Opravdovou rychlost moderních monopostů Formule 1 může fanoušek v současné době sledovat téměř výhradně během kvalifikačních soubojů. Během samotných závodů se ale všechny priority změní a jízda pilotů často připomíná známá rčení "pospíchej pomalu" nebo "pomalu nejdál zajdeš"...
Zajisté se tady nebavíme pouze o škrcení pohonného ústrojí, zejména ze strany týmů, které se snaží minimalizovat riziko technické poruchy, odstoupení a ztráty cenných bodů. Motory musí samozřejmě vydržet oproti létům minulým opravdu obrovskou porci kilometrů. Ale i během posledního závodu v Mexiku bylo zjevně vidět, že strategii jízdy ovlivňuje nemalým dílem něco dalšího - pneumatiky.
Pirelli pro závodní okruh Autódromo Hermanos Rodríguez v mexické metropoli vybralo směsi z té nejměkkčí strany spektra - supersoft (červené), ultrasoft (fialové) a hypersoft (růžové). Právě ty posledně zmíněné byly pro jezdce doslova za trest. Extrémě krátká výdrž těchto nejměkkčích gum, u kterých nastával výkonností sešup už po jednom rychlejším kole, přinutila přední týmy se za každou cenu kvalifikovat v Q2 na tvrdší směsi, aby na ní mohli i startovat a těžit z delšího prvního stintu.
Na příkladu Charlese Leclerca ze Sauberu, jenž nebyl přitom žádnou výjimkou, si ukážeme, jak na něj tým neustále apeloval, aby si dával na obutí své formule pozor. To musí jít určitě každému čistokrevnému závodníkovi hodně proti srsti. Monacký pilot byl hláškami přes vysílačku tak znepokojen, až měl strach, že s jeho technikou není něco v pořádku.
"Máme na autě problém?" dotazoval se jezdec svého týmu s podezřením, že mu nechtějí říct pravdu. První stint dlouhý třináct kol strávil jako jeden z mála právě na těch nejměkkčích pneumatikách, poté přezul naopak na nejtvrdší dostupnou směs (supersoft) a na té vydržel až do cíle.
Prakticky po celou dobu mexické grand prix dostával neustále od svého inženýra pokyny, aby své pneumatiky šetřil. Aby mu druhá sada vydržela až do konce, byl mu stanoven cílový čas 1:25.500, přičemž v porovnání s jeho nejrychlejším kolem v závodě (1:20.537) jde prakticky o pětisekundový rozdíl!
"Více managementu, držet pozici, šetřit brzdy, to nejsou pěkné výzvy," stěžoval si týmu jeho stájová kolega Marcus Ericsson, jenž se nacházel v podobné situaci. Nicméně i přes toto pomalé tempo byl Leclerc díky pohonné jednotce schopen solidně zrychlovat z poslední zatáčky, což mu umožňovalo si s přehledem bránit svou pozici. "Leclerc je na výjezdu z šestnácté zatáčky neuvěřitelně rychlý," komentoval do rádia pilot Haasu Kevin Magnussen, "takže ho nepředjedu."
U Charlese Leclerca to došlo tak daleko, až se přímo zeptal, zda na to může šlápnout a pokusit se předjet Nico Hülkenberga z Renaultu. "Charlesi, na Hülkenberga zapomeň, naším cílem je zůstat před [Stoffelem] Vandoornem. Můžeš zpomalit, zpomal. Musíme více šetřit pneumatiky," dostalo se mu následné odpovědi.
Z přepisu rádiové komunikace zveřejněné na RaceFans, dle kterého dostal Charles Leclerc upozornění od týmu asi padesátkrát za závod si můžete udělat malý obrázek (obsahuje pouze pokyny směrem k pilotovi):
"Hlídej si pneumatiky, hlídej si pneumatiky a snaž se držet Péreze za sebou." "Ale nezapomeň, že potřebujeme šetřit pneumatiky." "Na obranu můžeš používat tlačítko pro předjíždění." "Za Pérezem je Bottas, pro toho modrá vlajka." "Takže ho nech jet a soustřeď se na šetření pneumatik. Soustřeď se na šetření pneumatik." "Takže je za námi opět Magnussen a maximalizuj koncentraci na šetření pneumatik." "Šetření pneumatik v sektoru dvě." "Natáhni svůj náskok na Péreze na čtyři sekundy. Potřebujeme více šetřit pneumatiky."Lewis Hamilton vypadl už v Q1 poté, co mu byl smazán čas za překročení traťových limitů. Do Velké ceny Belgie tak odstartuje až ze 16. místa.
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.