Ve Velké ceně Brazílie řešilo ředitelství závodu a komisaři několik zajímavých situací. Proč byl na trať vyslán safety-car, když Valtteri Bottas svůj Mercedes odstavil na bezpečném místě? A proč nebyli někteří jezdci včetně Carlose Sainze potrestáni za to, že během žlutých vlajek využili systému pro snížení odporu (DRS) na zadním křídle?
Bottasovi se zakouřilo z motoru a přišel o pohon, Fin však se svým vozem dojel na poměrně bezpečné místo, kde ho mohli traťoví komisaři hned zatlačit za svodidla. Jenže ředitelství závodu krátce poté k překvapení diváků stejně sáhlo po plném safety-caru, proč?
Přílišná opatrnost v důsledku Bianchiho tragické nehody?"Valtteri odvedl fantastickou práci při tom, kde zastavil. Snažili se se auto zatlačit zpět do mezery [mezi svodidly], proto tam vlály dvojité žluté vlajky, jelikož se tam pohybovali traťoví komisaři. Byl mimo trať, ale auto se zaseklo na hrbolu, když se jej tlačili. Proto jsme museli povolat jeřáb, aby ho přesunul. Jakmile se ke slovu dostává jeřáb, tak hned voláme safety-car," vysvětluje ředitel závodu Michael Masi.
To je důsledek nehody Julese Bianchiho, který po smyku během žlutých vlajek v Suzuce vylétl z trati a narazil do jeřábu. Ředitelství závodu je od té doby velmi opatrné, i když se monopost nachází na vnitřní straně zatáčky.
"Traťový komisař hlásil, že se zasekl na hrbolu a auto tam nechal. A jakmile musíte použít jeřáb, tak to zcela mění situaci. Původně jsem tu situaci s vozem mimo trať řešil žlutými vlajkami," komentuje ředitel závodu FIA změnu rozhodnutí.
⚠️ SAFETY CAR DEPLOYED (LAP 54/71) ⚠️Bottas is out! The Finn parks up his smoky Mercedes at Turn 4#BrazilGP 🇧🇷 #F1 pic.twitter.com/TWQB56Vh19
— Formula 1 (@F1) November 17, 2019Pak došlo na dlouhou zpomalovací fázi, kdy se spousta aut musela předjet lídry a zařadit se na konec vláčku vozů. "Myslím, že v podstatě jen prvních pět aut nebylo o kolo zpět. Nejprve šlo o to dostat lídra za safety-car, což vzhledem k jeho pozici trvalo o něco déle, a pak získat seznam všech vozů z časomíry. Hlavně se avšak soustředíme na odstranění incidentu. Druhou věcí pak je dostat vozy o kolo zpět do stejného kola jako lídr," říká Masi.
Proč se netrestalo za využití DRS při žlutých vlajkách?Pokud v minulém ročníku došlo k aktivaci DRS, jezdec byl automaticky penalizován. Nyní k tomu ale dojde pouze tehdy, pokud při žlutých vlajkách nezpomalí - ať už DRS aktivují či nikoliv. V Brazílii to tak bylo v závěru závodu u osmi z nich.
"Prvořadým faktorem u dvojitých žlutých vlajek je požadavek na zpomalení a výrazné zpomalení. To je to, na co jsme se v případě všech podívali - a všichni toto splnili. Komisaři se na to podívali a určili, že není potřeba žádného vyšetřování. Plně vyhověli prvořadému požadavku na zpomalení při dvojitých žlutých vlajkách," objasňuje Masi.
"Ano, aktivovali DRS na relativně krátkou dobu, ale nazval bych to svalovou pamětí. Očekávali byste, že DRS nepoužijí, protože to je proti filozofii zpomalení, nicméně prvořadému požadavku při dvojitých žlutých vlajkách vyhověli," poznamenává dále.
FIA sice má možnost vypnout používání DRS, to však může učinit pouze pro celý okru (všechny DRS zóny najednou), jak je tomu tři kola po startu závodu či zajetí safety-caru zpět do boxů.
"Nemáme možnost izolovat jednu DRS zónu, kde bychom to vypnuli. Buď je DRS pro všechny zapnuté nebo vypnuté. Jaké to má technické důvody? Kdyby to bylo jednoduché udělat, tak už bychom to udělali," uzavírá ředitel závodu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.