FIA se pro zlepšení závodní podívané a usnadnění předjíždění rozhodla letos na vybraných okruzích přidávat další místa, v nichž mohou piloti využívat své systémy pro snížení odporu (DRS) na zadním křídle. V Silverstone jim třetí zóna poprvé umožňovala průjezd s otevřeným křídlem zatáčkou. Kdo toho využíval a jak fungovala?
Původním záměrem bylo pomoci pilotům v předjíždění. Současné vozy jsou díky neustále rostoucím úrovním přítlaku stále rychlejší, narůstá ale problém s těsnou jízdou za sebou v zatáčkách. Proto FIA pro Silverstone minulý týden přišla s třetí DRS zónou, která vedla úvodními dvěma zatáčkami Abbey a Farm.
Reakce na ní byly v padoku ale spíše negativní, protože nefungovala tak, jak si původně ředitel závodu Charlie Whiting představoval: "Myšlenka byla taková, že by se piloti mohli dostat blíže za sebe a do lepší pozice pro útok na rovinkách mezi zatáčkami č. 5 [Aintree] a č. 6 [Brooklands]. Ale nemyslím si, že by vlastně pomohla."
Co bylo důvodem? Jen ta nejrychlejší auta ji mohla projíždět naplno s otevřeným křídlem, což zvyšovalo rozdíly mezi špičkovými týmy a středem pole, místo toho, aby je pomohla snížit.
Jenže to se týkalo pouze čistého vzduchu - při jízdě za jiným vozem v tomto úseku nemohly DRS aktivovat ani Mercedesy. "Nemohli jsme ji projet s otevřeným DRS ani s nízkým množstvím paliva. Museli jsme ho asi na sekundu zavírat," přiznal Bottas.
Red Bull měl dostatek přítlaku, aby od počátku víkendu projížděl zatáčku Abbey s plynovým pedálem na podlaze a s otevřeným DRS od. Protože však museli svá křídla trochu oříznout, aby na rovinkách během závodu tolik neztráceli, tak tímto místem už naplno jezdit nemohli.
Zkoušeli to také někteří zástupci středu pole, ale nepochodili. Pierre Gasly z Toro Rosso přibližuje svůj zážitek po otevření zadního křídla: "Hodně mi to uprostřed ustřelilo a vyjel jsem mimo. Ze středu pole se to nikomu nepovedlo. V zatáčce č. 1 jsem ho na chvíli vypnul. Když jsem zatočil, tak jsem ho před zatáčkou vypnul, a pak hned za vrcholem jsem ho zapnul, protože tam je stále hrbol. Na něj jsem ho zase vypnul a pak opět zapnul."
VIDEO: Havárie Ericssona, který přehmátl tlačítko a nezavřel své zadní křídlo (zdroj: formula1.com)
V závodě s plnou nádrží benzínu a v rozvířeném vzduchu ostatními vozy bylo toto místo pro zapínání DRS velmi náročné, jak doložil svou velkou havárii Marcus Ericsson, kterému se svezl prst z tlačítka pro manuální zavření křídla (po aktivaci se zavírá samo, pokud pilot začne brzdit či ubere plyn). Ale DRS se tady vyhýbali také piloti špičkových týmů ještě z dalšího důvodu.
Opotřebovávání pneumatikVyužívání DRS v tak rychlých zatáčkách nejen zvyšovalo riziko smyku, ale také škodilo pneumatikám, které již tak byly hodně horké kvůli rychlým zatáčkám (pod plným plynem se v kvalifikaci jezdilo 82 % okruhu) a teplému počasí.
"Když se s DRS záď více smýká, tak hrozí přehřátí pneumatik. A tady je obecně jejich teplota vysoká kvůli značné energetické úrovni v rychlých zatáčkách. U tohoto počasí navíc máte celkem vysoké teploty. Pokud k tomu ještě jezdíte trochu smykem, pak tím povrchové teploty pneumatik zvyšujete," upozorňuje šéf Pirelli Mario Isola.
