Honda doufá, že ještě letos dosáhne dalšího významného nárůstu výkonu díky vylepšení svého spalovacího motoru (ICE). Red Bull ji u své dceřiné stáje povoluje nasazování novinek i za cenu penalizací na roštu.
Japonská automobilka přišla s novou specifikací své pohonné jednotky v Kanadě. Šlo o velký pokrok, díky kterému již je v oblasti výkonu těsně za Renaultem. To pomohlo přesvědčit Red Bull, aby s ní od příštího roku také spolupracoval.
V Sakuře pracují na zlepšení spolehlivosti, zejména motorgenerátoru pro rekuperaci tepelné energie (MGU-H). Výkonnost svého motoru musí ale ještě navýšit, jak se ukázalo v Silverstone, kde Toro Rosso na rovinkách ztrácelo kolem sekundy.
"Stále pracujeme na spalovacím motoru. Doufám, že nějaké novinky a vylepšení budeme mít ještě v této sezóně. Na datech z kvalifikace [ze Silverstone] jsme viděli, jaký je výkonnostní rozdíl na rovinkách," komentuje technický ředitel Hondy Tojoharu Tanabe.
To však bylo dáno vlastnostmi britské dráhy a vyšším přítlakem nových vozů - na plný plyn projížděli piloti v sobotu až 82 % okruhu: "Samozřejmě, že teď tam byly zatáčky, kdy jste mohli jet na plný plyn, obzvlášť v kvalifikaci. To nám dalo zabrat. Myslím, že rozdíly ve výkonnosti pohonných jednotek byly větší, než na jiných okruzích."
Gasly si na motor o víkendu postěžoval, uvědomuje si však, že před Hondou je velká ztráta, na jejíž stažení potřebují čas: "Jde spíše o čistou výkonnost a výkon motoru. Vím ale, že na tom pracují a že mají pár nápadů. Jen jim musíme poskytnout čas, aby je uplatnili na dráze. Momentálně však ztrácíme celkem dost, pokud jde o maximální rychlost. Stále musíme poznat, jak dostávat to nejlepší z motoru 2. specifikace."
Red Bull svému budoucímu japonskému partnerovi povolil, aby kdykoliv nasadil novější specifikaci, když přijdou na nějaké vylepšení, byť za cenu penalizací. Pravidla totiž pilotům umožňují beztrestně využít pouze 3 spalovací motory, tři turba, tři MGU-H na sezónu (a pouze dva kusy MGU-K, baterií a řídicí elektroniky).
"Samozřejmě rozhodnutí necháváme na Hondě. Ale když přijdou ve svém vývoji na desetinu, pak mohou vylepšení v závodě vyzkoušet. I kdyby to znamenalo, že za to budeme penalizování," potvrzuje odborný poradce Red Bullu Helmut Marko.
Pilotům Toro Rosso se to sice nelíbí, strategie je však z pohledu vedení pochopitelná. Pokud chce Red Bull v roce 2019 útočit na titul, musí Honda vstoupit do sezóny s co nejlepším motorem. Proto se management snaží urychlit tempo vývoje a letos tomu obětovat body juniorského týmu. Protože má japonská automobilka data jen ze dvou vozů, musí být optimálně využita.
Hartley v Británii použil letos již šestý motor poté, co mu musel tým po velké havárii v důsledku selhání zavěšení přestavět vůz. Příčinou byl ale "problém s instalací na straně pohonné jednotky. Vedlo to k její nesprávné funkci. Pozorovali jsme u ní neobvyklá data a odstoupili jsme. Myslíme si, že komponenty jsou OK. Poškození u nich pečlivě zkontrolujeme," slibuje Tanabe.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.