Vijay Mallya je posledními událostmi kolem jeho závodního týmu Formule 1 zdrcený. Kvůli finančním problémům a následné exekuci na popud Sergia Péreze přišel o svůj vliv na jeho chod.
Minulý pátek byl soudem vybrán nucený správce, který má nyní řešit vypořádání Force Indie s jejími věřiteli. Podle Boba Fernleyho by však měl Mallya stále dostat možnost se vyjádřit k tomu, co přijde. Je přesvědčen, že bývalý šéf chce jednat v nejlepším zájmu týmu, který získal v roce 2007.
"Nevím, myslím, že toho přijde ještě víc. Bude mít možnost o budoucnosti týmu hovořit přímo se správcem. Vijay rozhodně nebude proti plné podpoře týmu. To není jeho styl," popisuje Fernley.
Podnět k exekuci vzešel od Péreze, Mallya je tím zničen"Tým pro něj strašně moc znamená a současnou situací je zničen. Ale jakožto hlavní věřitel snad může zajistit, aby se dostal do těch správných rukou a věci se mohly zlepšit," pokračuje zástupce Mallyi, který v týmu vlastni 42,5% podíl. Stejné množství má v rukou indická skupina Sahara, zbytek patří holandskému obchodníkovi Michielovi Molovi.
K exekuci na Force Indii dal podnět pilot Sergio Pérez podporovaný dodavatelem motorů Mercedesem a hlavním sponzorem týmu, rakouskou společností Best Water Technology (BWT). Mexický jezdec o víkendu novinářům sdělil, že to musel udělat pro záchranu týmu a 400 pracovních míst, jinak by došlo k likvidaci týmu a jeho rozprodání podobně jako kdysi u Caterhamu.
V padoku se o víkendu spekulovalo o tom, že by již po prázdninách mohla nastoupit s novými majiteli a novým názvem. K přejmenování by stáj potřebovala souhlas všech týmů, proti se však vyslovili McLaren, Renault a Williams.
Fernley má k Pérezově postupu velké výhrady: "Absolutně kategoricky vím, že Vijay měl pro všechno velmi rozumná řešení, aby udržel tým v chodu. Tento proces so toho ale dotkne. Nemám pro vás dostatek informací. Vím jen to, že z našeho pohledu šlo o nečekaný tah. A Vijay to určitě nečekal."
K požadavku na likvidaci sice došlo ze strany britských daňových úřadů, podle Fernleyho to však nebylo tak kritické, jak to někteří vykreslují: "Úřady likvidaci zamítly, protože všechny peníze byly zaplaceny," ujišťuje Fernley.
Zájemci o kontrolu nad úspěšným týmemPodle sportovního ředitele Tota Wolffa existuje pět zájemců, kteří tým nyní mohou převzít, je však na jeho nucené správě, aby rozhodla, co bude nejlepší z dlouhodobého hlediska.
"Jak Mercedes patříme mezi zainteresované diváky procesu. Rádi bychom poznali strategii financování potenciálního nového kupce, jak to ovlivní spolupráci mezi dvěma týmy. K tomu jsme se ještě nedostali," uvádí Wolff k ožehavému tématu. Kromě dodávek pohonných jednotek Force Indii také propůjčují svého juniora Estebana Ocona, který má dle zákulisních informací příští rok nastoupit za Renault.
Nutno dodat, že potíže Force Indie jsou dlouho známé. Mallya čelí stíhání ve své rodné zemi a bojuje proti svému vydání z Británie. V Indii má být souzen ze zpronevěry a hrozí mu vězení. Skupina tamějších bank se snaží získat zpět přes miliardu liber, jež mu poskytly jako úvěr na financování již nefunkční letecké společnosti Kingfisher. Podle Mallyi jde však jen o "politický hon na čarodějnice." Tvrdí, že chce prodat aktiva za více než 1,5 miliardy liber, aby požadavky svých věřitelů uspokojil.
FIA a Formule 1 oznámily novou terminologii pro sezonu 2026 a zároveň představily první vizualizace monopostů nové generace. Ty naznačují směr, kterým se technická podoba šampionátu v následujících letech ubere.
Lando Norris oslavil svůj premiérový titul mistra světa ve Formuli 1 při závěrečném závodě sezony v Abu Dhabi, přičemž jeho výkon ocenili i samotní soupeři.
Maurizio Arrivabene varoval, že Lewis Hamilton posíláním podrobných „dokumentací“ Ferrari může naznačovat, že jeho vztah s týmem je napjatý. Takový krok často signalizuje, že komunikace a důvěra mezi jezdcem a týmem jsou ohroženy.
Koji Watanabe, prezident Honda Racing Corporation, prozradil, že jeho debaty se záhy nastupujícím šéfem Aston Martinu Adrianem Neweym jsou často velmi živé a intenzivní. Diskuse podle něj slouží k hledání optimálních řešení a posouvání týmu vpřed.
McLaren před závěrečnou Velkou cenou sezony zvolil neobvyklý způsob, jak podpořit svého jezdce Landa Norrise. Na startovní pásku se objevila drobná, osobní zpráva, která měla Norrisovi dodat klid a motivaci v okamžiku, kdy šlo o hodně.
Max Verstappen se ani po skončení sezóny F1 nezastavil a už se objevil za volantem závodního vozu. Zdá se, že jeho vášeň pro rychlost stále hoří naplno.
Formule 1 se po letech vrací na portugalskou půdu. Fanoušky čeká návrat atraktivní destinace, která se v sezonách 2027 a 2028 znovu objeví v kalendáři královny motorsportu.
Charles Leclerc se ohlíží za sezonou 2025 s kombinací spokojenosti a kritického pohledu. Poté přinesl svůj pohled na budoucnost.
První sezona Lewise Hamiltona ve Ferrari byla poznamenána výzvami a adaptací na nový tým, přičemž výrazné úspěchy se objevily jen zřídka. Insideři odhalili, jaký je skutečný stav vztahů a atmosféra uvnitř týmu.
Třídenní akce McLaren F1 Teamu a společnosti Allwyn proměnila pražské Holešovice v interaktivní centrum Formule 1. Fanouškům nabídla bezplatný a otevřený pohled do světa F1.
Honda Racing poprvé poodhalila zvukovou identitu své pohonné jednotky pro Formuli 1 od roku 2026. Krátká zvuková ukázka nabízí autentický náhled na to, jaký projev budou mít monoposty nové generace
Lando Norris převzal v Taškentu trofej za titul mistra Formule 1 v sezóně 2025. Ceremoniál završil jeho úspěšnou sezonu a oslavil triumf McLarenu v Poháru konstruktérů.