HOCKENHEIMRING - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jakých časů a maximálních rychlostí dosahovali piloti během kvalifikace na Velkou cenu Německa 2018 a jaké strategie v ní můžeme očekávat?
Na úvod připomínám rozvržení sektorů na Hockenheimringu s novou DRS zónou nacházející se na hlavní rovince, detekční bod sdílí s tou následující. Nejvyšší rychlosti se měří za táhlou pátou zatáčkou před brzdným bodem do vlásenky č. 6.
Zajímavá byla první zatáčka, pouze Verstappen jí dnes dokázal projet naplno. Pokoušel se takto zvládnou i zatáčku č. 11, nakonec na výjezdu z ní plyn přeci jen trochu povolil.
Vettel získal jubilejní 55. pole-position své kariéry poté, co s přehledem překonal rekord okruhu Michaela Schumachera s časem 1:11,212 s. Nepodařilo se mu sice poskládat v Q3 dohromady ideální kolo jako Bottasovi, Verstappenovi, Magnussenovi či Sainzovi, přesto zajel nejrychlejší čas v 1. i v 2. sektoru - pouze v tom třetím jej předčil Fin s Mercedesem.
Mercedes dnes rychlostně na Ferrari neměli, podle sportovního ředitele Tota Wolffa jen na rovinkách ztrácel půl sekundy. "Mají skvělou pohonnou jednotku, obrovskou výkonnost. Vypadalo to s námi dobře ve všech druzích zatáček, ale na rovinkách jsme se jejich výkonnosti nemohli vyrovnat... musíme se na to věci podívat a pokusit se zlepšit. Jak zvýšit náš výkon spalovacího motoru, nebo elektricky z baterií či motorgenerátoru pro rekuperaci tepelné energie - cokoliv, co by pomohlo k vyššímu výkonu, protože tento šampionát chceme vyhrát."
K tomu se přidala smůla na straně Hamiltona, který skončil až 14. U něj došlo k poruše posilovače řízení a hydrauliky již v první zatáčce při normálním průjezdu přes obrubník (byť to Wolff zpočátku vysvětloval jinak - pravdu měl Lewis, rozhodně nešlo o jeho chybu). Zítra jej čeká strastiplná cesta vpřed, předjíždění zde není tak snadné jako v Silverstone, kde před 2 týdny předvedl spanilou jízdu.
Legalita hybridního systému Ferrari je předmětem velkých debat v padoku. Italská stáj z baterií najednou ždímá o 20 % energie více než Mercedes. Závodní ředitel Charlie Whiting a další zástupci FIA dnes dokonce navštívili motorhome Stříbrných šípů, aby probrali téma pohonných jednotek. "Šlo o výměnu názorů s FIA a s některými dalšími týmy či výrobci motorů," bagatelizuje význam schůzky Wolff.
Ferrari se změnilo dnes na schůzi správní rady vedení, Sergio Marchionne odstupuje kvůli nemoci ze svých funkcí. Uvidíme, jaký to bude mít vliv na závodní tým na okruzích i mimo ně. Räikkönen by se tím měl vrátit do hry o místo pro příští rok, kdy jej měl již nahradit Leclerc.
Hodně si proti Silverstone polepšil Renault, který nasadil u Hülkenberga nové přední křídlo, a Williams se stejným novým dílem: "Jak víte, tak jsme včera přivezli nové přední křídlo a dělá přesně to, co jsme zamýšleli z pohledu měření a komentáře pilotů vzhledem k tomu, v co doufali. Dnes jsme rozhodně byli silnější ve srovnání se Silverstone. Máme pár věcí pro Maďarsko a pak pro Spa. Tohle přední křídlo bylo velkým krokem, velkou položkou. Pro další závody už tak velké věci nemáme," prozradil nám technický ředitel Paddy Lowe. Sirotkin dnes pokrok potvrdil 12. místem.
