MELBOURNE - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jakých časů a maximálních rychlostí dosahovali pilot v kvalifikaci na Velkou cenu Austrálie? Jak to před ní vypadá s rozložením sil a jaké strategie přicházejí v úvahu?
Než se podíváme na časy, tak si nejdříve krátce připomeňme konfiguraci Albert Parku. Po startovní rovince a středně rychlé pravo-levé šikaně následuje další rovinka, na jejímž konci se prudce brzdí do pomalé zatáčky č. 3 - vhodné místo pro předjíždění v závodě po dvou DRS zónách za sebou.
Po levotočivé čtvrtá zatáčce přichází rychlá pátá, která vyžaduje velmi dobrý nájezd a precizní řízení. Piloti toto místo projíždějí již bez problémů na plný plyn. Před pomalou šestou zatáčkou začíná krátký druhý sektor s dvěma zatáčkami, které se jedou naplno (8. a 10.).
Velmi rychlá šikana 11/12 již patří do nejdelšího, třetího sektoru - letos poprvé ji vozy díky obrovskému přítlaku projíždějí naplno. Za ní se nachází nová, třetí DRS zóna, která končí prudkým brzděním do zatáčky č. 13. Poslední technický úsek obsahuje kombinaci středně rychlých zatáček s několika prudkými akceleracemi.
Mercedes na úvod překvapil - ne snad tím, že by byl před Ferrari, což někteří vzhledem k velikosti a schopnostem týmu očekávali, ale spíše velikostí svého náskoku: stáji z Maranella scházelo mohutných 0,65 vteřiny.
Hamiltonovi se v závěru Q3 podařilo dát na rozdíl od svého týmového kolegy a ostatních soupeřů dohromady ideální kolo, a rázem z toho bylo pole-position i rekord okruhu: 1:20,486 s. Od roku 2014 nemá v Melbourne přemožitele. Do té chvíle vedoucí Bottas byl zklamán, Scuderii tuhnuly úsměvy již v průběhu odpoledne.
V poli jsme se dočkali několika dalších zajímavostí: Red Bull zásluhou Verstappena za Ferrari zaostal jen o 0,16 s, rozčarování panuje z výkonu Gaslyho, jenž s velmi dobrým autem vypadnul i zásluhou špatné strategie už v Q1 společně s Williamsy, Strollem a Sainzem, kterého zbrzdil Kubica potýkající se s defektem pneumatiky po své velké chybě.
Nejlepším týme ze středu pole byl dnes Haas, jehož piloti obsadili 6. a 7. příčku, za nimi se řadí Alfa Romeo s McLarenem - Norris zajel čistější kolo než Räikkönen, jenž měl dle součtu sektorů na to skončit před ním. Sainz jen lituje špatného nešťastného načasování v Q1.
Tovární Renault je mírně zklamán, končí až za svým zákazníkem z Wokingu. Mezi Hülkenbergem a Ricciardem byl velmi malý rozdíl, na postup do Q3 dnes žel neměli.
Za francouzským týmem je Racing Point, který se v rukou Péreze dostal až do Q3, Toro Rosso tedy končí předposlední. Nováček Albon se však může pyšnit tím, že porazil zkušenějšího Kvjata. Beznadějně poslední je Williams ztrácející téměř 4 sekundy na Mercedes.
V tomto hodnocení týmů bych chtěl ale poznamenat, že Albert Park je specifickým městským okruhem, na kterém se během roku nezávodí. Dráha se rychle vyvíjela a pořadí mezi týmy může být v příštích podnicích odlišné, až přijdou na řadu tratě, jež skutečně prověří aerodynamiku nových monopostů.
Maximální rychlost na rovince dosáhl Pérez poháněný Mercedesem - 322,5 km/h, Giovinazzi s motorem Ferrari ztrácel jen 0,1 km/h a Tora Rosso vybavené Hondou 0,2 km/h! Velmi těsné rozdíly.
Alfa Romeo těží z filozofie zajímavého předního křídla a celkově nižšího přítlaku - Giovinazzi byl nejrychlejší také v 1. a v 2. sektoru, nicméně jeho čas stačil až na 14. příčku. Pokud by se mu podařilo dát dohromady čisté kolo jako Hamiltonovi, mohl být jedenáctý.
Sainz s pohonnou jednotkou Renaultu zaostával o 1,7 km/h, i to je obrovské zlepšení McLarenu po loňských obrovských problémech s aerodynamikou jejich oranžového monopostu.
Pneumatiky a strategieNejrychleji vychází dle simulací strategie dvou zastávek: po startu odjet 21 kol na měkké (C4), další stint o 21 kolech rovněž na měkké a před posledním stintem o 16 kolech přejít na středně-tvrdou směs (C3).
Týmy se ale v praxi budou snažit přiklánět k jednozastávkové strategii. DRS efekt je sice podstatně silnější než loni, v Albert Parku se ale i tak špatně předjíždí. Odstartují tedy na měkké směsi a 27 kolech přejdou na středně-tvrdou (popř. již po 24 kolech na tvrdou C2). Závod je vypsán na 58 okruhů.
Středně-tvrdá směs je o 1 sekundu pomalejší než měkká, na tvrdé piloti ztrácejí o dalších 6 desetin na kolo více. Z pohledu degradace je nejlepší středně-tvrdá pneumatika, jež s každým kolem ztrácí zhruba 3 setiny ze své výkonnosti.
Videosestřih kvalifikace:To nejlepší z kvalifikace v Melbourne (zdroj: Formula1.com)
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.