Mercedes prozradil, že za jeho víkendovým výpadkem ve Velké ceně Rakouska stojí příliš kompaktní chlazení. V jeho návrhu byl příliš optimistický a za vysokých teplota na to doplatil.
Valtteri Bottas dojel na Spielbergu třetí a Lewis Hamilton skončil dokonce mimo pódium. Stříbrné šípy letos poprvé závod nevyhrály a ukončily svou dominantní šňůru, z vítězství se radoval Max Verstappen. Již v sobotu bylo jasné, že Mercedes má problémy, když kvalifikaci s poměrně velkým náskokem vyhrál Charles Leclerc s Ferrari.
"Zásadní je to, že vůz nemá dostatečně velké chladiče. V tomto jsme byli trochu moc optimističtí, pokud jde o to, kolik můžeme dostat z chladicího systému," připouští šéfinženýr Andrew Shovlin.
"Nedalo nám to tolik, kolik jsme doufali. Znamená to, že tento problém se s námi potáhne všude tam, kde budou závody horké. Budeme se v nich trápit s tím, abychom vše udrželi dostatečně chladné - hlavně pohonnou jednotku, abychom ji nepoškodili," odhaluje zástupce Mercedesu.
Týmy používají různé varianty karosérie s odlišnými otvory, aby zajistily dostatečné chlazení za vyšších teplot. Německá stáj byla v Rakousku ale i tak již na svém limitu. Čím větší otvory zvolí, tím více se snižuje výkon aerodynamiky. A čím jsou větší chladiče, tím více stoupá hmotnost, což se rovněž podepisuje na horším vyvážení, momentech setrvačnosti a celkové výkonnosti vozu.
"Zvětšením výstupních otvorů karosérie můžete zvýšit množství chlazení, které z auta dostáváte. V Rakousku bylo 35 °C, což nás dostalo na hranici toho, co můžeme dosáhnout otevřením auta. Byli jsme tedy na limitu. Jakmile se dostanete do takové situace, pak jsou vaše možnosti opravdu omezené," vysvětluje Shovlin.
#F1 #AustriaGP @MercedesAMGF1 telemetry - drivers had to lift & coast 400 metres of a lap during overheating, it was a survival race for them 📈 : pic.twitter.com/0NpNwtYUkr
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) July 4, 2019Piloti Mercedesu proto nemohli v Rakousku útočit, pouze bojovali o přežití a bránili se. Díky tomu je porazil Verstappen i obě Ferrari. Hamilton s Bottasem museli používat techniku uvolňování plynového pedálu před brzdnou zónou "na zhruba 400 metrech okruhu," kde na to ostatní tlačili, což činí téměř 10 % délky kola.
"Proto byla jejich výkonnost tak narušena. Můžete rovněž trochu snížit výkon motoru, pak vytváříte méně tepla, jenže s nižším výkonem jste pomalejší na rovinkách. V Rakousku tedy šlo rozhodně o velké omezení," pokračuje šéfinženýr Mercedesu.
Co teď s tím? Sportovní ředitel Toto Wolff po závodě řekl, že se na řešení tohoto problému zaměří co nejdříve. Konstruktéři budou muset sáhnout do základní konstrukce vozu, aby se podobný výpadek již neopakoval.
"Pracujeme na systémech. Pracovali jsme na nich před Rakouskem, abychom tento problém zmenšili. Měli bychom být v lepší pozici. Ale všechno se to týká fundamentálního návrhu auta, u kterého tlačíme na velmi, velmi těsné vnitřní uspořádání. Skončilo to tím, že máme celkově nedostatečné chlazení," přiznává Shovlin.
Jak rychle zvládne Mercedes odstranit svoji slabinu a nakolik se to projeví na výkonnosti vozu W10? To poznáme v dalších letních velkých cenách - do srpnové přestávky nás čekají ještě závody v Silverstone (14. 7.), Hockenheimu (28. 7.) a v Maďarsku (4. 8.). V šampionátu konstruktérů má před druhým Ferrari náskok 135 body, Hamilton před třetím Verstappenem vede o 71 bodů, Vettel je až čtvrtý.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.