McLaren se podle svého jezdce Fernanda Alonsa po potížích v první půli sezóny již soustředí hlavně na příští rok. V Maďarsku jeho týmovému kolegovi Stoffelovi Vandoornemu vymění po poklesu výkonnosti v předchozích dvou závodech šasi.
Monopost MCL33 se tolik nepovedl jako ten loňský, který patřil ke špičce v poli - tehdy ale doplácel na slabý motor. Dokonce má méně přítlaku než jeho předchůdce. McLaren už podle Alonsa ale ví, proč letošní auto nedosahuje očekávaných výkonů. Jenže náprava potrvá ještě pár měsíců.
Světlo na konci tunelu - víme, v čem je problém"Pracujeme velmi tvrdě a jdeme do velké hloubky, pokud jde o slabiny vozu. Poté, co jsme tři naše první páteční tréninky investovali jen do aerodynamického vývoje a pochopení aerodynamiky, tak si uvědomujeme, že jsme trochu narušili náš závodní víkend a výkonnost v kvalifikaci, získali jsme ale během nich spoustu informací," vypovídá Alonso.
"Myslím si, že teď jsme v bodě, kdy víme přesně, co udělat. Pro letošní rok máme určitá řešení, ale řekněme, že 70 % poznání a pochopení tohoto auta uplatníme v příštím projektu, protože to vyžaduje čas - 3 nebo 4 měsíce vývoje, prací v aerodynamickému tunelu atd. Proto je to zřejmě lepší, když budeme investovat do příštího ročníku," pokračuje pilot McLarenu.
"Někdy to je fajn, když jdete v problémech a výkonnosti do velké hloubky, abyste vozu porozuměli, proto teď vidím podstatně jasnější budoucnost se všemi těmi problémy a poznáním, které jsme získali. Myslím, že nyní máme jasný směr, a to je to nejdůležitější," pochvaluje si Alonso, který chce svou budoucnost řešit po letní přestávce.
Vylepšení pro Maďarsko - opět Q3?McLaren i nadále hodlá první tréninky věnovat spíše vývoji vozu než přípravě na závodní víkend, v Maďarsku to ale bude "o trochu normálnější."
"Máme pro tento závod určitá vylepšen a zaměříme se také na jejich validaci, nejen na normální poznání vozu. Také potřebujeme otestovat výkonnost a zisky posledních dílů, tak snad se dočkáme lepších výsledků," pokračuje Alonso, který by na Hungaroringu chtěl zítra po delší době postoupit do poslední části kvalifikace.
Pokud jde o vylepšení, moc věcí výkonnost vozu vpřed neposunulo - s výjimkou květnového balíku vylepšení nasazeného ve Španělsku: "V podstatě jsme letos měli jen jedno vylepšení - v Barceloně. Ve všech dalších závodech šlo o drobné věci, které nebyly významné z pohledu výkonnosti."
"Některé z těch dílů byly experimentální, některé negativní, ne pozitivní, takže celkově jsme nasadili pouze jedno vylepšení. Pohybovali jsme se na počátku roku v Austrálii mezi 7. - 10. místem, v Barceloně a v Monaku jsme se na ně vrátili, a pak jsme pořád klesali. Tento víkend nás snad dostane dopředu této skupiny středu pole," doufá španělský jezdec.
Vandoorne se staronovým šasiJeho týmový kolega Stoffel Vandoorne se hodně trápil v předchozích dvou závodech, proto mu McLaren na Hungaroringu vymění šasi: "Není úplně nové, už jsme ho používali dříve, ale v tom není vůbec problém. Tlačil jsem kvůli tomu na tým. Samozřejmě jsme během posledních dvou závodů začali měnit spoustu dílů a dostali jsme se do bodu, kdy jsme udělali téměř vše, co šlo, a tohle je poslední zbývající krok. Není to pro tým lehké učinit, obzvlášť když závod následuje hned po tom předchozím, ale zvládl to."
Zatím netuší, co bylo příčinou náhlého poklesu výkonnosti u jeho monopostu. Tým na datech zaznamenal pokles přilnavosti, ale nezjistil přesně, co ho způsobuje. Dokud nevyjede v tréninku, tak si nebude jistý, že šlo o problém spojený s šasi.
"V Silverstone pozorovali, že se něco děje, ale bylo to těžké říct, zda se jedná o problém šasi. Momentálně jsme s vozem ještě nejezdili, takže zatím nevíme. Ale už jsme udělali skoro všechno, abychom pochybnosti rozptýlili," říká Vandoorne.
Potíže se poprvé objevily "v prvním kole v Silverstone. Začínáte přemýšlet o všem. Ale v určitém okamžiku byly části, kdy jsem se nemohl už v žádné zatáčce vyrovnat Fernandovi. Pak víte, že je problém s autem... Snad tady víkend začneme od nuly bez nějakých problémů a prožiju normální dny. Byl by to hezký pocit."
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.