Fernando Alonso objasňuje příčiny toho, proč se na konci roku rozhodl skončit se závoděním ve Formuli 1. Nikterak to nesouvisí s jeho věkem ani nekonkurenceschopností McLarenu, který opouští.
Španěl je už v Silverstone, kde jej o víkendu čeká s Toyotou vytrvalostní závod série WEC. Promluvil tam o svém překvapivém konci v F1: "Mám jiné, větší výzvy než ty, které momentálně může F1 nabídnout," naznačuje snahu, jíž hodlá vyvinout směrem k získání Trojkoruny (vítězství v GP Monaka, Indianapolis 500 a v Le Mans).
"Jde o sport či sérii, která má rozhodně velmi pozitivní věci. Ty jsem si užíval 17 či 18 let svého života. Myslím, že jsem dosáhl mnohem více, než jsem snil na počátku v roce 2001," pokračuje pilot, jenž v ní ale mohl získat podstatně víc. V padoku je považován za jezdce, který byl v nesprávný čas na nesprávném místě. Mnozí mu také vytýkají politikaření a rozkoly, které v údajně v týmech působil. Kvůli tomu o něj v posledních letech špičkové týmy neměly zájem, ač je jeho talent nesporný.
Poté Alonso se dostává k tomu, proč F1 opouští: "Akce na trati není taková, o které jsem snil, když jsem do F1 vstoupil z jiných sériích, kde byla akce odlišná."
"Většina mých oznámení v posledních letech končila smutnými okamžiky a frustracemi kvůli nedostatečným výsledkům. V F1 závodím 18 let, vyhrál jsem dva tituly, takže jsem byl prý 16 let frustrovaný. Nebylo tomu tak a není tomu tak ani nyní.
Skončil jsem, protože akce na dráze je podle mě hodně mizerná. Ve skutečnosti v F1 hovoříme více o tom, co se děje mimo ní. Hovoříme o polemice, o hláškách v rádiu, o všech těchto věcech. Když toho o nich tolik namluvíme, jet o špatné znamení," soudí 37 jezdec.
"To je všechno dáno tím, že to, co se děje na dráze, to je velmi bídné. Takto se teď cítím ve Formuli 1. A myslím si, že existují jiné série, které nabízejí zřejmě lepší akce, větší zábavu a více štěstí," vysvětluje Alonso, jenž jedná ve Spojených státech o závodění v IndyCar.
I když výkonnost McLarenu mohla sehrát v jeho rozhodování svou roli, tak mu vadí spíše nuda a předvídatelnost výsledků v F1: "Když jsem závodil v letech 2003, 2004, 2008, 2009, 2011, tak jsem během té doby nevyhrál jediný závod. Velmi těžko se předpovídalo, co se stane ve Spa a v Monze." Pamětníci však tato slova budou brát s rezervou - v dobách dominance Michaela Schumachera bylo taky jasné, kdo zvítězí. Například v sezóně 2004 vyhrál sedminásobný šampion dvanáct z 13 úvodních velkých cen, často s obrovským náskokem, a titul si zajistil již pět závodů před koncem.
"Nyní můžeme sepsat, jak to dopadne ve Spa a v Monze. Můžeme dát dohromady první 15 pozic možná s jednou nebo s dvěma chybami. Je to těžké, jak se to všechno stalo předvídatelné! Přijedeme k prvnímu dni zimních testů do Barcelony a až do listopadu v Abú Zabí víte, co budete dělat," argumentuje Alonso.
"Je to těžké. Pro mě to není až takový problém, jelikož jsem toho během 18 let dosáhl mnohem více, než jsem snil. Ale pro mladé či jiné jezdce to těžké je, protože zkrátka doufají, že příští rok jejich tým udělá neuvěřitelný pokrok nebo že jim zavolají z jednoho či dvou týmů. Proto se to stalo obtížné pro ambiciózní piloty. Pro jezdce s určitou ambicí to bude v budoucnu vždy těžké, pokud se nic nezmění," dodává pilot McLarenu.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.
Carlos Sainz označil své dvanácté místo v Silverstonu za zklamání, které se rovnalo odstoupení. Po slibném průběhu závodu ho smolná kolize s Leclercem připravila o body i další šanci na lepší výsledek pro trápící se Williams.
Charles Leclerc se na britské Grand Prix trápil. Kvůli střídavě mokré a suché trati se celý závod potýkal s problémy a nakonec dojel až čtrnáctý. Pro jezdeckou hvězdu Ferrari to byl závod, na který bude chtít co nejdříve zapomenout.
Po 15 letech ve Formuli 1 se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódia a ukončil tak dlouholeté čekání na vysněný výsledek. Německý jezdec předvedl vyzrálý výkon a potvrdil, že vytrvalost se ve světě motorsportu vyplácí.
Ferrari během britské Grand Prix přišlo o GPS signál Hamiltonova vozu a muselo činit strategická rozhodnutí prakticky naslepo. Výpadek dat ovlivnil i načasování přezutí, což stálo Hamiltona cenné sekundy a možný posun na pódium.
Red Bull vsadil na odvážnou strategii v nastavení Verstappenova vozu pro britskou Grand Prix – risk se však obrátil proti nim.