Technický ředitel McLarenu James Key přiznává, že si pohrávají s myšlenkou změnit už před příští sezónou Formule 1 koncept současného monopostu. Vyjadřuje se také k otázce zpomalení vozů v přelomovém roce 2021.
McLaren je v šampionátu s náskokem 22 na 4. místě před Renaultem, svým dodavatelem pohonných jednotek, zatímco loni skončil šestý. Letos se mu podařilo vyřešit svou slabinu v pomalých zatáčkách, zlepšení bylo patrné zejména od Velké ceny Španělska. A protože chce dosáhnout dalšího pokroku, tak přemýšlí o změně konstrukční filozofie svého vozu.
"Myslím, že se musíme podívat na určité koncepční změny - zkrátka proto, že se díváme kupředu. I když je potenciálně na horizontu změna v pravidlech [v roce 2021], hledíme před sebe," začíná technický ředitel, jenž k McLarenu přešel letos z Toro Rosso.
Proč měnit letošní dobré auto?"Chceme zjistit, jak můžeme začít vytvářet přítlak, který by nám umožnil dosáhnout skutečných pokroků směrem k těm na čele. Všichni kolem nás dělají totéž. Proto si myslím, že potřebujete určité koncepční změny," vysvětluje Key.
"Ale pokud jde o čísla týkající se auta, tak si myslím, že na tom momentálně není špatně. Na trati, jako je Singapur, jsme byli na rovinkách hodně rychlí, efektivní tedy je, nicméně dokážeme generovat takovou úroveň přítlaku, který potřebujete - alespoň pro boj s kluky kolem nás," hodnotí letošní monopost.
Nyní neřeší jen otázku, kolik svého času ještě věnovat současnému vozu, ale i rozdělení zdrojů pro vývoj aut pro rok 2020 a 2021: "Jde o přechodné období, ale nemyslím si, že jde o jasné rozhodnutí. Někdy řeknete, že jsme s letošním rokem hotovi, protože se nepovedl, daří se vám nebo proto, že jste v území nikoho - pod žádnou hrozbou."
"Myslím, že u nás se letos objevuje pozitivní směr. Trochu to dává smysl pokračovat v učení o něco déle, ale zároveň se soustředit na příští rok," popisuje Key.
K jak velkému zpomalení dojde? Pokud vůbec...A zatímco někteří předpokládají velké zpomalení formulí v roce 2021 - například podle šéfa Racing Pointu Otmara Szafnauera až o 7 sekund, tak technický ředitel McLarenu to tak dramaticky nevidí.
"Dojde k poklesu přilnavosti u 18" pneumatik? Možná, půjde o odlišnou zvěř. O aerodynamice můžete říct, že bude trochu jednodušší než nyní, existuje ale spousta jiných mechanismů pro generování výkonnosti aerodynamikou. A motory zůstanou stejné.
Proto musíme nejdříve zjistit, jak tyto věci budou fungovat společně, abychom si udělali lepší obrázek. Ale nehovoříme o ohromných změnách, to bych momentálně netvrdil. Vlastně by si [vozy] mohly být celkem blízko, ale uvidíme," dodává Key.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.
FIA a Formule 1 oznámily novou terminologii pro sezonu 2026 a zároveň představily první vizualizace monopostů nové generace. Ty naznačují směr, kterým se technická podoba šampionátu v následujících letech ubere.
Lando Norris oslavil svůj premiérový titul mistra světa ve Formuli 1 při závěrečném závodě sezony v Abu Dhabi, přičemž jeho výkon ocenili i samotní soupeři.
Maurizio Arrivabene varoval, že Lewis Hamilton posíláním podrobných „dokumentací“ Ferrari může naznačovat, že jeho vztah s týmem je napjatý. Takový krok často signalizuje, že komunikace a důvěra mezi jezdcem a týmem jsou ohroženy.
Koji Watanabe, prezident Honda Racing Corporation, prozradil, že jeho debaty se záhy nastupujícím šéfem Aston Martinu Adrianem Neweym jsou často velmi živé a intenzivní. Diskuse podle něj slouží k hledání optimálních řešení a posouvání týmu vpřed.
McLaren před závěrečnou Velkou cenou sezony zvolil neobvyklý způsob, jak podpořit svého jezdce Landa Norrise. Na startovní pásku se objevila drobná, osobní zpráva, která měla Norrisovi dodat klid a motivaci v okamžiku, kdy šlo o hodně.
Max Verstappen se ani po skončení sezóny F1 nezastavil a už se objevil za volantem závodního vozu. Zdá se, že jeho vášeň pro rychlost stále hoří naplno.