SILVERSTONE - NEJLEPŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jak si piloti vedli v jednotlivých sektorech okruhu a jakých rychlostí dosahovali? Co z toho můžeme usoudit o jejich formě, kolik jim zbývá pneumatik a jaké strategie můžeme očekávat ve Velké ceně Británie 2019?
Jedno kolo v Silverstone měří 5 891 metrů, piloti v něm musí zvládnout celkem 18 zatáček - 10 pravotočivých a 8 levotočivých. Před letošním závodem byl kompletně přeasfaltován, jezdci si po trénincích nicméně pořád stěžovali na hrbolatost. Nově byla odstraněna třetí DRS zóna, která se nacházela v prvním sektoru. Ten nyní obsahuje pět zatáček a začátek první DRS zóny.
Druhý sektor je velmi rychlý - nachází se v něm bývalá startovní rovinka s rychlou zatáčkou Copse a potom velmi rychlý sekce Maggots - Becketts: po sobě se střídající zatáčky, které jezdci milují. Třetí sektor má dlouhou rovinku s místem měření maximálních rychlostí (tzv. speed-trap), pomalou šikanou 16 / 17 s nájezdem na cílovou rovinku.
Nejrychlejší sektoryVelký den dnes prožil Valtteri Bottas, jenž porazil svého týmového kolegu, překonal rekord okruhu a vyjel si jubilejní 10. pole-position své kariéry, letos již čtvrté (povedlo se mu to také v Číně, v Ázerbájdžánu a ve Španělsku).
How close? 🤔This close! 😵#BritishGP 🇬🇧 #F1 pic.twitter.com/ozgSBx4xVm
— Formula 1 (@F1) July 13, 2019Fin předvedl nejrychlejší prostřední sektor, v tom poslední zářil Lewis Hamilton, jenž má v součtu sektorů lepší kolo, dnes však dělal chyby a nepředvedl dostatečně dobrý výkon na vítězství - v prvním pokusu byl například široký při brzdění v Brooklands. V druhých pokusech se sice zlepšil stejně jako ostatní, od triumfu jej však dělilo 6 tisícin sekundy.
Velké zlepšení v samotném závěru ukázal také Leclerc s nejrychlejším prvním sektorem, na Bottase mu v cíli scházelo 79 tisícin. Vettel s druhým Ferrari na něj hodně ztrácel - nakonec šlo o půl sekundy, čas mu stačil jen na 6 příčku.
Před něj se probojovaly oba Red Bully - čtvrtý Verstappen, jenž dal v kvalifikaci jako jediný dohromady čisté kolo, a lepšící se Gasly těžící z nastavení svého týmového kolegy.
Ze zbytku pole byl nejlepší Renault poté, co Ricciardo zajel skvělé kolo, dle součtu sektorů je ale patrné, že McLaren byl o desetinku rychlejší a měl na víc - zvláště Sainz mohl pohodlně proniknout do elitní desítky.
Zklamaní jsou u Haasu, kteří cítili, že by stejně jako v Rakousku mohli postoupit do závěrečné části kvalifikace - Grosjeanovy sektory tomu nasvědčují, nicméně ve velmi vyrovnaném středu pole nedal dohromady ideální kolo, a tak o 0,168 sekundy zaostal za svým potenciálem.
Maximální rychlostiNejvyšší rychlosti dnes předváděly Renaulty, který zlepšil svůj motor a využívá silnější módy v kvalifikaci. Šasi RS19 však nedokáže generovat tolik přítlaku. Ricciardo byl nejrychlejší na speed-trapu i na konci 1. a 3. sektoru.
Giovinazzi poháněný Ferrari nejvýkonnějším motorem v poli (podle Mercedesu má navíc o 20 koní) - na jeho 337 km/h ztrácel znatelných 3,7 km/h.
