PAUL RICARD - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší časy zajížděly v úvodním tréninku před Velkou cenou Francie Mercedesy - čelo obsadili Lewis Hamilton s Bottasem, třetí skončil Charles Leclerc s Ferrari. Jeho ztráta ale již dosahovala téměř 4 desetiny sekundy. Jak dopoledne probíhalo?
Na jezdce čekalo v 11:00 hod slunečné počasí s teplotou vzduchu 25 °C, asfalt měl 41 °C. Do prvního tréninku u Williamsu místo Russella nastoupil stejně jako v Kanadě Nicholas Latifi.
Pirelli přivezlo zlatý střed, tj. C2 - C4 pneumatiky ze svého portfolia. Podle svého šéfa Maria Isoly o něco tvrdší volba než loni pilotům na to umožní v závodě tlačit od počátku do konce stintů.
Týmy nasazují celou řadu vylepšení, která si hned zkoušeli. Sainz po instalaci zaznamenal jako první měřené kolo - 1:39,095 a 1:35,909 min na středně-tvrdé směsi, piloti Ferrari s novým předním křídlem se seřadili za ním: Leclerc 1:36,934 a Vettel 1:38,853 - oba na měkké.
#FrenchGP weekend weather… Friday 🌤 25°CSaturday 🌤 27°CRace day! 🌤 28°C🍦🕶#F1 🇫🇷 pic.twitter.com/dhF0L7Usgh
— Formula 1 (@F1) June 20, 2019Scuderia údajně přišla na fundamentální chybu v mapování aerodynamiky a zlepšila korelaci dat. Podle simulací mohla být o 3 desetiny sekundy na kolo rychlejší. Francouzská trať ji sice papírově nemá sedět, ale Mercedesu by s novými díly mohla být o něco blíže, pokud se tyto poznatky potvrdí na dráze.
Honda přivezla novou specifikaci (Spec 3) své pohonné jednotky (Kvjat kvůli tomu bude startovat z konce roštu), její nasazení urychlil také Renault - Spec B dostal ale pouze Ricciardo. Francouzský výrobce se totiž ve svém domácím závodě chce vyhnout penalizacím. Předvádí velký balík aerodynamických vylepšení skládající se z nového předního křídla, bočnic, bočnicových panelů, krytu motoru, podlahy a chlazení.
U obou motorů ale dochází jen k mírnému nárůstu výkonu, Red Bull se na větší skok od svého japonského partnera těší po letní přestávce v Monze. Kvůli změně motorů posunul koncovky výfuků vedoucí z obtokového ventilu nahoru blíže k zadnímu křídlu.
Se zajímavou zprávou přišel rezervní pilot Renaultu Sergej Sirotkin, jenž se dohodl s McLarenem a se souhlasem francouzské stáje bude stejnou úlohu zastávat i ve Wokingu. Všechny tři strany tento krok potvrdily.
Innovating for 90 years 🔎👀#F1 #FrenchGP 🇫🇷 pic.twitter.com/GtF9TtGgk0
— Formula 1 (@F1) June 21, 2019Leclerc po 10 min zajel nejrychlejší čas (1:35,822), hlásil ale potíže: "Něco je strašně divné na pravé přední straně. Má pneumatika je mrtvá." Sainz na to ale vzápětí zareagoval o 7 setin lepším časem (1:35,752), jeho týmový kolega Norris předvedl kolo za 1:25,623 min.
Po půlhodině se předvedl Bottas s Mercedesem, na měkkých pneumatikách pilotům Mercedesu naložil 1 sekundu: 1:34,695. Verstappen jej záhy o desetinu předčí (1:34,595), ale přidat dokáže i Fin: 1:34,500 min. Vůz mu ale zatáčí na rovinkách mírně doprava, míří do boxů k úpravě sbíhavosti kol.
Haas přivezl také slušnou várku vylepšení včetně nových bočnic a krytu motoru, Grosjean měl opět smůlu - kvůli úniku vody musel čekat v garáži na to, než mu mechanici vůz opraví, a přicházel o cenný čas.
Pitlane activities occurring; Nico comes in for a rubber lay. Which admittedly looks a lot more interesting in real life than via the media of a photo. #RSspirit #FrenchGP #FP1 pic.twitter.com/zYiw1tTwWa
— Renault F1 Team (@RenaultF1Team) June 21, 2019Kluzká trať se zlepšovala a po hodince se před Stříbrné šípy vyšvihl Gasly (1:31,271), ale i toho po minutě překvapil svým výkonem Norris - 1:34,110, oba na měkkých pneumatikách. Volantu se chopil Hamilton (1:34,106) a mladého Brita překonal o 4 tisíciny, Bottas ale znovu zaúřadoval - 1:33,779 min.
Piloti zajížděli velmi rychlá kola a pořadí na čele se měnilo: Verstappen 1:33,618, Bottas 1:33,618, Hamilton 1:33,272. O první pozici si to ke konci rozdávaly jen pilot Mercedesů (Hamilton 1:32,738 a Bottas 1:32,807), zatímco Ferrari zůstávala v garážích a ve výsledkové listině hluboko v poli.
Rudé vozy se rozjely až 10 min před koncem - Leclerc (1:33,111) se s novým balíkem dostal na třetí pozici a Vettel (1:33,790 min) testující nové křídlo se starou podlahou z dvanácté na pátou. Na Stříbrné šípy tedy ztrácely kolem 4 desetin sekundy, třetím nejrychlejším týmem je zatím Red Bull.
After struggling for most of the session, Vettel improves on his previous best time by more than a second - and moves up to P5 ⏱️#F1 #FrenchGP 🇫🇷 pic.twitter.com/ILAisj7FEU
— Formula 1 (@F1) June 21, 2019Ze středu pole překvapil McLaren, který s oběma vozy předčil tovární, notně vylepšený Renault, dobrou formou se blýskl také nováček Latifi, jenž si poradil s podstatně zkušenějším Kubicou.
Na rovinkách byly nejrychlejší Racing Pointy: 1. Stroll 329,9 km/h; 2. Pérez 328,5 km/h, 3. Kvjat 326,2 km/h; 4. Latifi 324,2 km/h; 5. Albon 323,9 km/h; 6. Hamilton 323,0 km/h.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.