HUNGARORING - ZASTÁVKY V BOXECH A STRATEGIE; Jak si vedly týmy při přezouvání svých pilotů v boxech a s jakými pneumatikovými strategiemi odjely Velkou cenu Maďarska 2019? Kdo odjel nejdelší úsek na jedné sadě pneumatik?
Nejlepší práci v boxech odvedl byl Williams, jenž zdržel Russella v 16. kole jen 2,193 vteřiny. Inženýrům se daří rovněž v továrně, když zlepšili korelaci a novinky na jejich voze FW42 začínají konečně fungovat, což dnes Russell potvrdil 16. místem v cíli, když předčil Strolla z Racing Pointu i Giovinazziho z Alfy Romeo.
Druhou nejrychlejší zastávku předvedl Red Bull, který před týdnem v deštivém Německu stanovil s časem 1,88 sekundy nový světový rekord (psali jsme zde). Dnes Verstappena odbavil v 67. kole za 2,26 sekundy.
Také třetí absolutně nejrychlejší zastávka patří Williamsu, když Kubicu v 18. kole přezul za 2,27 s, tedy jen o setinu pomaleji. Čtvrté místo obsadil Mercedes po 2,35sekundové práci na Hamiltonově voze v 48. kol, páté Ferrari: Leclerc u jeho mechaniků stál 2,36 s.
Do závodu startovala většina pilotů na středně-tvrdých pneumatikách, měkkých po včerejší volbě v kvalifikaci museli Grosjean, Norris, Räikkönen se Sainzem, na tvrdých zahajoval jediný Ricciardo.
Dle naší včerejší předpovědi vsadila většina na jednozastávkovou strategii, dvakrát do boxů zavítali jen piloti Mercedesu a Stroll s Verstappenem, jemuž na konci po dlouhotrvajícím tlaku Hamiltona zcela odešly pneumatiky.
Hamilton s Verstappen začínali na identické jednozastávkové strategii středně-tvrdá - tvrdá směs. Brit zajel do boxů o 6 kol později než Verstappen, tento tah mu k posunu vpřed ale nevyšel. Mercedes ho proto proti původnímu plánu povolal ke změně pneumatik podruhé, nasadil mu středně-tvrdé pneumatiky a Lewis po parádní stíhací jízdě nakonec Maxe předjel a zaslouženě vyhrál - Stříbrné šípy dnes byly rychlejší než Red Bully.
Tempo prvních dvou pilotů dnes bylo pekelné, vždyť se již po své první zastávce vrátilo zpět na své pozice, aniž by je třetí či čtvrté Ferrari dokázalo předjet. I nejlepší Verstappenovo kolo dnes bylo o tři sekundy rychlejší než loni!
Vettel dojel třetí po alternativní strategii - po dlouhém prvním stintu na středně-tvrdých pneumatikách s přechodem na měkké pro krátký finální stint. V závodě jsme viděli různé taktické přístupy, jen u první pěti to bylo pět různých strategií!
Nejdelší stint na tvrdých pneumatikách zvládl Giovinazzi, jeho 53 kol na jedné směsi představovalo 76 % závodu vypsaného na 71 okruhů. Na středně-tvrdé vydržel nejvíce Räikkönen (40 kol), na měkké Hülkenberg (33 kol).
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.