Společnost Liberty Media vlastnící Formuli 1 se netají tím, že by chtěla brzy opět zavítat do Afriky. Konkrétně nyní jedná o závodě v Kyalami v Jižní Africe a v Marrákéši v Maroku.
Příští rok F1 zavítá do dvou nových destinací - do vietnamského hlavního města Hanoje a do holandského Zandvoortu. Protože třem okruhům končí smlouvy (Silverstone, Mexiko, Barcelona), otevírají se další možnosti. Podle Liberty ale zatím nepůjdou nad 21 podniků na rok.
"Závodíme na pěti kontinentech. Tím posledním obydleným kontinentem, kde nezávodíme, je Afrika. O velké ceně vedeme velmi produktivní rozhovory v Jižní Africe a do menší míry v Maroku," oznamuje obchodní šéf F1 Sean Bratches.
"Kdysi jsme tam závodili. Bylo mi řečeno, že se od toho historicky upustilo z politických důvodů. My za tím jdeme, je to pro nás opravdu důležité. Jde o trh, na kterém bychom rádi závodili. Jsme globálním sportem," zdůrazňuje.
"V Kyalami v Jižní Africe je historický okruh. Toby Venter, který vlastní obchodní zastoupení Porsche v Jižní Africe, ho odkoupil, zcela opravil - garáže, padok."
"Podobné to je na ostatních trzích na světě. Proaktivně nás oslovila další místa, jako je Marrákéš v Maroku. Také se tam nachází okruh. S jeho stavem jsem seznámen méně, předpokládám, že nejde o okruh prvního stupně, existuje tam nicméně velký zájem," přibližuje sportovní šéf F1.
Kdo by ale takovou velkou cenu financoval? Liberty je obchodní společnost, které jde o zisk, podpořit ji tedy podle něj bude muset tamní vláda: "Kamkoliv na světě jdete, tam jsou pro ty země, státy, města, knížectví či obce naše závody motory ekonomiky. Velký počet našich velkých cen podporuje vláda, proto to funguje. V těchto městech záříme jasným světlem, souvisí s tím velký přímý dopad na ekonomiku."
A kdy bychom se mohli dočkat Velké ceny Jižní Afriky či Velké ceny Maroka? "Je to dynamické. Řekněme tak, že jde o krátkodobý horizont," naznačuje Bratches.
Carlos Sainz po závodě vyzdvihl úspěch svého bývalého parťáka Landa Norrise a ocenil nejen jeho rychlost, ale i cestu, kterou si k prvnímu titulu mistra světa vyšlapal.
Odcházející jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda obdržel jeden trestný bod na svou superlicenci za incident během závodu v Abú Zabí, potvrdila FIA.
Lewis Hamilton plánuje po náročné sezoně F1 2025 během zimní přestávky úplně vypnout a odpočinout si od závodění i mediálních povinností.
Poté, co Lando Norris získal titul mistra světa F1 pro rok 2025, Oscar Piastri uvedl, že nečeká žádnou změnu v jejich vzájemné dynamice. Podle něj zůstane vztah mezi jezdci McLarenu stejný jako dosud.
Max Verstappen vyhrál závod v Abú Zabí, ale největší triumf víkendu patřil Landu Norrisovi. Britský jezdec se totiž stal novým mistrem světa a vstoupil do elitního klubu šampionů F1.
Max Verstappen potvrdil své kvality i v samotném závěru sezóny. Na okruhu Yas Marina získal už osmou pole position roku 2025 a vstoupí tak do rozhodující Velké ceny Abú Zabí z nejlepší možné startovní pozice.
Max Verstappen si v Abú Zabí zajistil další pole position a do posledního závodu sezony vyrazí z ideální startovní pozice. Pilot startující z pole zde vyhrál už deset let v řadě, což jeho šance na triumf výrazně posiluje.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.