FIA se pro zlepšení závodní podívané a usnadnění předjíždění rozhodla letos na vybraných okruzích přidávat další místa, v nichž mohou piloti využívat své systémy pro snížení odporu (DRS) na zadním křídle. V Silverstone jim třetí zóna poprvé umožňovala průjezd s otevřeným křídlem zatáčkou. Kdo toho využíval a jak fungovala?
Původním záměrem bylo pomoci pilotům v předjíždění. Současné vozy jsou díky neustále rostoucím úrovním přítlaku stále rychlejší, narůstá ale problém s těsnou jízdou za sebou v zatáčkách. Proto FIA pro Silverstone minulý týden přišla s třetí DRS zónou, která vedla úvodními dvěma zatáčkami Abbey a Farm.
Reakce na ní byly v padoku ale spíše negativní, protože nefungovala tak, jak si původně ředitel závodu Charlie Whiting představoval: "Myšlenka byla taková, že by se piloti mohli dostat blíže za sebe a do lepší pozice pro útok na rovinkách mezi zatáčkami č. 5 [Aintree] a č. 6 [Brooklands]. Ale nemyslím si, že by vlastně pomohla."
Co bylo důvodem? Jen ta nejrychlejší auta ji mohla projíždět naplno s otevřeným křídlem, což zvyšovalo rozdíly mezi špičkovými týmy a středem pole, místo toho, aby je pomohla snížit.
Jenže to se týkalo pouze čistého vzduchu - při jízdě za jiným vozem v tomto úseku nemohly DRS aktivovat ani Mercedesy. "Nemohli jsme ji projet s otevřeným DRS ani s nízkým množstvím paliva. Museli jsme ho asi na sekundu zavírat," přiznal Bottas.
Red Bull měl dostatek přítlaku, aby od počátku víkendu projížděl zatáčku Abbey s plynovým pedálem na podlaze a s otevřeným DRS od. Protože však museli svá křídla trochu oříznout, aby na rovinkách během závodu tolik neztráceli, tak tímto místem už naplno jezdit nemohli.
Zkoušeli to také někteří zástupci středu pole, ale nepochodili. Pierre Gasly z Toro Rosso přibližuje svůj zážitek po otevření zadního křídla: "Hodně mi to uprostřed ustřelilo a vyjel jsem mimo. Ze středu pole se to nikomu nepovedlo. V zatáčce č. 1 jsem ho na chvíli vypnul. Když jsem zatočil, tak jsem ho před zatáčkou vypnul, a pak hned za vrcholem jsem ho zapnul, protože tam je stále hrbol. Na něj jsem ho zase vypnul a pak opět zapnul."
VIDEO: Havárie Ericssona, který přehmátl tlačítko a nezavřel své zadní křídlo (zdroj: formula1.com)
V závodě s plnou nádrží benzínu a v rozvířeném vzduchu ostatními vozy bylo toto místo pro zapínání DRS velmi náročné, jak doložil svou velkou havárii Marcus Ericsson, kterému se svezl prst z tlačítka pro manuální zavření křídla (po aktivaci se zavírá samo, pokud pilot začne brzdit či ubere plyn). Ale DRS se tady vyhýbali také piloti špičkových týmů ještě z dalšího důvodu.
Opotřebovávání pneumatikVyužívání DRS v tak rychlých zatáčkách nejen zvyšovalo riziko smyku, ale také škodilo pneumatikám, které již tak byly hodně horké kvůli rychlým zatáčkám (pod plným plynem se v kvalifikaci jezdilo 82 % okruhu) a teplému počasí.
"Když se s DRS záď více smýká, tak hrozí přehřátí pneumatik. A tady je obecně jejich teplota vysoká kvůli značné energetické úrovni v rychlých zatáčkách. U tohoto počasí navíc máte celkem vysoké teploty. Pokud k tomu ještě jezdíte trochu smykem, pak tím povrchové teploty pneumatik zvyšujete," upozorňuje šéf Pirelli Mario Isola.
VIDEO:Sebastian Vettel předjíždí Valtteriho Bottase (zdroj: formula1.com)
Proto v závodě mohli v této zóně využívat pouze ti piloti, jejichž vozy generovaly dostatek přítlaku, neměli těsně před sebou soupeře a obavu o opotřebení svých pneumatik - jako například Sebastian Vettel v závěrečných kolech Velké ceny Británie, kdy se blížil ke svému úspěšnému útoku na Valtteriho Bottase v zatáčce č. 6 (Brooklands).
Ačkoliv tedy nová DRS zóna moc pilotům nepomohla, jelikož spíše zvýrazňovala rozdíly mezi špičkou a středem pole, ke konci závodu přispěla ke změně ve vedení. Bylo její nasazení úspěšné? Odpověď nechávám na vás. Příští rok se každopádně mění pravidla a vozy budou mít méně přítlaku, takže zde již nebude moci nikdo jezdit naplno s otevřeným křídlem. Pokud ale nová přední křídla budou plnit očekávání a usnadní jízdu monopostů za sebou, pak to ani moc vadit nebude.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.
FIA a Formule 1 oznámily novou terminologii pro sezonu 2026 a zároveň představily první vizualizace monopostů nové generace. Ty naznačují směr, kterým se technická podoba šampionátu v následujících letech ubere.
Lando Norris oslavil svůj premiérový titul mistra světa ve Formuli 1 při závěrečném závodě sezony v Abu Dhabi, přičemž jeho výkon ocenili i samotní soupeři.
Maurizio Arrivabene varoval, že Lewis Hamilton posíláním podrobných „dokumentací“ Ferrari může naznačovat, že jeho vztah s týmem je napjatý. Takový krok často signalizuje, že komunikace a důvěra mezi jezdcem a týmem jsou ohroženy.
Koji Watanabe, prezident Honda Racing Corporation, prozradil, že jeho debaty se záhy nastupujícím šéfem Aston Martinu Adrianem Neweym jsou často velmi živé a intenzivní. Diskuse podle něj slouží k hledání optimálních řešení a posouvání týmu vpřed.
McLaren před závěrečnou Velkou cenou sezony zvolil neobvyklý způsob, jak podpořit svého jezdce Landa Norrise. Na startovní pásku se objevila drobná, osobní zpráva, která měla Norrisovi dodat klid a motivaci v okamžiku, kdy šlo o hodně.