MONZA - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jakých časů a maximálních rychlostí dosahovali piloti v jednotlivých sektorech a co z toho můžeme vyčíst o jejich výkonnosti? S jakými strategiemi zítra nastoupí do Velké ceny Itálie 2018?
Jízdu na plný plyn prvním sektorem a první DRS zónou začínající za cílovou rovinkou dělí pouze první šikana (Variante del Rettifilo), před níž se nachází speed trap a nejnáročnější místo pro brzdy - zpomaluje se z 320 km/hod na 84 km/hod, na piloty přitom působí přetížení 5,5. Následující táhlá třetí zatáčka se jede naplno.
Za ní začíná druhý techničtější druhý sektor. Obsahuje jednu šikanu (Variante della Rogia), po kratší akceleraci přichází dvojíce zatáček Lesmo oddělených velmi krátkou rovinkou, na jejímž konci dosahují 270 km/hod. Po nich přichází delší úsek na plný plyn s druhou, letos o 50 m delší DRS zónou.
Třetí sektor začíná před zajímavou kombinací levotočivé, pravotočivé a další levotočivé zatáčky v rychlém sledu - Variante Ascari. Za ní čeká na jezdce delší rovinka a brzdění do slavné otevírající se Parabolicy, která byla letos na vnějším okraji minulý rok vyasfaltována.
Vettel dnes v posledním pokusu udělal několik chyb a Räikkönenovi aerodynamickým stínem pomohl k nejrychlejšímu času a překonání rekordu Juana Pabla Montoyi z roku 2004. Oba piloti Ferrari dali dohromady čistá kola a Fin Monzou prolétl za 1:19,119 min. Vzhledem k průměrné rychlosti 263,587 km/h jde o nejrychlejší kolo v historii Formule 1 vůbec.
The fastest lap in F1 history 🚀@ScuderiaFerrari #ItalianGP 🇮🇹 pic.twitter.com/p0ALZWMkBb
— Formula 1 (@F1) September 1, 2018Mercedesům se ideální kolo nepodařilo poskládat a po celý víkend na Ferrari ztráceli 1 - 2 desetinky. Hamilton byl rudým vozům velmi blízko - pokud by se mu podařilo zajet čistě, byl by před Vettelem. Bottas se s vozem trápí, po včerejšku změnili nastavení, a to mu trochu nesedlo.
Sound UP 🔊Listen in as Finland's MTV3 commentators react to Kimi Raikkonen's pole at Monza. You won't be disappointed 😁#ItalianGP 🇮🇹 pic.twitter.com/HGEhuS5H86
— Formula 1 (@F1) September 1, 2018Video: Reakce finských komentátorů na nejrychleší kolo Icemana
"Téměř celá má ztráta na Lewise byla na rovinkách. Také jsem zablokoval kola při brzdění do 1. zatáčky v mé první jízdě v Q3, což mi ztížilo druhý pokus, tam jsem přišel o půl sekundy, jinak to bylo celkem těsné. Celkově to nebylo jednoduché dát ta kola dohromady, ale nakonec to poslední kolo s dobrým roztažením mohlo být dobré," uvedl Bottas, jenž těžil ze závěsu za Hamiltonem v prvním pokusu, v druhé jízdě to týmovému kolegovi vrátil. Podobnou taktiku použilo i Ferrari.
V prvním sektoru byl nejrychlejší Hamilton, ve druhém Bottas, ve třetím Räikkönen. Vettel si nepřipsal rekord v žádném z nich, přesto mu jeho čas stačil na první řadu. Byl si vědom, že po nemastném - neslaném kole měl štěstí, že zítra nebude stát až za lídrem šampionátu se Stříbrným šípem.
Nejblíže byl první čtyřce Verstappen s Red Bullem, jeho ztráta ale už převyšovala 1,2 sekundy. Holanďan nakonec včera večer nasadil o 15 koní výkonnější C-specifikaci motoru Renault, jenže jeho tým je za Mercedesem a Ferrari stále moc daleko. Ricciardo kvůli výměně motorů musí pykat a putuje na konec roštu.
"Je trochu rychlejší než ten starý, v tomto to je tedy pozitivní, ale samozřejmě to nestačí," hodnotí Verstappen nový spalovací motor Renaultu. "V Q3 jsem ke svému finálnímu pokusu, v níž jsem zajel nejrychlejší kolo, vyrážel jako první a oni se všichni navzájem roztahovali, což na této trati dělá další 3 či 4 desetiny. Mohl jsem na tom být o něco lépe. Ztráta stále přesahuje sekundu, což je ale také to, co ztrácíme na motoru... Ferrari a Mercedes udělali s motory velký pokrok."
