SAO PAULO - PROHLÁŠENÍ PO KVALIFIKACI; Jak hodnotí piloti a zástupci týmů své výkony, které předvedli v kvalifikaci na Velkou cenu Brazílie?
Max Verstappen, 1. místoAuto létalo hned od začátku Q1, bylo to opravdu příjemné s ním jezdit. Druhé kolo bylo ještě lepší, takže to všechno dopadlo výborně. Zítra se pokusím závod dokončit, na rozdíl od loňska [Max byl sestřelen o kolo zpět jedoucím Oconem].
VERSTAPPEN: "Straight away from Q1 the car was flying, that was an enjoyable drive. We are very happy with this, I'll try to finish it off now"#BrazilGP 🇧🇷 #F1 pic.twitter.com/81FOEqvcYH
— Formula 1 (@F1) November 16, 2019
Alexander Albon, 6. místoCelkově to nebylo špatné, ale pořád hledám ten poslední kousek skládačky. Ano, jedu tu poprvé, ale nemám rád tyhle výmluvy a celkově je nerad dělám. Je to celkem náročný okruh, dlouhé zatáčky a pomalejší rychlosti. Je to tu hodně citlivé, uděláte chybu v jedné zatáčce a platíte v další čtyřech nebo pěti. Já udělal malou chybu ve druhé a teploty pneumatik vyskočily. Je to tu hodně těsné, ale je to zábava. Není moc okruhů jako tento a užil jsem si to. Jen si přeji, abych byl rychlejší. Max jel skvěle a pro tým to byl dobrý den. Naše rychlost vypadá dobře a s Charlesovou penalizací startujeme pátí, to je dobré.
Christian Horner, šéf týmuAuto se dalo dohromady, náš balík funguje velmi dobře. Bylo to těžké se v závěru zlepšit, ale Maxovi se to povedlo, odjel úžasnou kvalifikaci. Mám narozeniny, takže pole-position beru (smích). O pole-position jsme bojovali vždy v posledních třech závodech. Tady jsme ve velké nadmořské výšce, je to náročné na motory - opravdu působivý výkon a další pole-position s Hondou v hybridní éře.
FERRARISebastian Vettel, 2. místoTrochu jsem se rozvlnil na výjezdu z poslední zatáčky během mé poslední jízdy, ale Max dokázal svůj čas zlepšit, takže si férově vyjel své pole-position. Jsem spokojený s první řadou, teď se podíváme na to, co budeme moci dokázat zítra. Auto bylo opravdu dobré a během kvalifikace se ještě zlepšovalo, tak snad si to přeneseme i do závodu. Ten bude těžké, protože Red Bull i Mercedes vypadají silně, pokud jde o péči o pneumatiky, ale my jsme se tam nedostali náhodou. Máme rychlost, máme výkon, takže uvidíme, co nám to v závodě přinese. Jsem opatrně optimistický.
VETTEL: "I had a small wobble on the exit of the final corner, and Max improved his time, it's his pole, so fair play. I'm happy with a front row start, so we will see tomorrow"#BrazilGP 🇧🇷 #F1 pic.twitter.com/xyOJUBbkNg
— Formula 1 (@F1) November 16, 2019
Charles Leclerc, 4. místoRed Bull mě vůbec nepřekvapil, já jsem ale strašně zklamaný, protože jsem mohl bojovat o pole-position, ale v poslední zatáčce jsem vyrobil hrubku, která mě stála 3 desetiny. Byla to jasně moje chyba, neodvedl jsem v autě svou práci. Navíc se k tomu přidává 10 trestných míst, takže to bude zítra náročné. Půjdu do toho s útočnou náladou. Užívám si starty zezadu a souboje. To je život, budu se to snažit co nejvíce si užít.
Mattia Binotto, šéf týmuJako obvykle to tu v Brazílii kvůli krátkému okruhu bylo hodně těsné. Max si pole position zasloužil. Ale skupinka za ním je v rozestupech jen pár desetin a setin. Náš výkon je stále dobrý, druhé a čtvrté místo je dobrý výsledek a Seb může mít stále hodně dobrý závod z první řady. Je škoda, že Charles zítra startuje níž, ale alespoň je na střední sadě, která mu sedí a to bude důležité, protože čekáme,že budou konzistentnější a méně náchylné co se teplot týče. Zajel dobré kolo a krom malé chyby v poslední zatáčce... mohl být nejrychlejší. Víme, že stát se může cokoliv a pokusíme se o dobrý závod. Trať se hodně vyvíjí a dnes ráno to tu bylo úplně jiné než včera. V kvalifikaci jezdci cítili, že se auto chová lépe, když vezmeme v úvahu vyvážení a opotřebení pneumatik. Ale těžko odhadovat, co se bude dít.
