Šéf Ferrari Mattia Binotto přibližuje, jakou dohodu uzavřeli se svými piloty před Velkou cenou Ruska. Podle Charlese Leclerca se jí jeho týmový kolega neřídil, podle Sebastiana Vettela to ovšem není pravda - nic neporušil. Jak to tedy bylo a o co u italské stáje v průběhu závodu šlo? Bylo cílem načasování zastávek donutit své jezdce k výměně pozic?
"Pro tým je vítězství samozřejmě klíčové, proto jsme se rozhodli, že pro nás bude tou nejdůležitější věcí to, abychom byli v prvním kole na prvním a druhém místě, protože pak můžete nějako kontrolovat a řídit tempo a pozice," vysvětluje Binotto.
"Cílem bylo, abychom se dostali na první a druhé místo. Jak toho můžete dosáhnout, když startujete z první a třetí pozice? Rozhodně tím, že ubráníte svou první pozici a zároveň tak, že získáte pozici a dostanete se na druhé místo.
Společně jsme souhlasili s tím, že tím nejlepším způsobem bude nejprve neposkytnout žádný aerodynamický stín Hamiltonovi, protože tak byste mu poskytli určitou výhodu, nebo alespoň určitou možnost. Proto měl Charles roztáhnout Seba."
"Probrali jsme to a souhlasili s tím - poskytnout aerodynamický stín Sebovi a nebránit svou pozici, to Sebovi dalo výhodu, kterou měl později v závodu [Leclercovi] vrátit tím, že pozice aut prohodíme. Tak zněla dohoda.
Two team mates - each of them with a claim to the race lead There was tension on the Ferrari airwaves during the opening few laps at Sochi on Sunday 👀 🎧#RussianGP 🇷🇺 #F1 pic.twitter.com/QcLiYJrCRU
— Formula 1 (@F1) September 29, 2019Myslím, že to, co se stalo, bylo přesně to, co jsme vysvětlili: dobře jsme odstartovali, oba piloti podobně - byli na měkkých pneumatikách a měli rychlost. Charles zůstal vlevo, Sebastian velmi brzy přeskočil Hamiltona a řekl bych, že se přirozeně nacházel v aerodynamickém stínu za Charlesem," popisuje šéf Ferrari.
Leclerc pak dal jasně najevo, že chce, aby ho Vettel před sebe dle dohody pustil. Ten to však neudělal - tvrdil, že jeho týmový kolega je příliš daleko za ním. Binotto mu dal za pravdu - rozhodl, že zatím své pozice měnit tedy nebudou. Sportovní ředitel Laurent Mekies na boxové zídce jen kroutil hlavou.
"Samozřejmě, že když se podíváme video, na start, tak ten vyšel podle plánu. Proto jsme se domnívali, že to je po správné požadovat po Sebovi výměnu pozic. Oba jezdci měli při jízdě odlišné názory, to je ale něco, o čem s nimi ještě můžeme hovořit.
Původně jsme požádali Seba o vrácení pozice, ale je fér říct, že v té fází závodu Charles nebyl dostatečně blízko a my bychom tím určitý čas na dráze ztratili. Později byl Seb celkem rychlý a vůči Charlesovi na dráze získal určitou výhodu," přibližuje Binotto.
A win against the odds for @MercedesAMGF1 and @LewisHamilton in SochiHere's the story of how they got the better of Ferrari at the #RussianGP 🇷🇺#F1 pic.twitter.com/YeJOsBiYwe
— Formula 1 (@F1) September 29, 2019Cílem strategie zastávek nebyla výměna pozicFerrari do boxů jako prvního povolalo Leclerca, kterému vyšlo podseknutí - na čerstvé sadě středně-tvrdých pneumatik kroužil rychleji než Vettel na ojetých měkkých, proto se po své zastávce o 4. kola později objevil až za svým mladším týmovým kolegou.
Podle Binotta si tím ale nechtěli vynutit výměnu pozic, hlavní příčinou bylo opotřebení Leclercových pneumatik: "Věděli jsme, že o tom můžeme rozhodnout později. Důvodem podseknutí nebylo vrácení pozice Charlesovi, nýbrž to, že Charles měl sjeté pneumatiky - levá zadní začínala být opotřebovaná, proto šlo pro něj o ten správný okamžik k zajetí do boxů.
"Věděli jsme, že pokud bychom zastavili s oběma vozy, tak bychom byli zranitelní při výjezdu safety-caru a Hamiltonovi bychom přenechali vedení. Pokusili jsme se se Sebem zůstat na dráze co nejdéle jednoduše proto, abychom se ubránili v případě povolání safety-caru v té fázi závodu.
Pak se opotřebovaly pneumatiky také Sebovi. Povolali jsme ho do boxů, šlo o ten správný okamžik pro zastávku. Zajel do boxů, Charles byl před ním, Seba vzadu, ale závod stále nekončil. Byla by spousta příležitostí rozhodnout pak o té nejlepší volbě," říká Binotto.
Znamenalo by to, že by Vettelovi umožnili závodit a Leclerca znovu předjet? "Myslím, že jo." Ferrari ale potom už nic takového řešit nemuselo, protože Seb musel své auto na dráze náhle odstavit kvůli problému s pohonnou jednotkou. Ředitelství závodu sáhlo po virtuálním safety-caru, který využilo Mercedes k levné zastávce. Do vedení se tak dostal Hamilton, jenž si zbytek závodu pohlídal.
"Já jsem se dohodu dodržel... Myslím, že nejlepší je, když za sebe nebudu nic říkat. Myslím, že Mattia podal rozumné vysvětlení, zůstaňme tedy u toho," uvedl Vettel po Velké ceně Ruska k napjaté situaci u Ferrari.
#F1 #RedBull Helmut Marko on #Ferrari situation after #RussianGP: “Ferrari managed not to win with the fastest car. They sacrificed Sebastian, even though he was the fastest man. #Vettel has no future at Ferrari, that’s clear for me now.” pic.twitter.com/K79uDDmaxZ
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) September 30, 2019Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.