Před několika dny se zastřásla židle šéfa týmu Ferrari a došlo na personální výměnu, Maurizia Arrivabeneho střídá dosavadní technický ředitel Mattia Binotto. Bylo to však z dlouhodobého pohledu uvážené rozhodnutí stáje z Maranella? Ne všichni jsou toho názoru...
Mattia Binotto nastoupil do oddělení vývoje motorů v roce 2014, kdy došlo k přechodu z atmosférických osmiválců na přeplňované šestiválcové agregáty s hybridním pohonem. A do této éry nevykročilo Ferrari zrovna šťastně. V polovině sezóny 2016 byl Binotto poté jmenován do role technického ředitele. Nutno dodat, že v následujících dvou ročnících Formule 1 bylo Ferrari schopné Mercedesu v bitvě o titul přinejmenším zdatně konkurovat, přičemž loni tahala italská stáj zejména v první polovině sezóny za delší konec.
Avšak přesun technického šéfa na pozici šéfa celého týmu nemusí být nutně zárukou dalšího pokroku. Že to nebyl od Ferrari zrovna ten nejšťastnější tah si myslí bývalý technický ředitel Jordanu Gary Anderson.
"Binotto je někdo, kdo byl velmi dobrý v roli technického manažera. Musíte mu umožnit být technickým manažerem," říká Anderson pro Autosport. "To je práce na plný úvazek, sedm dní v týdnu. Není to věc jen tak bokem. Toto určitě rozptýlí jejich technické snažení. Myslím, že je to špatné rozhodnutí. Měli vzít někoho jiného."
Kdo nahradí Binotta nebylo zatím oficiálně oznámeno. Údajně se uvažuje o současných lídrech z oddělení vývoje aerodynamiky (Enrico Cardile) anebo motorů (Corrado Iotti). Ferrari přitom trvalo několik let, než se z přechodu na nové pohonné jednotky vzpamatovali a mohli se ucházet o mistrovské tituly.
I proto by Anderson nechal Binotta na svém současném místě a nerozbíjel tím dobře fungující strukturu. "Opravdu nechápu, proč byste vzali vaši nejlepší technickou personu... a vrazili ji do managementu, politické pozice, což není jeho silnou stránkou. Proč byste to dělali?"
Mattia Binotto byl údajně tím klidnějším v týmu, na rozdíl od svého předchůdce Maurizia Arrivabeneho, jenž ve chvílích, kdy se něco nepodařilo, dokázal striktně pohrozit. "Neměli byste vinit kulturu, ale někdo je zodpovědný a vy si musíte být jistí, že rozpoznáte, proč se to nepovedlo a posílíte to," pokračuje Anderson s tím, že nezáleží na tom, zda bude Ferrari jako tým pracovat lépe, jestliže tento přesun Binotta bude ve výsledku představovat pomalejší vůz.
"Zahodit pár desetin sekundy ve voze můžete snadno a pak, až ze z toho vyškrábete, být konkurenceschopní a dělat ta správná rozhodnutí. Co se stane na konci roku 2019, pokud se mezi ně dostane Red Bull a Ferrari se v šampionátu náhle ocitne na třetím nebo čtvrtém místě? To se stát může. [Pak] jeho hlava padne. Možná tím přijdou o velmi slušnou hodnotu, protože ho dávájí na pozici, kde by neměl být," naráží tím závěrem Anderson na politiku, kdy šéf bez uspokojivých výsledků může jít z kola ven.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.