Vijay Mallya je posledními událostmi kolem jeho závodního týmu Formule 1 zdrcený. Kvůli finančním problémům a následné exekuci na popud Sergia Péreze přišel o svůj vliv na jeho chod.
Minulý pátek byl soudem vybrán nucený správce, který má nyní řešit vypořádání Force Indie s jejími věřiteli. Podle Boba Fernleyho by však měl Mallya stále dostat možnost se vyjádřit k tomu, co přijde. Je přesvědčen, že bývalý šéf chce jednat v nejlepším zájmu týmu, který získal v roce 2007.
"Nevím, myslím, že toho přijde ještě víc. Bude mít možnost o budoucnosti týmu hovořit přímo se správcem. Vijay rozhodně nebude proti plné podpoře týmu. To není jeho styl," popisuje Fernley.
Podnět k exekuci vzešel od Péreze, Mallya je tím zničen"Tým pro něj strašně moc znamená a současnou situací je zničen. Ale jakožto hlavní věřitel snad může zajistit, aby se dostal do těch správných rukou a věci se mohly zlepšit," pokračuje zástupce Mallyi, který v týmu vlastni 42,5% podíl. Stejné množství má v rukou indická skupina Sahara, zbytek patří holandskému obchodníkovi Michielovi Molovi.
K exekuci na Force Indii dal podnět pilot Sergio Pérez podporovaný dodavatelem motorů Mercedesem a hlavním sponzorem týmu, rakouskou společností Best Water Technology (BWT). Mexický jezdec o víkendu novinářům sdělil, že to musel udělat pro záchranu týmu a 400 pracovních míst, jinak by došlo k likvidaci týmu a jeho rozprodání podobně jako kdysi u Caterhamu.
V padoku se o víkendu spekulovalo o tom, že by již po prázdninách mohla nastoupit s novými majiteli a novým názvem. K přejmenování by stáj potřebovala souhlas všech týmů, proti se však vyslovili McLaren, Renault a Williams.
Fernley má k Pérezově postupu velké výhrady: "Absolutně kategoricky vím, že Vijay měl pro všechno velmi rozumná řešení, aby udržel tým v chodu. Tento proces so toho ale dotkne. Nemám pro vás dostatek informací. Vím jen to, že z našeho pohledu šlo o nečekaný tah. A Vijay to určitě nečekal."
K požadavku na likvidaci sice došlo ze strany britských daňových úřadů, podle Fernleyho to však nebylo tak kritické, jak to někteří vykreslují: "Úřady likvidaci zamítly, protože všechny peníze byly zaplaceny," ujišťuje Fernley.
Zájemci o kontrolu nad úspěšným týmemPodle sportovního ředitele Tota Wolffa existuje pět zájemců, kteří tým nyní mohou převzít, je však na jeho nucené správě, aby rozhodla, co bude nejlepší z dlouhodobého hlediska.
"Jak Mercedes patříme mezi zainteresované diváky procesu. Rádi bychom poznali strategii financování potenciálního nového kupce, jak to ovlivní spolupráci mezi dvěma týmy. K tomu jsme se ještě nedostali," uvádí Wolff k ožehavému tématu. Kromě dodávek pohonných jednotek Force Indii také propůjčují svého juniora Estebana Ocona, který má dle zákulisních informací příští rok nastoupit za Renault.
Nutno dodat, že potíže Force Indie jsou dlouho známé. Mallya čelí stíhání ve své rodné zemi a bojuje proti svému vydání z Británie. V Indii má být souzen ze zpronevěry a hrozí mu vězení. Skupina tamějších bank se snaží získat zpět přes miliardu liber, jež mu poskytly jako úvěr na financování již nefunkční letecké společnosti Kingfisher. Podle Mallyi jde však jen o "politický hon na čarodějnice." Tvrdí, že chce prodat aktiva za více než 1,5 miliardy liber, aby požadavky svých věřitelů uspokojil.
Lewis Hamilton vzbudil pozornost fanoušků tajemným příspěvkem na sociálních sítích, v němž avizuje oznámení na začátek srpna. Zatím není jasné, čeho se novinka týká, spekulace však okamžitě nabraly na obrátkách.
Šéf stáje Williams James Vowles vyjádřil Carlosi Sainzovi omluvu za nepovedený pitstop během Velké ceny Belgie. Incident, který ovlivnil průběh závodu, přiměl vedení týmu k veřejnému přiznání chyby.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.
Zatímco nejmladší jezdec startovního pole procházel během belgického víkendu těžkým obdobím jak na trati, tak mimo ni, jeho předchůdce v týmu Mercedes promluvil s dávkou zkušeností a nabídl cenné rady.
Lewis Hamilton po závodě v Belgii zůstává optimistou i přes sedmé místo, kterého dosáhl díky skvělému návratu v poli. Oceňuje svůj výkon a věří, že tým Mercedes postupně najde cestu zpět k předním příčkám.
George Russell potvrdil, že ho tento týden čeká klíčové jednání s Mercedesem kvůli nedávnému ústupu týmu z formy. Cílem bude najít řešení a vrátit se zpět do boje o přední příčky.
Max Verstappen zůstává i nadále vázán smlouvou s Red Bullem, protože letní přestávku tráví mezi nejlepší trojicí šampionátu. Tím nesplnil podmínku pro aktivaci výkonnostní klauzule.
Lewis Hamilton kritizoval odklad startu Velké ceny Belgie, který považoval za zbytečný. Podle něj se tím situace na trati nijak nezlepšila a chyběla konzistence v rozhodování.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.