VIDEO:Sebastian Vettel předjíždí Valtteriho Bottase (zdroj: formula1.com)
Proto v závodě mohli v této zóně využívat pouze ti piloti, jejichž vozy generovaly dostatek přítlaku, neměli těsně před sebou soupeře a obavu o opotřebení svých pneumatik - jako například Sebastian Vettel v závěrečných kolech Velké ceny Británie, kdy se blížil ke svému úspěšnému útoku na Valtteriho Bottase v zatáčce č. 6 (Brooklands).
Ačkoliv tedy nová DRS zóna moc pilotům nepomohla, jelikož spíše zvýrazňovala rozdíly mezi špičkou a středem pole, ke konci závodu přispěla ke změně ve vedení. Bylo její nasazení úspěšné? Odpověď nechávám na vás. Příští rok se každopádně mění pravidla a vozy budou mít méně přítlaku, takže zde již nebude moci nikdo jezdit naplno s otevřeným křídlem. Pokud ale nová přední křídla budou plnit očekávání a usnadní jízdu monopostů za sebou, pak to ani moc vadit nebude.
George Russell přiznal, že jednání o prodloužení smlouvy s Mercedesem byla náročná a zahrnovala nejen finanční otázky, ale i vzájemnou důvěru a vizi. Přesto zdůraznil svou loajalitu týmu a optimismus ohledně budoucnosti, zejména s blížícími se změnami v roce 2026.
Spekulace končí. Max Verstappen oficiálně potvrdil věrnost Red Bullu. Tým se tak může před rozhodujícími závody sezony opřít o svou klíčovou hvězdu.
Red Bull potvrdil, že Gianpiero Lambiase se na Velké ceně Maďarska vrátí jako hlavní závodní inženýr Maxe Verstappena. Jeho návrat týmu zajistí stabilitu a zkušenosti před důležitým závodem.
Šéf Williamsu James Vowles varuje, že tým může být v Maďarsku méně konkurenceschopný, přestože nový upgrade vozu ve Spa fungoval. Hungaroring podle něj odhalí limity vozu, který lépe sedí rychlým tratím.
Max Verstappen přiznal, že při obhajobě svých manévrů u komisařů často cituje Ayrtona Sennu. Používá jeho slavná slova: „Pokud už nezkusíš mezeru, která tam je, nejsi závodník.“
Max Verstappen potvrdil setrvání u Red Bullu i pro sezonu 2026, ačkoliv jeho budoucnost byla dlouho předmětem spekulací. Jeho rozhodnutí přichází v době příprav na novou motorovou éru Formule 1.
Red Bull nasadil Yukimu Tsunodovi novou specifikaci podlahy před kvalifikací na Grand Prix Belgie. Tento krok se vyplatil a zlepšil jeho výkon.
Lewis Hamilton přiznal, že intenzita ve Ferrari je mnohem větší, než si dokázal představit. Přechod z Mercedesu do italského týmu pro něj znamenal zásadní kulturní i pracovní změnu.
Frédéric Vasseur prodloužil smlouvu a nadále povede tým Ferrari ve Formuli 1. Tým tím vyjadřuje důvěru v jeho dosavadní práci a směr, kterým Scuderii vede.
Nico Rosberg varuje George Russella během jednání o smlouvě s Totem Wolffem. Doporučuje mu být opatrný a pečlivě zvážit všechny důsledky dlouhodobého závazku.
Fred Vasseur uvedl, že přestože výsledky v Belgii byly různorodé, v týmu panuje pozitivní atmosféra. Všichni jsou optimističtí a plně soustředění na další kroky vedoucí ke zlepšení.
Andrea Stella přiznává, že pokud by chtěl, aby souboj o titul mezi Norrisem a Piastrem byl pohodlný, neplnil by svou roli správně. Intenzita a napětí v boji podle něj znamenají správné vedení a motivaci jezdců.