Vijay Mallya je posledními událostmi kolem jeho závodního týmu Formule 1 zdrcený. Kvůli finančním problémům a následné exekuci na popud Sergia Péreze přišel o svůj vliv na jeho chod.
Minulý pátek byl soudem vybrán nucený správce, který má nyní řešit vypořádání Force Indie s jejími věřiteli. Podle Boba Fernleyho by však měl Mallya stále dostat možnost se vyjádřit k tomu, co přijde. Je přesvědčen, že bývalý šéf chce jednat v nejlepším zájmu týmu, který získal v roce 2007.
"Nevím, myslím, že toho přijde ještě víc. Bude mít možnost o budoucnosti týmu hovořit přímo se správcem. Vijay rozhodně nebude proti plné podpoře týmu. To není jeho styl," popisuje Fernley.
Podnět k exekuci vzešel od Péreze, Mallya je tím zničen"Tým pro něj strašně moc znamená a současnou situací je zničen. Ale jakožto hlavní věřitel snad může zajistit, aby se dostal do těch správných rukou a věci se mohly zlepšit," pokračuje zástupce Mallyi, který v týmu vlastni 42,5% podíl. Stejné množství má v rukou indická skupina Sahara, zbytek patří holandskému obchodníkovi Michielovi Molovi.
K exekuci na Force Indii dal podnět pilot Sergio Pérez podporovaný dodavatelem motorů Mercedesem a hlavním sponzorem týmu, rakouskou společností Best Water Technology (BWT). Mexický jezdec o víkendu novinářům sdělil, že to musel udělat pro záchranu týmu a 400 pracovních míst, jinak by došlo k likvidaci týmu a jeho rozprodání podobně jako kdysi u Caterhamu.
V padoku se o víkendu spekulovalo o tom, že by již po prázdninách mohla nastoupit s novými majiteli a novým názvem. K přejmenování by stáj potřebovala souhlas všech týmů, proti se však vyslovili McLaren, Renault a Williams.
Fernley má k Pérezově postupu velké výhrady: "Absolutně kategoricky vím, že Vijay měl pro všechno velmi rozumná řešení, aby udržel tým v chodu. Tento proces so toho ale dotkne. Nemám pro vás dostatek informací. Vím jen to, že z našeho pohledu šlo o nečekaný tah. A Vijay to určitě nečekal."
K požadavku na likvidaci sice došlo ze strany britských daňových úřadů, podle Fernleyho to však nebylo tak kritické, jak to někteří vykreslují: "Úřady likvidaci zamítly, protože všechny peníze byly zaplaceny," ujišťuje Fernley.
Zájemci o kontrolu nad úspěšným týmemPodle sportovního ředitele Tota Wolffa existuje pět zájemců, kteří tým nyní mohou převzít, je však na jeho nucené správě, aby rozhodla, co bude nejlepší z dlouhodobého hlediska.
"Jak Mercedes patříme mezi zainteresované diváky procesu. Rádi bychom poznali strategii financování potenciálního nového kupce, jak to ovlivní spolupráci mezi dvěma týmy. K tomu jsme se ještě nedostali," uvádí Wolff k ožehavému tématu. Kromě dodávek pohonných jednotek Force Indii také propůjčují svého juniora Estebana Ocona, který má dle zákulisních informací příští rok nastoupit za Renault.
Nutno dodat, že potíže Force Indie jsou dlouho známé. Mallya čelí stíhání ve své rodné zemi a bojuje proti svému vydání z Británie. V Indii má být souzen ze zpronevěry a hrozí mu vězení. Skupina tamějších bank se snaží získat zpět přes miliardu liber, jež mu poskytly jako úvěr na financování již nefunkční letecké společnosti Kingfisher. Podle Mallyi jde však jen o "politický hon na čarodějnice." Tvrdí, že chce prodat aktiva za více než 1,5 miliardy liber, aby požadavky svých věřitelů uspokojil.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.