SILVERSTONE - NEJLEPŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jak si piloti vedli v jednotlivých sektorech okruhu a jakých rychlostí dosahovali? Co z toho můžeme usoudit o jejich formě, kolik jim zbývá pneumatik a jaké strategie můžeme očekávat ve Velké ceně Británie 2019?
Jedno kolo v Silverstone měří 5 891 metrů, piloti v něm musí zvládnout celkem 18 zatáček - 10 pravotočivých a 8 levotočivých. Před letošním závodem byl kompletně přeasfaltován, jezdci si po trénincích nicméně pořád stěžovali na hrbolatost. Nově byla odstraněna třetí DRS zóna, která se nacházela v prvním sektoru. Ten nyní obsahuje pět zatáček a začátek první DRS zóny.
Druhý sektor je velmi rychlý - nachází se v něm bývalá startovní rovinka s rychlou zatáčkou Copse a potom velmi rychlý sekce Maggots - Becketts: po sobě se střídající zatáčky, které jezdci milují. Třetí sektor má dlouhou rovinku s místem měření maximálních rychlostí (tzv. speed-trap), pomalou šikanou 16 / 17 s nájezdem na cílovou rovinku.
Nejrychlejší sektoryVelký den dnes prožil Valtteri Bottas, jenž porazil svého týmového kolegu, překonal rekord okruhu a vyjel si jubilejní 10. pole-position své kariéry, letos již čtvrté (povedlo se mu to také v Číně, v Ázerbájdžánu a ve Španělsku).
How close? 🤔This close! 😵#BritishGP 🇬🇧 #F1 pic.twitter.com/ozgSBx4xVm
— Formula 1 (@F1) July 13, 2019Fin předvedl nejrychlejší prostřední sektor, v tom poslední zářil Lewis Hamilton, jenž má v součtu sektorů lepší kolo, dnes však dělal chyby a nepředvedl dostatečně dobrý výkon na vítězství - v prvním pokusu byl například široký při brzdění v Brooklands. V druhých pokusech se sice zlepšil stejně jako ostatní, od triumfu jej však dělilo 6 tisícin sekundy.
Velké zlepšení v samotném závěru ukázal také Leclerc s nejrychlejším prvním sektorem, na Bottase mu v cíli scházelo 79 tisícin. Vettel s druhým Ferrari na něj hodně ztrácel - nakonec šlo o půl sekundy, čas mu stačil jen na 6 příčku.
Před něj se probojovaly oba Red Bully - čtvrtý Verstappen, jenž dal v kvalifikaci jako jediný dohromady čisté kolo, a lepšící se Gasly těžící z nastavení svého týmového kolegy.
Ze zbytku pole byl nejlepší Renault poté, co Ricciardo zajel skvělé kolo, dle součtu sektorů je ale patrné, že McLaren byl o desetinku rychlejší a měl na víc - zvláště Sainz mohl pohodlně proniknout do elitní desítky.
Zklamaní jsou u Haasu, kteří cítili, že by stejně jako v Rakousku mohli postoupit do závěrečné části kvalifikace - Grosjeanovy sektory tomu nasvědčují, nicméně ve velmi vyrovnaném středu pole nedal dohromady ideální kolo, a tak o 0,168 sekundy zaostal za svým potenciálem.
Maximální rychlostiNejvyšší rychlosti dnes předváděly Renaulty, který zlepšil svůj motor a využívá silnější módy v kvalifikaci. Šasi RS19 však nedokáže generovat tolik přítlaku. Ricciardo byl nejrychlejší na speed-trapu i na konci 1. a 3. sektoru.
Giovinazzi poháněný Ferrari nejvýkonnějším motorem v poli (podle Mercedesu má navíc o 20 koní) - na jeho 337 km/h ztrácel znatelných 3,7 km/h.
Nejlepším zástupcem Mercedesu byl Stroll, jenž se po rovince před 15. zatáčkou řítil 332,2 km/h, Kvjat s nejslabší Hondou tam dosáhl 331,3 km/h, tedy o 5,7 km/h méně než Ricciardo.
Pneumatiky a strategieMěkká směs byla o 0,6 sekundy rychlejší než středně-tvrdá, na níž budou do závodu startovat pouze Mercedesy a Red Bully. Ferrari totiž překvapivě v Q2 přešlo na měkké, podobně jako v Rakousku. Nebude mít tedy k dispozici takovou flexibilitu ve strategii a do boxů bude muset dříve, než jeho největší soupeři. Teplota vzduchu dosahovala 20 °C, asfalt 34 °C, rychle se však vyvíjel a nový povrch neustále zrychloval.
Silverstone je náročný na pneumatiky, jimiž při vysokém bočním přetížení v rychlých zatáčkách prochází velká energie, jednozastávková strategie je prakticky vyloučena.
Týmy proto budou cílit na dvě zastávky. Nejvýhodnější je odjet dva úvodní stinty o 13 kolech na měkké směsi, poté pro závěrečný stint o 26 kolech zvolit tvrdou směs.
Alternativou je start na středně-tvrdých s přechodem na měkké po 15 kolech a po dalších 13 kolech zajet k výměně pro tvrdé, na kterých bude pilotům zbývat 24 kol.
Třízastávková strategie už je znatelně pomalejší, počítá s třemi stinty na měkkých pneumatikách (8, 11 a 11 kol) a se finišem na tvrdých (22 kol). Týmy se k ní můžou začít přiklánět, pokud bude opotřebení měkké směsi vyšší, než po sobotě očekávají.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.