Společnost Liberty Media vlastnící Formuli 1 se netají tím, že by chtěla brzy opět zavítat do Afriky. Konkrétně nyní jedná o závodě v Kyalami v Jižní Africe a v Marrákéši v Maroku.
Příští rok F1 zavítá do dvou nových destinací - do vietnamského hlavního města Hanoje a do holandského Zandvoortu. Protože třem okruhům končí smlouvy (Silverstone, Mexiko, Barcelona), otevírají se další možnosti. Podle Liberty ale zatím nepůjdou nad 21 podniků na rok.
"Závodíme na pěti kontinentech. Tím posledním obydleným kontinentem, kde nezávodíme, je Afrika. O velké ceně vedeme velmi produktivní rozhovory v Jižní Africe a do menší míry v Maroku," oznamuje obchodní šéf F1 Sean Bratches.
"Kdysi jsme tam závodili. Bylo mi řečeno, že se od toho historicky upustilo z politických důvodů. My za tím jdeme, je to pro nás opravdu důležité. Jde o trh, na kterém bychom rádi závodili. Jsme globálním sportem," zdůrazňuje.
"V Kyalami v Jižní Africe je historický okruh. Toby Venter, který vlastní obchodní zastoupení Porsche v Jižní Africe, ho odkoupil, zcela opravil - garáže, padok."
"Podobné to je na ostatních trzích na světě. Proaktivně nás oslovila další místa, jako je Marrákéš v Maroku. Také se tam nachází okruh. S jeho stavem jsem seznámen méně, předpokládám, že nejde o okruh prvního stupně, existuje tam nicméně velký zájem," přibližuje sportovní šéf F1.
Kdo by ale takovou velkou cenu financoval? Liberty je obchodní společnost, které jde o zisk, podpořit ji tedy podle něj bude muset tamní vláda: "Kamkoliv na světě jdete, tam jsou pro ty země, státy, města, knížectví či obce naše závody motory ekonomiky. Velký počet našich velkých cen podporuje vláda, proto to funguje. V těchto městech záříme jasným světlem, souvisí s tím velký přímý dopad na ekonomiku."
A kdy bychom se mohli dočkat Velké ceny Jižní Afriky či Velké ceny Maroka? "Je to dynamické. Řekněme tak, že jde o krátkodobý horizont," naznačuje Bratches.
Kompresní poměr u motorů Mercedesu a Red Bullu pro sezonu 2026 se stal předmětem diskuzí v paddocku Formule 1. Ve skutečnosti ale nejde jen o čísla, nýbrž o širší technické souvislosti nové motorové éry.
George Russell tvrdí, že nejistota ohledně jeho budoucnosti u Mercedesu v první polovině sezony F1 2025 ho nijak nerozptylovala. Dokázal se plně soustředit na své závodní výkony.
Fernando Alonso vstupuje do nové sezony Formule 1 s týmem Aston Martin s jasným cílem být připraven na nadcházející výzvy. Úvod sezony slibuje dynamiku, přesto Alonso zůstává klidný a optimistický.
Pierre Gasly se ohlíží za napjatou rivalitou s Estebanem Oconem, která postupně přerostla z čistě týmového soupeření v osobní rozkol. Podle francouzského jezdce zanechala jejich společná minulost výraznější stopy, než se navenek zdálo.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.