SOČI - 1. TRÉNINK; Ferrari navazuje na výsledky předchozích závodů a také do víkendu v Rusku vstupuje nejlépe. Max Verstappen ale na Charlese Leclerca ztratil jen 82 tisícin sekundy, Lewis Hamilton se trápil s brzdami.
Do prvního tréninku jako první vyrazili Norris s Verstappenem, teplota vzduchu dosahovala 23 °C a asfalt 25 °C. Bylo pod mrakem, ale nepršelo. Pirelli přivezlo do Ruska C2 - C4 směsi, tedy zlatý střed ze svého portfolia pneumatik.
Jako první předvedl po 10 min měřené kolo Stroll na měkké směsi - 1:43,328 min (287 km/h na rovince). K velmi dobrému pokusu měl našlápnuto Sainz, zamířil ale do boxů, na trati tak setrvávaly pouze Racing Pointy: Stroll 1:41,833 a 1:41,412 a čerstvý dvojnásobný otec Pérez 1:40,862, 1:39,844 a 1:39,610 min.
Two young superstars battling for P1 ⏱Several drivers spin and another hits the wall 🔄 💥It's all the best bits from FP1 🍿#RussianGP 🇷🇺 #F1 pic.twitter.com/yf4c7fn6D7
— Formula 1 (@F1) September 27, 2019Mercedes do Ruska nepřivezl žádná viditelná vylepšení, což není zas tak velkým překvapením vzhledem k této fázi sezóny. "Nemyslím si, že bychom v některém ze šesti zbývajících závodů měli být favorité, to ale neznamená, že bychom nemohli vyhrát. Pokud dostaneme auto na tu správnou pozici v kvalifikaci, pak bychom měli být obecně silnější ve většině závodů," říká Hamilton.
Po 20 min se do hry zapojily Williamsy - Russell (1:40,549) a Kubica (1:41,255 min), jenž bude po výměně motoru v neděli startovat zezadu, Péreze však překonali až Sainz (1:38,693) s domácím Kvjatem (1:38,550) - ten ale bude v neděli také startovat z konce startovního roštu, Honda přivezla pro všechny piloty Toro Rosso a Red Bullu nové motory (zbylé tři její jezdce čeká za spalovací motor trestných pět míst). V příštím závodě Japonsku přidá nové palivo, chce se před svými diváky pokusit o vítězství.
Albon začínal na 1:37,653, Ricciardo s Renaultem na 1:37,605 a čekalo se, co předvede špička. Leclerc ovšem stihl jen jedno měřené kolo (1:37,593), než na trati před 15. zatáčkou zůstal stát Kvjat a ředitelství závodu sáhlo po virtuálním safety caru: "Kluci, odešel motor," hlesl Rus do rádia. Přitom dnes ráno dostal nový kus, Honda situaci vyšetřuje.
Ferrari na měkkých pneumatikách pak přidalo - Leclerc 1:36,655 a Vettel 1:36,741, z výsluní je po půlhodině nicméně sesadil Bottas 1:36,174. Jeho týmový kolega Hamilton si i přes stížnosti na řádnou funkci brzd dostal před něj: 1:36,031 min - oba na stejné směsi jako Ferrari, které v tu chvíli ztrácelo kolem půl sekundy.
📻 HAM: "My brakes aren't working properly"He still manages a 1:36.031 though - and goes P1 🤔#F1 #RussianGP 🇷🇺 pic.twitter.com/gOT9y8FvMh
— Formula 1 (@F1) September 27, 2019A když už jsme u těch brzd - FIA dnes oznámila, že upouští od plánovaného návrhu zavést v roce 2021 standardizované brzdové systémy od společnosti Brembo. Důvodem má být snaha lépe porozumět výkonnosti a brzdovým požadavkům nové generace monopostů.
Mimo trať se na chvíli ocitl Giovinazzi (1:38,821) i Norris (1:39,239), oba v polovině tréninku setrvávali na 16. a 17. pozici. Okamžik hrůzy prožil také Hamilton, když při návratu do boxů málem narazil do zádi Grosjeanova Haasu.
Close call in the pit lane as Romain Grosjean and Lewis Hamilton almost collide 👀🙈#F1 #RussianGP 🇷🇺 pic.twitter.com/nKZSIYr2yX
— Formula 1 (@F1) September 27, 2019Po kratší přestávce, během níž týmy vraceli Pirelli jednu sadu pneumatik, se Bottas vrátil na trať na středně-tvrdé směsi s cílem věnovat se více delším jízdám. Přesto se mu podařilo na čele Hamiltona přeskočit - 1:35,551.
Fin dělal další pokroky (1:35,198), s tím si ale Vettel na měkčí směsi po hodině snadno poradil - 1:35,005. Mechanici Mercedesu mezitím měnili Hamiltonovi přední brzdy a třetí pružinu na zavěšení.
Poté se prosadil ambiciózní mladík Leclerc - 1:34,462 min, jenž tím o 26 tisícin překonal loňský nejrychlejší čas Sebastiana z 1. tréninku - oba piloti na měkkých pneumatikách. Charles ale s nastavením moc spokojený nebyl: "Můžeme zajet do boxů a udělat něco s předním křídlem?"
Verstappenovi (1:34,544 min) s Red Bullem se na měkké směsi podařilo 30 min před koncem posunout na 2. příčku, na Ferrari ztrácel jen 82 tisícin, Albonovi (1:35,484) patřilo šesté místo za Hamiltonem.
30 seconds from the end of FP1 👀Renault's lunch plans get torn up as Daniel Ricciardo hits the barriers 💥#F1 #RussianGP 🇷🇺 pic.twitter.com/vwvS7gvvMb
— Formula 1 (@F1) September 27, 2019Ferrari je tedy pořád ve formě, Red Bullu ale moc nescházelo a ze hry o vítězství nemůžeme vylučovat ani Mercedes, který řešil drobné potíže s nastavením. Na pozici 4. nejrychlejšího týmu se dostal Renault, McLareny skončili mimo první desítku. Ricciardo ale v samotném závěru po náhlém ustřelení rozbil v zatáčce č. 10 záď svého RS19.
Více nám o toho formě týmů napoví odpolední část, která začíná ve 14:00 hod našeho času.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.