Nejlepším zástupcem Mercedesu byl Stroll, jenž se po rovince před 15. zatáčkou řítil 332,2 km/h, Kvjat s nejslabší Hondou tam dosáhl 331,3 km/h, tedy o 5,7 km/h méně než Ricciardo.
Pneumatiky a strategieMěkká směs byla o 0,6 sekundy rychlejší než středně-tvrdá, na níž budou do závodu startovat pouze Mercedesy a Red Bully. Ferrari totiž překvapivě v Q2 přešlo na měkké, podobně jako v Rakousku. Nebude mít tedy k dispozici takovou flexibilitu ve strategii a do boxů bude muset dříve, než jeho největší soupeři. Teplota vzduchu dosahovala 20 °C, asfalt 34 °C, rychle se však vyvíjel a nový povrch neustále zrychloval.
Silverstone je náročný na pneumatiky, jimiž při vysokém bočním přetížení v rychlých zatáčkách prochází velká energie, jednozastávková strategie je prakticky vyloučena.
Týmy proto budou cílit na dvě zastávky. Nejvýhodnější je odjet dva úvodní stinty o 13 kolech na měkké směsi, poté pro závěrečný stint o 26 kolech zvolit tvrdou směs.
Alternativou je start na středně-tvrdých s přechodem na měkké po 15 kolech a po dalších 13 kolech zajet k výměně pro tvrdé, na kterých bude pilotům zbývat 24 kol.
Třízastávková strategie už je znatelně pomalejší, počítá s třemi stinty na měkkých pneumatikách (8, 11 a 11 kol) a se finišem na tvrdých (22 kol). Týmy se k ní můžou začít přiklánět, pokud bude opotřebení měkké směsi vyšší, než po sobotě očekávají.
Mexická národní sportovní autorita OMDAI poskytla komentář k události z minulého závodního víkendu, kdy Liam Lawson zažil nebezpečný moment na trati.
Felipe Massa zahájil u londýnského Nejvyššího soudu spor o 82 milionů dolarů kvůli aféře „Crashgate“ z roku 2008.
Lewis Hamilton byl po Velké ceně Mexika zklamaný z desetisekundové penalizace za souboj s Maxem Verstappenem. Podle něj bylo rozhodnutí komisařů zbytečně přísné.
Martin Brundle naznačuje, že start Mexické Grand Prix měl mnohem dramatičtější podtext, než se zdálo. Podle něj si Max Verstappen zasloužil přísný trest, který by jasně vymezil hranice chování na trati, a poukázal tak na nedostatečné rozhodnutí rozhodčích.
Kandidátka na prezidentku FIA Laura Villars oznámila, že obdržela povolení k mimořádnému soudnímu slyšení v Paříži. Tento krok naznačuje další vývoj v napjaté situaci kolem vedení federace.
Lando Norris z McLarenu prozradil, že v posledních závodech nepoužívá jeden z běžných nástrojů na svém palubním displeji během kvalifikace.
Fernando Alonso kritizoval FIA za postup při startu Velké ceny Mexika. Podle něj nebyla reakce komisařů dostatečně rychlá ani konzistentní.
Oscar Piastri po Grand Prix Mexika přiznal, že je potřeba zhodnotit změny jeho jízdního stylu, které ovlivnily výkon.
Carlos Sainz čelil v Mexiku nečekaným potížím, které výrazně ovlivnily jeho závod. Problém se ukázal už po úvodním kole, kdy se na jeho voze objevila technická závada, jež vedla k sérii nepříjemných následků.
George Russell po Grand Prix Mexika ostře kritizoval Mercedes za pomalé reakce, které ho připravily o lepší výsledek.
Na Grand Prix Mexika měli dva maršálové velké štěstí, že vyvázli bez újmy. Rychlé reakce Liama Lawsona zabránily potenciálně vážnému neštěstí.
Lando Norris se posunul do čela šampionátu jezdců, když o jediný bod předstihl svého týmového kolegu Oscara Piastriho.