MERCEDESLewis Hamilton, 3. místoGratuluji Maxovi, zajel skvělé kolo. Zdáli jsme se být v 3. tréninku celkem konkurenceschopní, ale zdá se, že jsme v kvalifikaci něco ztratili nebo oni získali. Jsem nicméně opravdu spokojený s tím, že jsme dokázali rozdělil Ferrari, to je vždy náročnou výzvou. Proti ostatním máme méně výkonu, dal jsem do toho všechno. Moje nejlepší kolo bylo to poslední, skvělé!
HAMILTON: "We've been down on power compared to the others, that's where we lost our time. But I gave it my absolute all, the track is very challenging"#BrazilGP 🇧🇷 #F1 pic.twitter.com/9MdwRrd9y6
— Formula 1 (@F1) November 16, 2019
Valtteri Bottas, 5. místoBylo to hodně těsné, ale tady to tak bývá. Dnes mi ale něco chybělo. Třetí trénink byl náročný a byl pozadu, ale stále jsem to zlepšoval. Ani tak to ale v Q3 nebylo ono a nemohl jsem z auta dostat víc. Moje kolo bylo vlastně dobré, možná jsem mohl vytáhnou z auta pár setin, ale ne dost na to, abych bojoval o pole position. Stále ale startuji ze druhé řady, takže to bude zajímavé. Máme dobré auto, ale Red Bull vypadal hodně silně i na delší vzdálenosti s plnou nádrží. Bude to vzrušující, je o co hrát a pokusíme se bojovat.
James Allison, technický ředitelNení to výsledek, se kterým bychom byli spokojeni. Není to ale úplně mimo, když se podíváme na to, co jsme předvedli včera. Ale čekali jsme po třetím tréninku víc. V kvalifikaci se to ale nepovedlo. Nicméně to jsou stále dobré startovní pozice a máme šanci bojovat a mít dobrý závod. Podmínky se budou hodně měnit a bude teplo, takže to nebude lehké pro pneumatiky. Můžeme čekat zajímavý závod, bude se točit kolem pneumatik a rozhodování mezi jednou a dvěma zastávkami. Jen jsme stínovali rychlost ostatních během pátečních tréninků, ale to bylo na chladnější trati a není to hlavní ukazatel toho, co se může dít zítra.
TORO ROSSOPierre Gasly, 7. místoMám skutečně radost, jak se dnes kvalifikace povedla! Rád bych vyjádřil nesmírné poděkování týmu za to, že mi poskytl konkurenceschopný vůz. Dnes je to pro nás jako pole position, jelikož sedmé místo ve středu pole je to nejlepší, co jsme mohli očekávat. Byli jsme si vědomi toho, že to bude těsná kvalifikace, takže získat svůj čtvrtý postup do Q3 v řadě je skvělý pocit. Po celý víkend se ve voze cítím v pohodě, teď se musíme soustředit na zítřek a práci dokončit v závodě ziskem tolika bodů, kolik je jen možné.
Daniil Kvjat, 16. místoDnes je to prostě škoda. Dopoledne jsme se během třetího tréninku cítil ve voze opravdu dobře a do kvalifikace jsem šel s optimismem. Odpoledne pak již vůz nebyl ani jednou v tom správném vyvážení. Během druhého pokusu jsem se dopustil pár chyb, což mi neumožnilo zlepšit můj čas, nejsem si jistý, co se stalo, ale ztratil jsem rytmus a nedařilo se mi dát vše dohromady. Avšak moje závodní rychlost je obecně solidní a přestože není šestnáctá pozice ideální, uvidíme, co zítra zvládneme.
