Nigel Mansell toho s Formulí 1 zažil spoustu. Závodil v období osmdesátých a devadesátých let. Jak na tuto dobu vzpomíná?
Nigel Mansell patří k největším legendám F1. Mistr světa z roku 1992 sváděl svého času památné souboje s piloty, kterými byli například Ayrton Senna či Alain Prost. Za svou kariéru vystřídal hned několik týmů. Jmenujme Williams, Ferrari a Lotus. Zažil také éru turba v osmdesátých letech. „Takový Williams FW11B, tomu autu se už dnes nic nepřiblíží. F1 se už k ničemu takovému nikdy nevrátí, proto dnešní jezdci nikdy nebudou vědět, jak se chová skutečné auto F1“.
Pětašedesátiletý Brit dále pokračuje „V kvalifikacích měla naše auta výkon kolem 1500 koní. BMW jich údajně mělo ještě víc. A když se vám na šestku na rovince protáčela kola v rychlosti 280 až 290 km/h, tak to jako jezdec slovy ani nedokážu popsat. V každé zatáčce, do níž jste se přiřítili, se vás auto obrazně pokoušelo zabít,“ vypráví Mansell.
Další část rozhovoru se točila kolem úrovně bezpečnosti. I zde má Nigel Mansell celkem jednoznačný názor. Nelíbí se mu trend spousty současných okruhů, kdy jezdec vyjede z dráhy a po asfaltové únikové zóně se vrátí zpět, aniž by ho to často jakkoli potrestalo. „Třeba na starém okruhu v Silverstone jsme jeli po rovince Hangar rychlostí 320 kilometrů za hodinu, pak jsme šli s plným plynem do Stowe bez toho, abychom zvolnili. Přitom na tomto okruhu byly na vnější straně zatáčky dvacet centimetrů široké sloupy, mezi kterými bylo natažené pletivo. Jestliže jste vyletěli ven, skoro jistě jste to trefili“.
Na závěr svých vzpomínek Brit dodal „Po stránce bezpečnosti se to v tomto období ubíralo správným směrem, ale ještě nebyla k dispozici dostatečná technologie, která by věci radikálně zlepšila. Občas to bylo dost kruté.“
Oscar Piastri v Barceloně potvrzuje svou formu a navýšil vedení v šampionátu, zatímco Max Verstappen po penalizaci ztrácí body a klesá pořadím po incidentu s Russellem.
Lando Norris přiznal, že během posledního kola kvalifikace na Velkou cenu Španělska udělal chyby, které ho stály pole position. Díky tomu mohl jeho týmový kolega Oscar Piastri získat první místo na startovním roštu.
Lewis Hamilton zkritizoval zpřísnění testů ohebnosti křídel, které podle něj stálo týmy spoustu peněz bez skutečného efektu.
Max Verstappen se zastal Yukiho Tsunody a zdůraznil, že potíže nejsou vinou jezdce, ale náročného vozu. „Yuki rozhodně není žádné ořezávátko,“ uvedl a dodal: „Myslím, že to víc vypovídá o tom, jak těžké je auto, než o Yukim samotném.“
Nečekaná komplikace pro Aston Martin. Lance Stroll byl nucen odstoupit ze španělské Grand Prix kvůli bolestem pravé ruky a zápěstí. Tým tak přichází o jednoho ze svých jezdců.
Yuki Tsunoda se po kvalifikaci na Velkou cenu Španělska ocitl na poslední, 20. pozici, což je o 17 míst za jeho týmovým kolegou Maxem Verstappenem. Japonský jezdec zůstal zaskočený a nepochopil, proč jeho monopost nedokázal držet krok s konkurencí.
Oscar Piastri v kvalifikaci na Velkou cenu Španělska s kolem 1:11.546 porazil svého týmového kolegu Landa Norrise a získal pole position. McLareny dominovaly za horkých podmínek, Verstappen skončil třetí, přičemž Piastri takticky znemožnil Norrisovi využít vzduchový stín a potvrdil svou skvělou formu.
Nico Rosberg během tréninku v Barceloně vyzdvihl Verstappenovu výjimečnou schopnost zvládat dynamiku zatáček a kontrolovat auto tam, kde ostatní stále bojují s přilnavostí. Podle něj právě tato plynulost a rychlá adaptace na chování vozu dává Verstappenovi zásadní náskok před soupeři.
Lewis Hamilton odhalil, že páteční nezdar ve volném tréninku na Velkou cenu Španělska způsobil technický problém jeho monopostu SF-25, kvůli němuž přišel o přítlak. I přes frustraci z výkonu věří, že se Ferrari podaří vůz včas opravit a zbytek víkendu zvládne lépe.
Nico Rosberg podpořil kritická slova Lewise Hamiltona na adresu Ferrari SF-25 a potvrdil, že vůz je skutečně obtížně ovladatelný. Podle bývalého mistra světa tento problém výrazně limituje výkonnost týmu a je nezbytné jej co nejdříve vyřešit.
Oscar Piastri ovládl závěrečný trénink na Velkou cenu Španělska s náskokem půl sekundy na týmového kolegu Landa Norrise. McLaren potvrdil formu a mladý Australan ukázal, že míří vysoko.
Oscar Piastri ovládl druhý páteční trénink na Velkou cenu Španělska a potvrdil silnou formu McLarenu. Na nejměkčí sadě pneumatik zajel nejrychlejší čas dne 1:12,760 a udržel za sebou George Russella i Maxe Verstappena.