Honda v atmosféře podezírání Ferrari z obcházení pravidel v oblasti pohonné jednotky volá po čistém, férovém soutěžení. Její ambice rostou, v příštím roce chce s Red Bullem získat titul.
Ferrari je po vydání nové technické směrnice a následném výpadku formy v USA v podezření ze strany soupeřů, kteří se snaží odhalit tajemství až o 50 koní vyššího výkonu italského motoru.
Red Bull proto podal dotaz na Mezinárodní automobilovou federaci (FIA) ohledně měření průtoku paliva, a ta odpověděla. S verzí, jak by šla pravidla v této oblasti obcházet, však přišel vedoucí tým šampionátu. "Mercedes provedl výzkum v této oblasti a my jsme měli odvahu podat oficiální požadavek," potvrdil odborný poradce rakouské stáje Helmut Marko.
Honda vydání nové technické směrnice vítá: "Existují způsoby, jak zlepšit výkonnost motoru a šasi s využitím šedých oblastí či technik - palivo, spalování oleje, něco takového. Moc si přejeme, abychom měli v rámci pravidel F1 férové závodění, aby se pravidla respektovala," říká technický ředitel Tojoharu Tanabe, jenž Ferrari rovněž podezřívá z něčeho nekalého.
"To je naší touhou. Abychom měli čisté, férové závodění, tak na to musí FIA dohlédnout. Některé týmy či lidé mají možná nápad, jak zvýšit výkonnost. A když si vyjasníme, jestli to je OK a oni [FIA] řeknou ne, pak to neděláme. Někdo to takto možná dělal, a když řekli ne, tak s tím možná přestal. Pak budeme mít čisté závodění," pokračuje technický ředitel Hondy.
Pravidla nemůžou postihnout všechno, FIA by podle něj měla ale udělat jasno alespoň v těch šedých oblastech: "Když si někdo myslí, že to není čisté, pak je asi dobré se s tím obrátit na FIA. Objasnit to a jít dále. Našemu směrování to pomohlo. V pravidel je mnoho slov a jsou v nich popsány specifické položky. To znamená, že je skoro nemožné mít ve vše jasno. Je to dobré, když je vše objasněno," vysvětluje Tanabe.
V rámci čisté soutěže chce Honda příští rok naplnit své ambice a získat titul, byť její vedení stále nerozhodlo, zda ve Formuli 1 zůstane i po roce 2021, kdy dojde k velkým změnám v oblasti technických a sportovních pravidel. O stažení se z královské disciplíny motorsportu uvažuje i dočasný výkonný ředitel Renaultu Clotilde Delbos, zatímco sportovní ředitel Mercedesu Toto Wolff uvedl, že ani jejich setrvání není jisté.
Rozhodnutí ohledně japonské automobilky by dle Helmuta Marka mělo padnout do posledního závodu v Abú Zabí. Její výkonný ředitel jim pro rok 2020 zatím stanovil jasný cíl: ovládnout šampionát.
"Po našem návratu do F1 v roce 2015 jsme prožili čtyři obtížné roky. Hodně nás to poškodilo. Letos jsme v Rakousku vyhráli náš první závod, což mě velmi potěšilo. Vyhráli jsme i v Německu, kde dojel Daniil Kvjat třetí," vypočítává Takahiro Hačigo.
"V Suzuce bylo umožněno odjet trénink Naokimu Jamamotovi, což byl skvělý okamžik pro všechny Japonce. A teď chci vyhrát s Red Bullem mistrovství světa příští rok," vyzývá výkonný ředitel Hondy, která svými motory zásobuje rakouský tým i její dceřinou stáj, Toro Rosso.
Lewis Hamilton si z Imoly odváží novou motivaci a chuť experimentovat. Pozitivní průběh závodu v Emilia Romagna ho povzbudil k tomu, aby před nadcházejícím Monakem vyzkoušel několik nových strategií. Po náročné sérii závodů tak britský šampion hledá cesty, jak posunout svůj výkon a znovu zaútočit na špičku.
Franco Colapinto po náročném debutu v Imole, zakončeném šestnáctým místem a havárií v kvalifikaci, přiznal, že se zatím necítí být na potřebné úrovni. Přesto víkend bere jako důležitou zkušenost a věří, že trpělivostí se dokáže prosadit.
Šéf týmu McLaren Andrea Stella otevřeně přiznal, že během Velké ceny Emilia-Romagna tým nikdy nedisponoval dostatečným tempem na závodní trati. Podle něj McLaren nikdy nedokázal naplno konkurovat soupeřům a postrádal rychlost, která by mu umožnila bojovat o přední pozice.
Lando Norris po závodě v Imole uznal, že svět Formule 1 se může během několika dní dramaticky změnit. Zatímco v Miami slavil vítězství, tentokrát nestačil na Verstappena. Přesto zůstává přesvědčený, že McLaren směřuje správnou cestou.
Alex Albon vzal kontakt s Charlesem Leclercem v Imole sportovně a přiznal, že by na jeho místě jednal stejně. Tvrdý souboj označil za součást závodění a nepovažuje ho za důvod ke stížnostem.
Charles LeclercFerrari kritizuje výkonnost týmu po zklamání v kvalifikaci, které ho v Imole odsoudilo k těžkému závodu a soubojům ve středu pole s Albonem a Gaslym.
Vysoké teploty v Imole představovaly pro tým Mercedes značnou překážku, která se výrazně podepsala na jejich výsledcích. George Russell skončil až na sedmém místě, zatímco jeho týmový kolega Andrea Kimi Antonelli musel kvůli technickým problémům závod předčasně ukončit.
Osmnáctiletý talent Mercedesu přiznal, že ho při debutu ve Formuli 1 v Itálii přemohla síla okamžiku a nečekaně velká pozornost. Přesto šlo podle něj o nezapomenutelný zážitek a silnější vstup do světa F1, než si kdy dokázal představit.
Lewis Hamilton předvedl v Imole působivý výkon, když se ze 12. místa na startu dokázal propracovat až na čtvrtou příčku. Britský pilot stáje Mercedes tak ukázal, že stále patří mezi nejzkušenější a nejrychlejší jezdce ve startovním poli. Jeho stíhací jízda byla jedním z hlavních momentů závodu.
Max Verstappen zvítězil v Imole zaslouženě, nikoliv náhodou, uvedl šéf týmu Red Bull Racing Christian Horner. Podle něj tým překonal zásadní slabinu svého vozu RB21, čímž jasně ukázal svou sílu a připravenost čelit McLarenu.
Max Verstappen položil základ vítězství v Imole už v prvním kole, když se po vnější straně Tamburella prohnal kolem Oscara Piastriho. Přestože se Australan snažil, nic nemělo takový dopad na vývoj závodu jako právě tento klíčový tah.
Jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda převzal plnou odpovědnost za vážnou nehodu, ke které došlo během první části kvalifikace na Velkou cenu Emilia Romagna.