando Norris a Oscar Piastri patří mezi největší talenty současného motorsportu.
Lewis Hamilton se otevřeně podělil o své dojmy z nové kapitoly své kariéry a popsal ji jako mimořádně silný moment.
Po působivém výkonu Olivera Bearmana v Mexiku Martin Brundle vyzdvihl jeho talent a rychlý rozvoj. Podle něj patří mladý Brit mezi jezdce, kteří by mohli zaujmout, pokud se objeví nové šance ve špičkových týmech.
George Russell po podpsisu nové smlouvy s Mercedesem prozradil detaily i ohledně jeho manažeerského týmu.
Valtteri Bottas absolvoval 112 kol na okruhu Autódromo Hermanos Rodríguez při testovacím programu s týmem Mercedes. Pro finského závodníka šlo o důležitou příležitost znovu usednout do monopostu Formule 1 před novou sezonou s Cadillacem.
Mexická národní sportovní autorita OMDAI poskytla komentář k události z minulého závodního víkendu, kdy Liam Lawson zažil nebezpečný moment na trati.
Felipe Massa zahájil u londýnského Nejvyššího soudu spor o 82 milionů dolarů kvůli aféře „Crashgate“ z roku 2008.
Lewis Hamilton byl po Velké ceně Mexika zklamaný z desetisekundové penalizace za souboj s Maxem Verstappenem. Podle něj bylo rozhodnutí komisařů zbytečně přísné.
Martin Brundle naznačuje, že start Mexické Grand Prix měl mnohem dramatičtější podtext, než se zdálo. Podle něj si Max Verstappen zasloužil přísný trest, který by jasně vymezil hranice chování na trati, a poukázal tak na nedostatečné rozhodnutí rozhodčích.
Kandidátka na prezidentku FIA Laura Villars oznámila, že obdržela povolení k mimořádnému soudnímu slyšení v Paříži. Tento krok naznačuje další vývoj v napjaté situaci kolem vedení federace.