Claudio Balestri, hlavní inženýrPo rušném pátku jsme tvrdě pracovali na přípravě obou vozů na sobotu. Dnes dopoledne jsme se ve třetím tréninku zaměřili zejména na kvalifikaci, optimalizovali jsme nastavení vozu a přípravu pneumatik a s oběma jezdci jsme zajeli pár slušných časů na kolo. Do kvalifikace jsme šli velmi dobře připraveni, ale s Daniilem jsme se bohužel nebyli schopni dostat do Q2, zatímco u Pierra jsme z našeho balíku přizpůsobením vozu změnám podmínek na dráze vytěžili maximum. V Q3 jsme dokázali být sedmým nejrychlejším vozem a teď, kvůli Charlesově penalizaci budeme do závodu startovat ze šestého místa, což vyrovnává naši nejlepší letošní pozici na roštu (VC Ázerbajdžánu - Daniil Kvjat). Nyní se musíme snažit ze všech sil, abychom zítra u obou vozů maximalizovali naše šance na zisk bodů, což jak očekáváme bude těsná bitva ve středu pole.
HAASRomain Grosjean, 8. místoOd týmu to byla vynikající práce. Mít v Q3 oba vozy je neuvěřitelné. Zítra to možná bude odlišný den, ale na tom nezáleží, budeme se těšit z dneška. Neukázali jsme úplně tu rychlost, kterou jsme měli v závěrečném tréninku. Věřil jsem, že můžeme být kolem jedenáctého místa. V Q2 se pak zjevně skutečně zadařilo a Q3 nebyla zrovna špatná. Scházely nám jen dvě setiny, abychom byli nejlepší ze zbytku světa. Mám radost za tým, je to skvělá práce všech.
Kevin Magnussen, 10. místoJe fajn mít opět v Q3 obě auta. Zdá se, jako bychom o tomto víkendu měli o co bojovat, což je opravdu dobré. Dnes není být z čeho zklamán. Okruh a podmínky našemu vozu sedly. V průběhu celého roku to bylo hodně jako na houpačce, takže není překvapením, že toto dokážeme. Mnohem více budu překvapen, jestliže to zítra dokončíme, víme, že se v závodě poněkud trápíme s pneumatikami. Určitě do toho dáme všechno.
Guenther Steiner, šéf týmuV časomíře nevypadal třetí trénink dobře, ale věděli jsme, co dnes bylo možné. Myslím, že aby z vozu dostali všechno, odvedl v kvalifikaci celý tým i piloti skvělou práci. Byla to fantasticky zvládnutá kvalifikace. Je to dobré pro tým, všichni kvůli tomu tvrdě pracovali a nikdy se nevzdáváme. Neustále bojujeme a dnes jsme dosáhli solidního výsledku. Snad zítra něco dokážeme, určitě se budeme snažit.
ALFA ROMEOKimi Räikkönen, 9. místoZ dnešního výsledku můžeme mít radost. Rozestupy ve středu pole jsou velmi malé a při tak malém rozdílu můžete vydělat spoustu míst, nicméně bereme deváté místo a uvidíme, co můžeme v zítřejším závodě udělat. Mám pocit, že stále se máme kde zlepšit, je toho mnohem víc, čeho můžeme dosáhnout, ale nakonec vždy chcete víc. Těžko předvídat, jak se bude závod vyvíjet, ale budeme se snažit odvést slušnou práci a v neděli přivézt domů solidní výsledek.
Antonio Giovinazzi, 13. místoVěděl jsem, že mám šanci být v první desítce, takže jsem na to během mého posledního kola v Q2 hodně šlápnul. Bohužel jsem se roztočil a skončil s těsnou ztrátou 0,06 s. Je to tak, jak to je, věděli jsme, že rozdíly budou na tak krátké trati velmi malé, ale pořád máme slušnou šanci dosáhnout zítra na body. Včerejší závodní rychlost byla slibná a můžeme si zvolit naše startovní pneumatiky, tak snad v závodě dokážeme získat pár míst.
Frédéric Vasseur, šéf týmuS dnešní prací můžeme být spokojeni, ale nemůžeme být z toho příliš uneseni. Body se rozdávají v neděli a před námi máme spoustu práce, abychom maximálně naší startovní pozice využili. Dnes jsme odvedli dobrou práci a v tréninku vypadalo naše závodní tempo pozitivně, takže můžeme doufat v konkurenceschopný závod. Dnes večer si uděláme naše domácí úkoly a zítra přijdeme připraveni, abychom vytěžili maximum z našich příležitostí.
MCLARENLando Norris, 11. místoNebyla to dobrá kvalifikace, protože jsem se nedostal do Q3, což je vždy cílem. Nebyli jsme tu silní a tenhle okruh nám proti ostatním z poslední doby moc nesedí. A navíc je to tu hodně těsné. Pár setin a dostal bych se dál, což je frustrující, ale ukazuje to, že i málo se počítá. Věděli jsme, že to tak bude a nepostoupili.
