Výrobci pohonných jednotek mění svůj názor - od roku 2021 by rádi zachovali motorgenerátor pro rekuperaci tepelné energie (MGU-H), který je důležitým prvkem jejich vysoké efektivity, ačkoliv dříve byly ochotny od něj ustoupit.
Již loni v říjnu se dohodli s Liberty Media na základních rysech budoucích motorů. Mercedes, Ferrari i Renault byli ochotně se MGU-H vzdát a FIA doufala, že s konečnou podobou pravidel přijde do konce tohoto měsíce.
Obrat na poslední chvíli: MGU-H chcemeNa poslední chvíli se však minulý týden na schůzce strategické skupiny výrobci ozvali s tím, že by chtěli současný hardwarových balík včetně MGU-H zachovat. Hlavním důvodem je to, že své snahy o vstup do F1 vzdali všichni zájemci a od roku 2021 žádný další motorář nepřibude.
Porsche bylo zapojeno do rozhovorů ohledně pravidel pro rok 2021, kvůli emisnímu skandálu mateřské skupiny Volkswagen se ale k finálnímu kroku stále neodhodlal. Aston Martin také projevoval zájem, také tam je však ticho po pěšině. Jeho partner Red Bull se navíc minulý měsíc spojil s Hondou, což trochu oslabilo jeho pozici.
Současní dodavatelé motorů jsou vstřícní vůči ústupkům, jako je zlepšení zvuku, úpravy palivových limitů pro navýšení výkonů či zavedení standardizovaných součástí.
Bez nově příchozích změny motorů nemají cenu, tvrdí Mercedes"Stále je to spíše na diskusi. Měli jsme prezentaci, která by znamenala přepracování motorů. Všichni čtyři výrobci v F1 sdělili své preference. My tomu rozumíme tak, že zřejmě bude třeba trochu více hluku a rozhovorů kolem důležité spotřeby paliva," komentuje sportovní ředitel Mercedesu Toto Wolff.
"Ale pouhé přepracováni motoru, aniž by vstoupil někdo další, nedává moc velký smysl. Pokud by se někdo zavázal Formuli 1, jak jsme to učinili my, všichni čtyři - projít si těmi vrcholy a pády, potřebnými výdaji a investicemi, pak si o pravidlech pro motory promluvme. Ale pokud nikdo nevstoupí, šlo by o akademickou diskusi," vysvětluje.
Postoj Hondy a RenaultuPodle šéfa Red Bullu Christiana Hornera by také Honda moc chtěla zachovat MGU-H u pohonných jednotek v F1: "Myslím si, že vrcholný orgán sportu a držitel komerčních práv nakonec mají to, co je podle nich pro sport nejlepší. Nevypadá to, jako by měl přijít někdo další, takže to je podle mě opravdu na FIA a Liberty, aby rozhodli, co vlastně chtějí."
Renault dává přednost stabilitě místo drahého vývoje nových motorů: "Podle mě bychom měli stabilitu vždy upřednostňovat. Podle mě to je základ všeho, obzvlášť v F1, která je tak soutěživým a drahým prostředím," uvádí jeho šéf Cyril Abiteboul.
"To platí pro motory, pro všechno ostatní, pro aerodynamický vývoj atd. Podle mě podceňujeme užitek, který plyne ze stability nákladů pro všechny, pro výrobce, také pro týmy, ale i pro samotnou show, protože chceme vyrovnané závodění, těsné souboje," dodává Francouz.
Max Verstappen skončil druhý v deštivé Velké ceně Austrálie za Landem Norrisem z McLarenu. Přestože Red Bull v současnosti za McLarenem zaostává, tým se zaměřuje na minimalizaci ztráty a přípravu na další fázi sezóny.
Andrea Kimi Antonelli, nováček Mercedesu, se vrátil na čtvrté místo po úspěšném odvolání proti pětisekundovému trestu za nebezpečné vypuštění během své premiéry na Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný šampion měl během Velké ceny Austrálie problémy s novým vozem, když čelil náročným podmínkám na trati. Během závodu došlo i k několika napjatým výměnám slov mezi Hamiltonem a jeho novým závodním inženýrem.
Sezóna Formule 1 2025 odstartovala dramatickou Velkou cenou Austrálie v Melbourne, kde deštivé počasí způsobilo řadu nehod a přerušení závodu. Lando Norris nakonec uhájil vítězství těsně před Maxem Verstappenem, zatímco závod byl plný nečekaných zvratů, chyb a strategických rozhodnutí, které ovlivnily konečné pořadí.
Velká cena Austrálie 2025 v předpovědi déšť, což by mohlo výrazně ovlivnit začátek sezóny Formule 1. Po víkendových suchých podmínkách mohou mít jezdci jako Lewis Hamilton a Max Verstappen z náhlé změny počasí výhodu, kterou by mohli využít ve svůj prospěch.
Williams ukázal svou sílu... Albon a Sainz zazářili v kvalifikaci a potvrdili, že tým vsadil na správnou jezdeckou dvojici.
McLaren ovládl úvodní kvalifikaci sezóny 2025, když Lando Norris získal pole position těsně před svým týmovým kolegou Oscarem Piastrim. Britský jezdec zajel čas 1'15"096 a v dramatickém finále porazil domácího favorita o pouhých 84 tisícin sekundy.
Júki Cunoda si po skvělém kvalifikačním výkonu našel chvíli, aby poděkoval muži, který mu pomohl k jednomu z nejlepších výsledků v kariéře – Landu Norrisovi, jenž si zajistil pole position.
Lewis Hamilton zatím nejel s Ferrari na mokré trati, což by mu v případě deště mohlo zkomplikovat závod v Austrálii. Sedminásobný šampion se bude muset rychle adaptovat a najít správné nastavení pro náročné podmínky.
Lando Norris získal pole position na Velkou cenu Austrálie 2025, přičemž Oscar Piastri skončil těsně druhý a Max Verstappen obsadil třetí místo. Všichni tři jezdci se připravují na nevyzpytatelný závod, který bude ovlivněn možným deštěm a novými výzvami.
Úvodní kvalifikace sezóny 2025 v Albert Parku skončila neúspěchem pro nováčky Kimiho Antonelliho a Liama Lawsona, kteří vypadli už v první části. V závěru kvalifikace si pole position zajistil Lando Norris, který porazil týmového kolegu Oscara Piastriho o 0,084 sekundy, přičemž Max Verstappen dokončil kvalifikaci na třetím místě.
Lewis Hamilton se připravuje na svůj premiérový závod za Ferrari během Velké ceny Austrálie, kde se chystá ukázat, že jeho přechod k italské stáji přinese výrazný pokrok v jeho kariéře, po náročném roce 2024 s Mercedesem.