Nebyla by to Formule 1, kdyby se jednotlivé závodní stáje nesnažily využít každé byť i na první pohled nenápadné maličkosti, která by jim umožnila získat jakoukoli výhodu nad soupeři. V době vyžíhaných technologií a ještě zamotanějších pravidel, které velmi ztěžují u současných monopostů vzájemné předjíždění se stává často velmi kritickým okamžikem závodu samotný start.
Ve Ferrari na toto zjevně zaměřili svou pozornost a v posledních závodech lze sledovat, že za to sklízí své ovoce. Nadprůměrné starty již znepokojují i Mercedes, jenž letos po několika sezónách jasné nadvlády má na poli pohonných jednotek zdatného soka. Dle mnohých názorů je už tým z Maranella co do výkonnosti dokonce v čele.
Začíná se tedy veřejně poukazovat na detaily, které by mohly představovat zásadní rozdíl. Ferrari totiž v poslední době umisťuje zejména během předzávodních příprav na palubní (on-board) kameru chladicí pytlík světle žluté barvy, který zřejmě obsahuje suchý led. Totéž činí někdy i v rámci tréninkových jízd a kvalifikace.
Jelikož tuto praxi nepoužívá žádný jiný tým, vyrojily se spekulace a dohady o tom, zda tím stáj se vzpínajícím koněm ve znaku nenalezla nějaký chytrý způsob, jak navýšit svůj výkon. Dle Autosportu to může ale také představovat jednoduchou kamufláž, která má odvést pozornost od něčeho mnohem důležitějšího.
Oficiální zdůvodnění Ferrari vyznívá až trochu legračně a sice že se jedná o chlazení elektroniky ve zmíněné kamerce. Přitom nikdo si na přehřívání tohoto dílu nestěžoval. Jiní zase tvrdí, že by se tímto sáčkem s chladivem mohli snažit upravit teplotu uvnitř airboxu tak, aby chladnější vzduch vstupující do sacího systému umožnil dosáhnout lepšího výkonu motoru.
Dle současně platných pravidel musí být teplota vzduchu vstupujícího do spalovacího prostoru minimálně o 10°C vyšší než je teplota okolí. Samozřejmě existují některé výjimky, které v některých fázích závodu nevyžadují dodržení tohoto limitu. Těmi jsou první kolo, jízda během safety caru, když jezdec míří do boxů a z boxů a další odlišnosti, které jsou posouzeny technickým delegátem.
Z výše uvedených omezení Ferrari pravděpodobně našlo cestu, jak si přidat koňské síly v kvalifikačním klání a také na startovním roštu. Nemusí jít nutně jen o snížení teploty nasávaného vzduchu, jako další alternativa se nabízí úprava teplotního okna pro MGU-K (motorgenerátor pro rekuperaci tepelné energie z výfukových plynů), což by mohlo směřovat také k jejich často zmiňované výhodě v oblasti práce s rekuperačními systémy.
A aby toho nebylo málo, toto opatření s pytlíkem na kameře může zkrátka zabránit konkurenci sledovat, co všechno jezdci v rudých vozech v kritických momentech závodního víkendu provádějí. Stalo se tak totiž během Grand Prix Německa i Maďarska. Zdá se totiž, že na volantech obou pilotů se v oblasti úchopů nacházejí pod pogumovaným povrchem jakési výstupky či tlačítka. Na voze Sebastiana Vettela je vlevo, u Kimiho Räikkonena vpravo. Oba během startovní startovní procedury drží palec na tomto místě a při zhasnutí červených světel ho uvolní.
Co by tímto ovládali je nyní záhadou. Dá se předpokládat lepší práce s hledáním bodu záběru spojky, což jim pak umožní perfektní odpich ze startovního slotu. A protože již na samotném začátku článku je zmíněna nesmírná důležitost skvělého startu, Ferrari si bude toto tajemství určitě pořádně hlídat…
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.