Carlos Sainz, 20. místoNevím přesně, co se stalo, přišel jsem v poslední zatáčce o pohon a zamířil jsem do boxů. Bylo to divné, sjel jsem z obrubníku a přišel jsem o výkon. Pokud jde o zítřek, tak se tady dá předjíždět, když máte rychlostní výhodu, nicméně zítra to bude velmi náročné.
Andreas Seidl, šéf týmuPo pár dobrých sobotách jsme tu zažili zklamání. Bohužel jsme museli ukončit kvalifikaci Carlose kvůli problému s motorem ještě před začátkem. Lando jen těsně neprošel dál. Musíme zamakat, podívat se, co se stalo u Carlose a soustředit se na závod s cílem zabojovat.
RENAULTDaniel Ricciardo, 12. místoTento týden bylo ve středu pole opravdu našlapáno a dnešek nebyl žádnou výjimkou. Je to krátké kolo, nepříliš mnoho zatáček, takže všechno musí klapnout. Dnes to z naší strany nebylo perfektní, ale tyto souboje a skutečnost, že je to tak těsné se mi líbí. Při posledním pokusu v Q2 jsem se poněkud trápil, naše pneumatiky se trochu přehřívaly, ale tak to je. Rádi bychom Q3, ale není to katastrofa a jsem nažhaven na závod. Můžeme si vybrat pneumatiky a myslím, že před námi budou nějaké příležitosti, abychom postoupili v pořadí vpřed a sebrali pár bodů.
Nico Hülkenberg, 14. místoStřed pole je supertěsný a dnes jsme prostě nemohli z vozu vymáčknout dostatečnou rychlost. Bylo to tip ťop a k postupu do Q3 nám scházelo jen pár setin. Tady je to krátké kolo a můj druhý pokus v Q2 byl čistý, ale jednoduše nám chyběl ten extra kousek rychlosti, jenž by nám stačil k pohodlnému postupu dál. Pro zítřek nám to náš život komplikuje, ale jsem tak nějak optimistou, jelikož naše závodní tempo bylo poslední dobou lepší. Odjíždět ze zadní části středu pole a jet ve špinavém vzduchu není nikdy jednoduché, ale zítra budeme bojovat a dáme do toho vše.
Alan Permane, sportovní ředitelVěděli jsme, že toto bude pro nás náročný okruh, ale celý střed pole se vešel do méně než dvou desetin a my jsme na jeho konci. Kdybychom našli dvě desetiny, mohli bychom být až na sedmém místě. Dnes jsme neměli tu rychlost, takže jsme za to zaplatili cenu, ale zítra máme 71 kol v závodě na to, abychom to napravili. Předpověď naznačuje mnohem vyšší teploty a naše závodní rychlost a výtečná péče o pneumatiky, jež jsme v posledních pár závodech viděli znamená, že zde máme slušnou šanci na obstojný výsledek.
RACING POINTSergio Pérez, 15. místoDnes to bylo velmi těsné a rozhodně jsme neměli rychlost, jakou jsme na postup do první desítky potřebovali. Rozestupy byly velmi titěrné - jak je tomu tady vždycky - nicméně si myslím, že zítra budeme mít lepší závodní vůz a vyšší teploty by nám měly hrát do karet. Ačkoli je kvalifikace na patnáctém místě zklamáním tak věřím, že zítra to můžeme otočit a mířit na body.
Lance Stroll, 17. místoDosud to byl náročný víkend a nemyslím, že vlastnosti našeho vozu sedí této trati zrovna nejlépe. Samozřejmě jsme včera [kvůli deštivému počasí] moc nejezdili a dnes jsme prostě na nesprávném konci velmi těsného středu pole. Myslím, že zítra bychom měli být silnější a očekáváme mnohem vyšší teplotu dráhy. Zítra bude důležitá práce s pneumatikami a to by nám mohlo nabídnout příležitost. Večer si jednoduše musíme projít všechny informace, tvrdě zapracovat na strategii a uvidíme, jak zítra dopadneme.
Otmar Szafnauer, šéf týmuZdejší kvalifikace je vždy velmi těsná a v docela vyrovnané bitvě středu pole jsme bohužel skončili na jeho konci. Sergio proklouzl do Q2 a zařadí se na patnácté místo před Lance na pozici sedmnácté. Trápili jsme se v prostředním sektoru a nepatrnou časovou ztrátu je v tak krátkém kole těžké kompenzovat. Myslím, že v závodních podmínkách budeme mnohem konkurenceschopnější a očekávané zítřejší vyšší teploty budou mít rozhodně dopad. V závodě je toho ve hře hodně a musíme naši závodní rychlost spojit s dobrou strategií.
WILLIAMSGeorge Russell, 18. místoKvalifikace dopadla tak, jak jsme čekali. Vůz se řídil celkem obstojně a jízda na tomto okruhu byla dost zábavná. Jsme tam, kde jsme a snažili jsme se z toho získat maximum. Vždycky je záludné, když se trať každým kolem tolik zlepšuje. S mým snažením jsem docela spokojen, avšak nějaký ten čas šel ještě získat.
Robert Kubica, 19. místoDnešek byl dobrým dnem a vůz se řídil v pohodě, dokonce i po zklamání z pátečního výpadku. Trať je náročná, hezky se na ní jezdí, ačkoli jsme se trápili s přilnavostí. Zítra do toho dáme vše, ale abychom byli realisty, bude to složité. U kluků a v týmu panuje výborná nálada, takže doufejme v nějaké ty příležitosti v závodě.
Dave Robson, hlavní závodní inženýrPo včerejší Robertově havárii pracoval tým přes noc při stavbě náhradního šasi neuvěřitelně tvrdě. Dnes pomohly výkonnosti pneumatik teplejší podmínky a od druhého tréninku jsme s vozem očividně uskutečnili nějaký ten pokrok. Ve třetím tréninku jsme pokračovali v práci, jelikož jsme vypilovali nastavení pro kvalifikaci. Trať byla stále ještě chladnější, než jsme toto odpoledne doufali a příprava pneumatik tak zůstala komplikovaná. Přesto však si oba jezdci vedli dobře a v kvalifikaci maximálně využili příležitost, ale vůz jednoduše neměl rychlost na to, aby vyzval Racing Point a Toro Rosso. Zatímco zítra se opět očekávají mírně odlišné podmínky, toto pravděpodobně nebude stačit, abychom mohli závodit s vozy stojícími na roštu před námi.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.
Dr. Helmut Marko zavzpomínal na více než dvacet let trvající spolupráci s Christianem Hornerem, se kterým společně vybudovali z Red Bullu špičkový tým Formule 1. Jejich odlišné přístupy se často doplňovaly a stály za klíčovými rozhodnutími, která Red Bull dovedla k vrcholu.
Christian Horner sehrál klíčovou roli při uzavření dohody s Hondou, která Red Bull vrátila na špičku F1. Právě toto partnerství odstartovalo novou éru dominance týmu.
Günther Steiner vyjádřil překvapení nad nečekaným odchodem Christiana Hornera z čela Red Bullu a označil ho za výrazný otřes pro tým. Podle něj bude těžké nahradit lídra, který byl symbolem stability.
Bývalý jezdec F1 Jolyon Palmer označil penalizaci Oscara Piastriho po Velké ceně Velké Británie za „extrémní, mírně řečeno“. Trest vyvolal mezi odborníky a fanoušky kontroverzi.
James Vowles poskytl nejnovější zprávy o své manželce Rachel Rolph a jejich novorozeném miminku. Ve veřejném prohlášení vyjádřil radost a vděčnost za zdraví celé rodiny a podělil se o první dojmy z otcovství.
Andrea Kimi Antonelli začal svou kariéru ve Formuli 1 slibně, ale nyní čelí obtížím. Mercedes věří, že mu pomůže tyto problémy překonat a vrátit se zpět na vítěznou cestu.
McLaren suverénně vede šampionát konstruktérů a Lando Norris si je vědom, jaké štěstí má s monopostem MCL39. Tento vůz mu dává potřebnou rychlost a jistotu k tomu, aby tým mohl bojovat o titul.
Christian Horner nezůstal jediný, kdo opustil Red Bull, společnost s ním opustili i dva další členové vrcholového managementu. Tým tak čelí největšímu otřesu ve vedení od svého vstupu do Formule 1.
Martin Brundle se domnívá, že problémy Red Bullu začaly po odchodu Christiana Hornera, který byl klíčovým stabilizačním prvkem týmu. Podle něj tým od té doby postrádá vedení a soudržnost, což se odráží i na trati.