HOCKENHEIM - ZASTÁVKY V BOXECH; Jak si vedly týmy při přezouvání svých pilotů v boxech a s jakými strategiemi nastoupily do Velké ceny Německa 2019? Kdo odjel nejvíce kol na jedné směsi pneumatik?
V chaotickém závodě plném zvratů se čtyřmi výjezdy safety-caru a 78 zastávkami se nejlépe rozhodoval a přezouval Red Bull. Vítězného Maxe Verstappena odbavili jednou dokonce za 1,88 vteřiny, zachovali chladnou hlavu a Holanďan prokázal i výbornou rychlost, proto zaslouženě vyhrál - i když ani on se jednou nevyhnul smyku a otočce o 360 stupňů.
Druhý nejlepší a nejkonzistentnější výkon v boxech předvádělo Ferrari, jež mělo v cíli pouze jednoho jezdce poté, co Leclerc zbytečně havaroval před nájezdem na cílovou rovinku - chybu tam ale udělalo více pilotů, kteří pak doplatili na hladký asfalt pro závody dragsterů na speciálním úseku vedle závodní dráhy pro F1. Vettel byl rovněž pětkrát v boxech, nejrychlejší zastávku zaznamenal v 47. kole, kdy trať osychala.
Kvůli počasí všichni začínali na drážkovaných pneumatikách pro extrémní mokro (značeny modrou barvou), poté s ubývajícím množstvím vody přecházeli na intermediálky (zelené). V polovině závodu někteří vyzkoušeli slicky, ale kvůli sílícímu dešti se znovu vrátili k přechodným pneumatikám.
Podmínky se zlepšovaly až ke konci, kdy všichni přešli na slicky měkké směsi - čím dříve, tím lépe, jak je vidět na příkladech bronzového Kvjata a Strolla, jenž po zbytečné chybě v zatáčce č. 8 o pódium přišel.
Týmy využily celou řadu strategií - od tři zastávek u McLaren (Sainz) po 6 u Mercedesu (Hamilton) a Haasu (Magnussen). Ke slovu se dostaly všechny druhy pneumatik s výjimkou tvrdé směsi. Pro stratégy šlo o velmi náročný den, když museli neustále předvídat a reagovat na měnící se podmínky a maximalizovat své možnosti při výjezdech safety caru. Podmínky se navíc měnily sektor od sektoru, dobrá strategie ale udělala velký rozdíl.
Po dvou horkých dnech se v Německu ochladilo a letos poprvé během závodu pršelo. Teplota se pohybovala kolem 22 °C, asfalt měl 28 °C. výzvou pro jezdce bylo hlídat si přechodné pneumatiky tak, aby se na osychající trati nepřehřívaly. Ke konci závodu už na ni bylo skoro úplně sucho.
Nejdelší stint předvedli Albon s Hamiltonem, když oba na jedné sadě přechodných pneumatik zvládli 25 kol z celkových 64 (39 % závodu). Na měkkých ujel Stroll 20 kol, na mokrých Magnussen 8 a na středně-tvrdých Bottas s Verstappenem 4 kola.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.