Za Red Bullem je opět mezera, nejlepším ze zbytku pole je Haas zaostávající o dalších 6 desetin sekundy. Grosjean odjel povedenou kvalifikaci a vybojoval 6. příčku. Jeho týmový kolega po incidentu s Alonsem přišel o šanci na postup do Q3, Magnussen těšící se na odchod Alonsa z F1 dle svých slov mohl skončit sedmý.
Na rovinkách byl dnes nejrychlejší Alonso, který díky Magnussenově aerodynamickému stínu na speed trapu zaznamenal 346,4 km/h. McLaren ale přes noc provedl po analýze dat a simulaci drastické změny v nastavení, které mu pomohly najít hodně výkonnosti zejména na rovinkách - postup z Q1 se v Monze u nich rozhodně nečekal. Ke bodům by zítra ale potřeboval porci štěstí.
Ocon s Force Indií poháněnou Mercedesem ztrácel na speed trapu 1,6 km/h, Räikkönen s Ferrari 3,7 km/h a Gasly s pohonnou jednotkou Hondy 6,3 km/h. Nejpomalejší dnes byly po včerejších potížích s DRS Saubery - ztrácely přes 14,4 km/h.
Pneumatiky a strategieVšech pilotů z první desítky zítra odstartuje na super-měkkých pneumatikách, na nichž dosáhl v Q2 svých nejrychlejších časů. Rozdíl mezi nimi se ale pohybuje pouze v řádu jedné desetiny sekundy.
Nejrychlejší je jednozastávková strategie s přezutím ze super-měkké na měkkou směs po 20 - 30 kolech, popř. po startu na měkké směsi přechod po 25 - 35 kolech na super-měkkou, zůstane-li sucho.
Pokud bude v neděli tepleji a na super-měkkých pneumatikách se budou objevovat puchýře, pak bude z pohledu závodu rychlejší přejít již po 15 - 20 kolech ze super-měkké na středně-tvrdou směs.
Ta nejměkčí směs degraduje rychlostí 0,04 s/kolo, měkká o polovinu pomaleji (0,02 s/kolo).
Mercedes údajně měsíce pracoval na řešení přehřívání pneumatik. Výkon v Rakousku však ukázal, že problém přetrvává.
Lando Norris potvrdil svůj impozantní vzestup a v Rakousku si připsal už třetí vítězství v sezóně 2025. Ačkoliv jeho triumf nepřišel jako překvapení, svým výkonem nekompromisně dokázal, že patří mezi absolutní špičku. Navíc poslal jasný vzkaz všem, kdo o jeho schopnostech pochybují.
Nové záběry mimo televizní přenos, kde Fernando Alonso vyjel z tratě poté, co Lewis Hamilton při předjíždění v Rakousku přišel „trochu pozdě“. Alonso se tak vyhnul kolizi při Hamiltonově riskantním manévru.
Toto Wolff vyzval italské fanoušky a média, aby dali Fredericu Vasseurovi čas a prostor na práci ve Ferrari. Reagoval tak na rostoucí spekulace o jeho budoucnosti v čele týmu.
Red Bull se i po povýšení Jukiho Cunody stále potýká s problémy na druhém místě, což vyvolává otázky, zda bude muset provést druhou změnu jezdce v tomto roce.
Fanoušci Franca Colapinta vyzvali FIA a Formuli 1, aby odsoudily nenávistné útoky vůči jezdci Alpine. Po incidentu s Oscarem Piastrim v Rakousku čelil Colapinto urážkám i výhrůžkám smrtí.
Tým Williams zažil v Rakousku těžký den, když oba jeho vozy nedokončily závod. Dvojité odstoupení podtrhlo pokračující technické i výkonnostní problémy, které stáj v letošní sezóně trápí.
Lando Norris stáhl náskok týmového kolegy Oscara Piastriho na pouhých 15 bodů. Tím dál potvrzuje svou formu a zajišťuje McLarenu napínavý interní boj o titul.
Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.
Šéf Red Bullu Christian Horner po Velké ceně Rakouska jen stroze komentoval výkon Yukiho Tsunody. Jeho zdrženlivé vyjádření naznačuje, že důvěra v japonského jezdce v týmu slábne.
Po nevydařené domácí Velké ceně Red Bullu Helmut Marko uvedl, že letošní titul s Maxem Verstappenem je velmi nepravděpodobný. Zůstává však otázkou, jak vážné problémy tým skutečně má.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, se v Rakousku objevil při slavnostním ceremoniálu, kde předával Prezidentskou medaili vítězi závodu Landu Norrisovi. Tento čestný úkol mu byl svěřen na pozvání prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema.