MONZA - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jakých časů a maximálních rychlostí dosahovali piloti v jednotlivých sektorech a co z toho můžeme vyčíst o jejich výkonnosti? S jakými strategiemi zítra nastoupí do Velké ceny Itálie 2018?
Jízdu na plný plyn prvním sektorem a první DRS zónou začínající za cílovou rovinkou dělí pouze první šikana (Variante del Rettifilo), před níž se nachází speed trap a nejnáročnější místo pro brzdy - zpomaluje se z 320 km/hod na 84 km/hod, na piloty přitom působí přetížení 5,5. Následující táhlá třetí zatáčka se jede naplno.
Za ní začíná druhý techničtější druhý sektor. Obsahuje jednu šikanu (Variante della Rogia), po kratší akceleraci přichází dvojíce zatáček Lesmo oddělených velmi krátkou rovinkou, na jejímž konci dosahují 270 km/hod. Po nich přichází delší úsek na plný plyn s druhou, letos o 50 m delší DRS zónou.
Třetí sektor začíná před zajímavou kombinací levotočivé, pravotočivé a další levotočivé zatáčky v rychlém sledu - Variante Ascari. Za ní čeká na jezdce delší rovinka a brzdění do slavné otevírající se Parabolicy, která byla letos na vnějším okraji minulý rok vyasfaltována.
Vettel dnes v posledním pokusu udělal několik chyb a Räikkönenovi aerodynamickým stínem pomohl k nejrychlejšímu času a překonání rekordu Juana Pabla Montoyi z roku 2004. Oba piloti Ferrari dali dohromady čistá kola a Fin Monzou prolétl za 1:19,119 min. Vzhledem k průměrné rychlosti 263,587 km/h jde o nejrychlejší kolo v historii Formule 1 vůbec.
The fastest lap in F1 history 🚀@ScuderiaFerrari #ItalianGP 🇮🇹 pic.twitter.com/p0ALZWMkBb
— Formula 1 (@F1) September 1, 2018Mercedesům se ideální kolo nepodařilo poskládat a po celý víkend na Ferrari ztráceli 1 - 2 desetinky. Hamilton byl rudým vozům velmi blízko - pokud by se mu podařilo zajet čistě, byl by před Vettelem. Bottas se s vozem trápí, po včerejšku změnili nastavení, a to mu trochu nesedlo.
Sound UP 🔊Listen in as Finland's MTV3 commentators react to Kimi Raikkonen's pole at Monza. You won't be disappointed 😁#ItalianGP 🇮🇹 pic.twitter.com/HGEhuS5H86
— Formula 1 (@F1) September 1, 2018Video: Reakce finských komentátorů na nejrychleší kolo Icemana
"Téměř celá má ztráta na Lewise byla na rovinkách. Také jsem zablokoval kola při brzdění do 1. zatáčky v mé první jízdě v Q3, což mi ztížilo druhý pokus, tam jsem přišel o půl sekundy, jinak to bylo celkem těsné. Celkově to nebylo jednoduché dát ta kola dohromady, ale nakonec to poslední kolo s dobrým roztažením mohlo být dobré," uvedl Bottas, jenž těžil ze závěsu za Hamiltonem v prvním pokusu, v druhé jízdě to týmovému kolegovi vrátil. Podobnou taktiku použilo i Ferrari.
V prvním sektoru byl nejrychlejší Hamilton, ve druhém Bottas, ve třetím Räikkönen. Vettel si nepřipsal rekord v žádném z nich, přesto mu jeho čas stačil na první řadu. Byl si vědom, že po nemastném - neslaném kole měl štěstí, že zítra nebude stát až za lídrem šampionátu se Stříbrným šípem.
Nejblíže byl první čtyřce Verstappen s Red Bullem, jeho ztráta ale už převyšovala 1,2 sekundy. Holanďan nakonec včera večer nasadil o 15 koní výkonnější C-specifikaci motoru Renault, jenže jeho tým je za Mercedesem a Ferrari stále moc daleko. Ricciardo kvůli výměně motorů musí pykat a putuje na konec roštu.
"Je trochu rychlejší než ten starý, v tomto to je tedy pozitivní, ale samozřejmě to nestačí," hodnotí Verstappen nový spalovací motor Renaultu. "V Q3 jsem ke svému finálnímu pokusu, v níž jsem zajel nejrychlejší kolo, vyrážel jako první a oni se všichni navzájem roztahovali, což na této trati dělá další 3 či 4 desetiny. Mohl jsem na tom být o něco lépe. Ztráta stále přesahuje sekundu, což je ale také to, co ztrácíme na motoru... Ferrari a Mercedes udělali s motory velký pokrok."
Za Red Bullem je opět mezera, nejlepším ze zbytku pole je Haas zaostávající o dalších 6 desetin sekundy. Grosjean odjel povedenou kvalifikaci a vybojoval 6. příčku. Jeho týmový kolega po incidentu s Alonsem přišel o šanci na postup do Q3, Magnussen těšící se na odchod Alonsa z F1 dle svých slov mohl skončit sedmý.
Na rovinkách byl dnes nejrychlejší Alonso, který díky Magnussenově aerodynamickému stínu na speed trapu zaznamenal 346,4 km/h. McLaren ale přes noc provedl po analýze dat a simulaci drastické změny v nastavení, které mu pomohly najít hodně výkonnosti zejména na rovinkách - postup z Q1 se v Monze u nich rozhodně nečekal. Ke bodům by zítra ale potřeboval porci štěstí.
Ocon s Force Indií poháněnou Mercedesem ztrácel na speed trapu 1,6 km/h, Räikkönen s Ferrari 3,7 km/h a Gasly s pohonnou jednotkou Hondy 6,3 km/h. Nejpomalejší dnes byly po včerejších potížích s DRS Saubery - ztrácely přes 14,4 km/h.
Pneumatiky a strategieVšech pilotů z první desítky zítra odstartuje na super-měkkých pneumatikách, na nichž dosáhl v Q2 svých nejrychlejších časů. Rozdíl mezi nimi se ale pohybuje pouze v řádu jedné desetiny sekundy.
Nejrychlejší je jednozastávková strategie s přezutím ze super-měkké na měkkou směs po 20 - 30 kolech, popř. po startu na měkké směsi přechod po 25 - 35 kolech na super-měkkou, zůstane-li sucho.
Pokud bude v neděli tepleji a na super-měkkých pneumatikách se budou objevovat puchýře, pak bude z pohledu závodu rychlejší přejít již po 15 - 20 kolech ze super-měkké na středně-tvrdou směs.
Ta nejměkčí směs degraduje rychlostí 0,04 s/kolo, měkká o polovinu pomaleji (0,02 s/kolo).
Lando Norris varoval, že nahrazení DRS aktivní aerodynamikou by mohlo ubrat závodům na autentičnosti. Zdůraznil, že Formule 1 by měla zůstat skutečným sportem a neměla by působit uměle či předem nalinkovaně.
Ralf Schumacher doporučil Lawrenceovi Strollovi, aby zvážil nahrazení svého syna Lance, pokud chce Aston Martin bojovat o špičkové pozice ve Formuli 1. Podle něj by osobní vazby neměly stát v cestě sportovnímu úspěchu týmu.
Alex Albon označil sezónu 2025 za svou nejlepší v kariéře F1, přičemž vyzdvihl svou konkurenceschopnost a zkušenosti získané během čtyř let ve Williamsu.
George Russell naznačil, že jednání o nové smlouvě s Mercedesem nemusí spěchat, přičemž jeho budoucnost po sezoně 2025 zůstává otevřená. Britský jezdec dodal, že chce pečlivě zvážit všechny možnosti, než učiní konečné rozhodnutí, a tým i on si dají čas, aby našli nejlepší řešení.
Alex Jacques z F1 TV tvrdí, že Toto Wolff stále cítí následky, když před deseti lety přišel o Maxe Verstappena. Podle Jacquese ho tato zkušenost motivovala k tomu, aby dal Kimimu Antonellimu příležitost debutovat ve Formuli 1 hned v jeho první sezóně.
Helmut Marko označil rozhodnutí Maxe Verstappena zůstat u Red Bullu za logické, protože v době nejistoty před rokem 2026 je stabilita tou nejbezpečnější volbou. Verstappen sám zdůraznil, že se soustředí na nové regule a chce s týmem zůstat konkurenceschopný od samého začátku.
David Coulthard upozornil, že rivalita mezi týmovými kolegy může posouvat jezdce vpřed, ale zároveň ohrožovat spolupráci a výsledky týmu. Podle něj nejlepší jezdci dokážou soupeřit naplno, aniž by si zbytečně komplikovali práci navzájem.
Carlos Sainz je přesvědčený, že jeho přestup z Ferrari do Williamsu pro sezonu 2025 byl správný, ačkoli start u nového týmu byl náročný.
Helmut Marko z Red Bullu potvrdil, že budoucnost Yukiho Tsunody pro sezonu 2026 zatím není jasná a konečné rozhodnutí ohledně jeho místa v týmu padne až po letní přestávce, přičemž vedení pečlivě zvažuje všechny možnosti.
Oscar Piastri, mladý talent McLarenu, se dočká v roce 2026 vlastního vyhlídkového ochozu na hlavní rovince okruhu Albert Park. Tým tak chce oslavit jeho rostoucí význam a poskytnout fanouškům jedinečný zážitek sledovat jeho závody z bezprostřední blízkosti.
Ralf Schumacher kritizoval Lewisa Hamiltona za „divadelní“ gesta na okruhu. Podle něj se Hamilton pomalu adaptuje na podmínky ve Ferrari.
Max Verstappen přijímá pokles formy Red Bullu a soustředí se na učení s aktuálním vozem. Jeho cílem je být připraven na technické změny v roce 2026.