MELBOURNE - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jakých časů a maximálních rychlostí dosahovali pilot v kvalifikaci na Velkou cenu Austrálie? Jak to před ní vypadá s rozložením sil a jaké strategie přicházejí v úvahu?
Než se podíváme na časy, tak si nejdříve krátce připomeňme konfiguraci Albert Parku. Po startovní rovince a středně rychlé pravo-levé šikaně následuje další rovinka, na jejímž konci se prudce brzdí do pomalé zatáčky č. 3 - vhodné místo pro předjíždění v závodě po dvou DRS zónách za sebou.
Po levotočivé čtvrtá zatáčce přichází rychlá pátá, která vyžaduje velmi dobrý nájezd a precizní řízení. Piloti toto místo projíždějí již bez problémů na plný plyn. Před pomalou šestou zatáčkou začíná krátký druhý sektor s dvěma zatáčkami, které se jedou naplno (8. a 10.).
Velmi rychlá šikana 11/12 již patří do nejdelšího, třetího sektoru - letos poprvé ji vozy díky obrovskému přítlaku projíždějí naplno. Za ní se nachází nová, třetí DRS zóna, která končí prudkým brzděním do zatáčky č. 13. Poslední technický úsek obsahuje kombinaci středně rychlých zatáček s několika prudkými akceleracemi.
Mercedes na úvod překvapil - ne snad tím, že by byl před Ferrari, což někteří vzhledem k velikosti a schopnostem týmu očekávali, ale spíše velikostí svého náskoku: stáji z Maranella scházelo mohutných 0,65 vteřiny.
Hamiltonovi se v závěru Q3 podařilo dát na rozdíl od svého týmového kolegy a ostatních soupeřů dohromady ideální kolo, a rázem z toho bylo pole-position i rekord okruhu: 1:20,486 s. Od roku 2014 nemá v Melbourne přemožitele. Do té chvíle vedoucí Bottas byl zklamán, Scuderii tuhnuly úsměvy již v průběhu odpoledne.
V poli jsme se dočkali několika dalších zajímavostí: Red Bull zásluhou Verstappena za Ferrari zaostal jen o 0,16 s, rozčarování panuje z výkonu Gaslyho, jenž s velmi dobrým autem vypadnul i zásluhou špatné strategie už v Q1 společně s Williamsy, Strollem a Sainzem, kterého zbrzdil Kubica potýkající se s defektem pneumatiky po své velké chybě.
Nejlepším týme ze středu pole byl dnes Haas, jehož piloti obsadili 6. a 7. příčku, za nimi se řadí Alfa Romeo s McLarenem - Norris zajel čistější kolo než Räikkönen, jenž měl dle součtu sektorů na to skončit před ním. Sainz jen lituje špatného nešťastného načasování v Q1.
Tovární Renault je mírně zklamán, končí až za svým zákazníkem z Wokingu. Mezi Hülkenbergem a Ricciardem byl velmi malý rozdíl, na postup do Q3 dnes žel neměli.
Za francouzským týmem je Racing Point, který se v rukou Péreze dostal až do Q3, Toro Rosso tedy končí předposlední. Nováček Albon se však může pyšnit tím, že porazil zkušenějšího Kvjata. Beznadějně poslední je Williams ztrácející téměř 4 sekundy na Mercedes.
V tomto hodnocení týmů bych chtěl ale poznamenat, že Albert Park je specifickým městským okruhem, na kterém se během roku nezávodí. Dráha se rychle vyvíjela a pořadí mezi týmy může být v příštích podnicích odlišné, až přijdou na řadu tratě, jež skutečně prověří aerodynamiku nových monopostů.
Maximální rychlost na rovince dosáhl Pérez poháněný Mercedesem - 322,5 km/h, Giovinazzi s motorem Ferrari ztrácel jen 0,1 km/h a Tora Rosso vybavené Hondou 0,2 km/h! Velmi těsné rozdíly.
Alfa Romeo těží z filozofie zajímavého předního křídla a celkově nižšího přítlaku - Giovinazzi byl nejrychlejší také v 1. a v 2. sektoru, nicméně jeho čas stačil až na 14. příčku. Pokud by se mu podařilo dát dohromady čisté kolo jako Hamiltonovi, mohl být jedenáctý.
Sainz s pohonnou jednotkou Renaultu zaostával o 1,7 km/h, i to je obrovské zlepšení McLarenu po loňských obrovských problémech s aerodynamikou jejich oranžového monopostu.
Pneumatiky a strategieNejrychleji vychází dle simulací strategie dvou zastávek: po startu odjet 21 kol na měkké (C4), další stint o 21 kolech rovněž na měkké a před posledním stintem o 16 kolech přejít na středně-tvrdou směs (C3).
Týmy se ale v praxi budou snažit přiklánět k jednozastávkové strategii. DRS efekt je sice podstatně silnější než loni, v Albert Parku se ale i tak špatně předjíždí. Odstartují tedy na měkké směsi a 27 kolech přejdou na středně-tvrdou (popř. již po 24 kolech na tvrdou C2). Závod je vypsán na 58 okruhů.
Středně-tvrdá směs je o 1 sekundu pomalejší než měkká, na tvrdé piloti ztrácejí o dalších 6 desetin na kolo více. Z pohledu degradace je nejlepší středně-tvrdá pneumatika, jež s každým kolem ztrácí zhruba 3 setiny ze své výkonnosti.
Videosestřih kvalifikace:To nejlepší z kvalifikace v Melbourne (zdroj: Formula1.com)
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.