Výrobci pohonných jednotek mění svůj názor - od roku 2021 by rádi zachovali motorgenerátor pro rekuperaci tepelné energie (MGU-H), který je důležitým prvkem jejich vysoké efektivity, ačkoliv dříve byly ochotny od něj ustoupit.
Již loni v říjnu se dohodli s Liberty Media na základních rysech budoucích motorů. Mercedes, Ferrari i Renault byli ochotně se MGU-H vzdát a FIA doufala, že s konečnou podobou pravidel přijde do konce tohoto měsíce.
Obrat na poslední chvíli: MGU-H chcemeNa poslední chvíli se však minulý týden na schůzce strategické skupiny výrobci ozvali s tím, že by chtěli současný hardwarových balík včetně MGU-H zachovat. Hlavním důvodem je to, že své snahy o vstup do F1 vzdali všichni zájemci a od roku 2021 žádný další motorář nepřibude.
Porsche bylo zapojeno do rozhovorů ohledně pravidel pro rok 2021, kvůli emisnímu skandálu mateřské skupiny Volkswagen se ale k finálnímu kroku stále neodhodlal. Aston Martin také projevoval zájem, také tam je však ticho po pěšině. Jeho partner Red Bull se navíc minulý měsíc spojil s Hondou, což trochu oslabilo jeho pozici.
Současní dodavatelé motorů jsou vstřícní vůči ústupkům, jako je zlepšení zvuku, úpravy palivových limitů pro navýšení výkonů či zavedení standardizovaných součástí.
Bez nově příchozích změny motorů nemají cenu, tvrdí Mercedes"Stále je to spíše na diskusi. Měli jsme prezentaci, která by znamenala přepracování motorů. Všichni čtyři výrobci v F1 sdělili své preference. My tomu rozumíme tak, že zřejmě bude třeba trochu více hluku a rozhovorů kolem důležité spotřeby paliva," komentuje sportovní ředitel Mercedesu Toto Wolff.
"Ale pouhé přepracováni motoru, aniž by vstoupil někdo další, nedává moc velký smysl. Pokud by se někdo zavázal Formuli 1, jak jsme to učinili my, všichni čtyři - projít si těmi vrcholy a pády, potřebnými výdaji a investicemi, pak si o pravidlech pro motory promluvme. Ale pokud nikdo nevstoupí, šlo by o akademickou diskusi," vysvětluje.
Postoj Hondy a RenaultuPodle šéfa Red Bullu Christiana Hornera by také Honda moc chtěla zachovat MGU-H u pohonných jednotek v F1: "Myslím si, že vrcholný orgán sportu a držitel komerčních práv nakonec mají to, co je podle nich pro sport nejlepší. Nevypadá to, jako by měl přijít někdo další, takže to je podle mě opravdu na FIA a Liberty, aby rozhodli, co vlastně chtějí."
Renault dává přednost stabilitě místo drahého vývoje nových motorů: "Podle mě bychom měli stabilitu vždy upřednostňovat. Podle mě to je základ všeho, obzvlášť v F1, která je tak soutěživým a drahým prostředím," uvádí jeho šéf Cyril Abiteboul.
"To platí pro motory, pro všechno ostatní, pro aerodynamický vývoj atd. Podle mě podceňujeme užitek, který plyne ze stability nákladů pro všechny, pro výrobce, také pro týmy, ale i pro samotnou show, protože chceme vyrovnané závodění, těsné souboje," dodává Francouz.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.