Nejvyšší rychlost na rovince dosáhl Pérez s Force Indií poháněnou Mercedesem: 326,6 km/h. Ferrari však má výkonnější motor, což potvrzují čtyři jeho vozy v první pětce.
Hülkenberg s Renaultem ztrácel 7,4 km/h, McLareny a Red Bully kvůli vyššímu odporu dokonce nejpomalejší ze všech (Ricciardo -15,9 km/h). Gasly s Hondou zaostával o 8,7 km/h, Toro Rosso však ztrácí na konkurenceschopnosti.
McLaren je s Alonsem před závodem na slibné 11. pozici s možností volně si volit pneumatiky, ovšem Vandoorne měl velké problémy se svým vozem - scházela mu přilnavost na zádi a skončil poslední. "Velké zklamání, které se těžko přijímá," hlesl Stoffel po kvalifikaci.
Alonso tým vyzývá k prošetření jeho potíží, jež se táhnou od Silverstone: "Myslím, že dělá všechno, co může. Rozhodně se zdá, že auto má v posledních dvou závodech výkonnostní potíže. A v datech jsou jasné známky toho, že má méně přítlaku. Měnili jsme nějaké díly a musíme jít ve vyšetřování hlouběji, protože to je vždy snazší, když máte obě auta blíže bodům."
Se svým vozem byl Španěl jinak spokojený: "Zlepšuje se, nové díly rozhodně vylepšují naši výkonnost, všichni ale dělají v každém závodě drobné kroky, takže si víceméně udržujeme od soupeřů stejný dostup. Ubíráme se však správným směrem a snad budeme moci v příštích několika závodech nasadit větší vylepšení. Zítra začneme na pneumatikách, jaké si budeme přát, navíc na nových, proto půjde o skvělou příležitost skórovat, jelikož startujeme tak blízko bodované zóny."
Pneumatiky a strategieAuta špičkových týmů byla na osychajícím asfaltu v kvalifikaci hned rychlejší než včera v 2. tréninku díky teplotě asfaltu - ta byla o 20 °C vyšší než v pátek. Za těchto podmínek skvěle fungovala ultra-měkká směs, která je o 0,9 s rychlejší než středně-tvrdá. Ultra-měkké pneumatiky degradují o 0,11 s na kolo, měkké o 0,10 s na kolo a středně-tvrdé o 0,06 s na kolo.
Strategie zítra budou záležet na její degradaci, pro všechny by ale mělo jít jen o jednu zastávku. Nejrychleji vychází přezutí z ultra-měkké na středně-tvrdou směs mezi 20. - 25. kolem, druhou nejrychlejší je přechod na měkkou směs místo středně-tvrdé ve druhém stintu.
Možností je i začátek na měkké směsi v případě vozů na 11. - 20. místě s přechodem v 35. kole na středně-tvrdou. Dvouzastávková strategie počítá s dvěma stinty na ultra-měkkých pneumatikách po 16 kolech se závěrem na měkkých, je však rozhodně pomalejší.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.
Max Verstappen po kvalifikaci objasnil jeho rádiovou komunikaci, která souvisela s odvážným nastavením vozu, na jehož finální podobě měl zásadní podíl. Riskantní tah Red Bullu se ukázal jako správný, což potvrdila získaná pole position.
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.
Lando Norris přiznal, že předjetí Maxe Verstappena v nedělním závodě na Monze bude velkou výzvou, přestože startuje z první řady. Britský jezdec McLarenu je spokojený se druhým místem a těší se na strategickou bitvu o přední pozice.
Max Verstappen si na legendárním okruhu v Monze vyjel pole position pro Velkou cenu Itálie a potvrdil tak svou kvalitu v klíčovém okamžiku kvalifikace.
Isack Hadjar nedávno slavil své první pódiové umístění ve Formuli 1 s týmem Racing Bulls, jeho postup do hlavního Red Bullu se však odkládá. Mladý Francouz ukázal svůj talent a potenciál, ale vedení stáje z Enstone dává přednost postupnému rozvoji, aby si jezdec mohl na další krok připravit pevné základy.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.