HOCKENHEIM - ZASTÁVKY V BOXECH; Jak si vedly týmy při přezouvání svých pilotů v boxech a s jakými strategiemi nastoupily do Velké ceny Německa 2019? Kdo odjel nejvíce kol na jedné směsi pneumatik?
V chaotickém závodě plném zvratů se čtyřmi výjezdy safety-caru a 78 zastávkami se nejlépe rozhodoval a přezouval Red Bull. Vítězného Maxe Verstappena odbavili jednou dokonce za 1,88 vteřiny, zachovali chladnou hlavu a Holanďan prokázal i výbornou rychlost, proto zaslouženě vyhrál - i když ani on se jednou nevyhnul smyku a otočce o 360 stupňů.
Druhý nejlepší a nejkonzistentnější výkon v boxech předvádělo Ferrari, jež mělo v cíli pouze jednoho jezdce poté, co Leclerc zbytečně havaroval před nájezdem na cílovou rovinku - chybu tam ale udělalo více pilotů, kteří pak doplatili na hladký asfalt pro závody dragsterů na speciálním úseku vedle závodní dráhy pro F1. Vettel byl rovněž pětkrát v boxech, nejrychlejší zastávku zaznamenal v 47. kole, kdy trať osychala.
Kvůli počasí všichni začínali na drážkovaných pneumatikách pro extrémní mokro (značeny modrou barvou), poté s ubývajícím množstvím vody přecházeli na intermediálky (zelené). V polovině závodu někteří vyzkoušeli slicky, ale kvůli sílícímu dešti se znovu vrátili k přechodným pneumatikám.
Podmínky se zlepšovaly až ke konci, kdy všichni přešli na slicky měkké směsi - čím dříve, tím lépe, jak je vidět na příkladech bronzového Kvjata a Strolla, jenž po zbytečné chybě v zatáčce č. 8 o pódium přišel.
Týmy využily celou řadu strategií - od tři zastávek u McLaren (Sainz) po 6 u Mercedesu (Hamilton) a Haasu (Magnussen). Ke slovu se dostaly všechny druhy pneumatik s výjimkou tvrdé směsi. Pro stratégy šlo o velmi náročný den, když museli neustále předvídat a reagovat na měnící se podmínky a maximalizovat své možnosti při výjezdech safety caru. Podmínky se navíc měnily sektor od sektoru, dobrá strategie ale udělala velký rozdíl.
Po dvou horkých dnech se v Německu ochladilo a letos poprvé během závodu pršelo. Teplota se pohybovala kolem 22 °C, asfalt měl 28 °C. výzvou pro jezdce bylo hlídat si přechodné pneumatiky tak, aby se na osychající trati nepřehřívaly. Ke konci závodu už na ni bylo skoro úplně sucho.
Nejdelší stint předvedli Albon s Hamiltonem, když oba na jedné sadě přechodných pneumatik zvládli 25 kol z celkových 64 (39 % závodu). Na měkkých ujel Stroll 20 kol, na mokrých Magnussen 8 a na středně-tvrdých Bottas s Verstappenem 4 kola.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.