Vijay Mallya je posledními událostmi kolem jeho závodního týmu Formule 1 zdrcený. Kvůli finančním problémům a následné exekuci na popud Sergia Péreze přišel o svůj vliv na jeho chod.
Minulý pátek byl soudem vybrán nucený správce, který má nyní řešit vypořádání Force Indie s jejími věřiteli. Podle Boba Fernleyho by však měl Mallya stále dostat možnost se vyjádřit k tomu, co přijde. Je přesvědčen, že bývalý šéf chce jednat v nejlepším zájmu týmu, který získal v roce 2007.
"Nevím, myslím, že toho přijde ještě víc. Bude mít možnost o budoucnosti týmu hovořit přímo se správcem. Vijay rozhodně nebude proti plné podpoře týmu. To není jeho styl," popisuje Fernley.
Podnět k exekuci vzešel od Péreze, Mallya je tím zničen"Tým pro něj strašně moc znamená a současnou situací je zničen. Ale jakožto hlavní věřitel snad může zajistit, aby se dostal do těch správných rukou a věci se mohly zlepšit," pokračuje zástupce Mallyi, který v týmu vlastni 42,5% podíl. Stejné množství má v rukou indická skupina Sahara, zbytek patří holandskému obchodníkovi Michielovi Molovi.
K exekuci na Force Indii dal podnět pilot Sergio Pérez podporovaný dodavatelem motorů Mercedesem a hlavním sponzorem týmu, rakouskou společností Best Water Technology (BWT). Mexický jezdec o víkendu novinářům sdělil, že to musel udělat pro záchranu týmu a 400 pracovních míst, jinak by došlo k likvidaci týmu a jeho rozprodání podobně jako kdysi u Caterhamu.
V padoku se o víkendu spekulovalo o tom, že by již po prázdninách mohla nastoupit s novými majiteli a novým názvem. K přejmenování by stáj potřebovala souhlas všech týmů, proti se však vyslovili McLaren, Renault a Williams.
Fernley má k Pérezově postupu velké výhrady: "Absolutně kategoricky vím, že Vijay měl pro všechno velmi rozumná řešení, aby udržel tým v chodu. Tento proces so toho ale dotkne. Nemám pro vás dostatek informací. Vím jen to, že z našeho pohledu šlo o nečekaný tah. A Vijay to určitě nečekal."
K požadavku na likvidaci sice došlo ze strany britských daňových úřadů, podle Fernleyho to však nebylo tak kritické, jak to někteří vykreslují: "Úřady likvidaci zamítly, protože všechny peníze byly zaplaceny," ujišťuje Fernley.
Zájemci o kontrolu nad úspěšným týmemPodle sportovního ředitele Tota Wolffa existuje pět zájemců, kteří tým nyní mohou převzít, je však na jeho nucené správě, aby rozhodla, co bude nejlepší z dlouhodobého hlediska.
"Jak Mercedes patříme mezi zainteresované diváky procesu. Rádi bychom poznali strategii financování potenciálního nového kupce, jak to ovlivní spolupráci mezi dvěma týmy. K tomu jsme se ještě nedostali," uvádí Wolff k ožehavému tématu. Kromě dodávek pohonných jednotek Force Indii také propůjčují svého juniora Estebana Ocona, který má dle zákulisních informací příští rok nastoupit za Renault.
Nutno dodat, že potíže Force Indie jsou dlouho známé. Mallya čelí stíhání ve své rodné zemi a bojuje proti svému vydání z Británie. V Indii má být souzen ze zpronevěry a hrozí mu vězení. Skupina tamějších bank se snaží získat zpět přes miliardu liber, jež mu poskytly jako úvěr na financování již nefunkční letecké společnosti Kingfisher. Podle Mallyi jde však jen o "politický hon na čarodějnice." Tvrdí, že chce prodat aktiva za více než 1,5 miliardy liber, aby požadavky svých věřitelů uspokojil.
Red Bull Racing oznámil změnu ve své sestavě pro nadcházející Velkou cenu Japonska, což vyvolalo jedno z nejkontroverznějších rozhodnutí v jezdecké historii.
Liam Lawson přiznal, že návrat k Racing Bulls místo postupu do hlavního týmu Red Bullu je těžký moment. Navzdory zklamání však dává najevo, že se nevzdává. Novozélandský talent se nyní musí znovu prosadit ve svém bývalém týmu.
Po Velké ceně Číny se Liam Lawson vyjádřil k situaci, v níž se ocitl, jako muž, který si byl vědom, že jeho příležitost byla ztracena dříve, než vůbec měla šanci začít.
Valtteri Bottas opět usedl do kokpitu formule 1, když se zúčastnil testování s týmem McLaren. Po přestávce se tak vrátil do kokpitu F1, což by mohlo naznačovat možný návrat k závodní kariéře.
Po dvou závodech v roce 2025, včetně jednoho sprintu, už Williams vyrovnal svůj bodový zisk za celý loňský rok. I přesto, že tým dosáhl pozitivních výsledků, šéf James Vowles zůstává opatrný a varuje před přehnaným optimismem.
Liam Lawson dostal minimální čas na adaptaci na monopost Red Bullu, a po pouhých dvou závodech musel uvolnit místo Yukimu Tsundovi. Giedo van der Garde tento krok označuje za nespravedlivý, přičemž srovnává situaci s šikanou.
Red Bull se stále snaží najít ideálního týmového kolegu pro Maxe Verstappena, ale žádný jezdec zatím dlouhodobě neobstál pod tlakem ani nedosáhl jeho úrovně. Nyní do svých služeb povolal Yukiho Tsunodu. Je to dobrá strategie?
Yuki Tsunoda dostal životní šanci! Red Bull potvrdil, že japonský jezdec nahradí Sergia Péreze a dokončí sezónu 2025 po boku Maxe Verstappena.
Red Bull provedl nečekanou změnu ve své jezdecké sestavě – Liam Lawson byl po dvou závodech odsunut do týmu Racing Bulls, zatímco Yuki Tsunoda získal místo vedle Maxe Verstappena pro Velkou cenu Japonska F1.
Šéf Mercedesu Toto Wolff naznačuje, že Red Bull by mohl urychlit přechod na motory V10, pokud má obavy ohledně nadcházejících změn. Varuje však, že by bylo pro F1 nevhodné a trapné předčasně zrušit pravidla pro rok 2026, což by poškodilo důvěru mezi výrobci.
Po pouhých dvou závodech byl Liam Lawson z Red Bullu odvolán, ale nyní se mu naskýtá příležitost znovu nastartovat svou kariéru v prostředí, které dobře zná a kde může znovu ukázat svůj potenciál.
Další změna v týmu Red Bull, když po neúspěchu svého předchůdce musí opustit tým další Verstappenův kolega. Na jeho místo přichází Júki Cunoda, který vzbuzuje velká očekávání, ale zůstává otázkou, zda má dostatek schopností, aby se vyrovnal vysokým nárokům a stal se skutečným konkurentem na vrcholu světového motorsportu.