PAUL RICARD - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší časy zajížděly v úvodním tréninku před Velkou cenou Francie Mercedesy - čelo obsadili Lewis Hamilton s Bottasem, třetí skončil Charles Leclerc s Ferrari. Jeho ztráta ale již dosahovala téměř 4 desetiny sekundy. Jak dopoledne probíhalo?
Na jezdce čekalo v 11:00 hod slunečné počasí s teplotou vzduchu 25 °C, asfalt měl 41 °C. Do prvního tréninku u Williamsu místo Russella nastoupil stejně jako v Kanadě Nicholas Latifi.
Pirelli přivezlo zlatý střed, tj. C2 - C4 pneumatiky ze svého portfolia. Podle svého šéfa Maria Isoly o něco tvrdší volba než loni pilotům na to umožní v závodě tlačit od počátku do konce stintů.
Týmy nasazují celou řadu vylepšení, která si hned zkoušeli. Sainz po instalaci zaznamenal jako první měřené kolo - 1:39,095 a 1:35,909 min na středně-tvrdé směsi, piloti Ferrari s novým předním křídlem se seřadili za ním: Leclerc 1:36,934 a Vettel 1:38,853 - oba na měkké.
#FrenchGP weekend weather… Friday 🌤 25°CSaturday 🌤 27°CRace day! 🌤 28°C🍦🕶#F1 🇫🇷 pic.twitter.com/dhF0L7Usgh
— Formula 1 (@F1) June 20, 2019Scuderia údajně přišla na fundamentální chybu v mapování aerodynamiky a zlepšila korelaci dat. Podle simulací mohla být o 3 desetiny sekundy na kolo rychlejší. Francouzská trať ji sice papírově nemá sedět, ale Mercedesu by s novými díly mohla být o něco blíže, pokud se tyto poznatky potvrdí na dráze.
Honda přivezla novou specifikaci (Spec 3) své pohonné jednotky (Kvjat kvůli tomu bude startovat z konce roštu), její nasazení urychlil také Renault - Spec B dostal ale pouze Ricciardo. Francouzský výrobce se totiž ve svém domácím závodě chce vyhnout penalizacím. Předvádí velký balík aerodynamických vylepšení skládající se z nového předního křídla, bočnic, bočnicových panelů, krytu motoru, podlahy a chlazení.
U obou motorů ale dochází jen k mírnému nárůstu výkonu, Red Bull se na větší skok od svého japonského partnera těší po letní přestávce v Monze. Kvůli změně motorů posunul koncovky výfuků vedoucí z obtokového ventilu nahoru blíže k zadnímu křídlu.
Se zajímavou zprávou přišel rezervní pilot Renaultu Sergej Sirotkin, jenž se dohodl s McLarenem a se souhlasem francouzské stáje bude stejnou úlohu zastávat i ve Wokingu. Všechny tři strany tento krok potvrdily.
Innovating for 90 years 🔎👀#F1 #FrenchGP 🇫🇷 pic.twitter.com/GtF9TtGgk0
— Formula 1 (@F1) June 21, 2019Leclerc po 10 min zajel nejrychlejší čas (1:35,822), hlásil ale potíže: "Něco je strašně divné na pravé přední straně. Má pneumatika je mrtvá." Sainz na to ale vzápětí zareagoval o 7 setin lepším časem (1:35,752), jeho týmový kolega Norris předvedl kolo za 1:25,623 min.
Po půlhodině se předvedl Bottas s Mercedesem, na měkkých pneumatikách pilotům Mercedesu naložil 1 sekundu: 1:34,695. Verstappen jej záhy o desetinu předčí (1:34,595), ale přidat dokáže i Fin: 1:34,500 min. Vůz mu ale zatáčí na rovinkách mírně doprava, míří do boxů k úpravě sbíhavosti kol.
Haas přivezl také slušnou várku vylepšení včetně nových bočnic a krytu motoru, Grosjean měl opět smůlu - kvůli úniku vody musel čekat v garáži na to, než mu mechanici vůz opraví, a přicházel o cenný čas.
Pitlane activities occurring; Nico comes in for a rubber lay. Which admittedly looks a lot more interesting in real life than via the media of a photo. #RSspirit #FrenchGP #FP1 pic.twitter.com/zYiw1tTwWa
— Renault F1 Team (@RenaultF1Team) June 21, 2019Kluzká trať se zlepšovala a po hodince se před Stříbrné šípy vyšvihl Gasly (1:31,271), ale i toho po minutě překvapil svým výkonem Norris - 1:34,110, oba na měkkých pneumatikách. Volantu se chopil Hamilton (1:34,106) a mladého Brita překonal o 4 tisíciny, Bottas ale znovu zaúřadoval - 1:33,779 min.
Piloti zajížděli velmi rychlá kola a pořadí na čele se měnilo: Verstappen 1:33,618, Bottas 1:33,618, Hamilton 1:33,272. O první pozici si to ke konci rozdávaly jen pilot Mercedesů (Hamilton 1:32,738 a Bottas 1:32,807), zatímco Ferrari zůstávala v garážích a ve výsledkové listině hluboko v poli.
Rudé vozy se rozjely až 10 min před koncem - Leclerc (1:33,111) se s novým balíkem dostal na třetí pozici a Vettel (1:33,790 min) testující nové křídlo se starou podlahou z dvanácté na pátou. Na Stříbrné šípy tedy ztrácely kolem 4 desetin sekundy, třetím nejrychlejším týmem je zatím Red Bull.
After struggling for most of the session, Vettel improves on his previous best time by more than a second - and moves up to P5 ⏱️#F1 #FrenchGP 🇫🇷 pic.twitter.com/ILAisj7FEU
— Formula 1 (@F1) June 21, 2019Ze středu pole překvapil McLaren, který s oběma vozy předčil tovární, notně vylepšený Renault, dobrou formou se blýskl také nováček Latifi, jenž si poradil s podstatně zkušenějším Kubicou.
Na rovinkách byly nejrychlejší Racing Pointy: 1. Stroll 329,9 km/h; 2. Pérez 328,5 km/h, 3. Kvjat 326,2 km/h; 4. Latifi 324,2 km/h; 5. Albon 323,9 km/h; 6. Hamilton 323,0 km/h.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.