Zástupci Mezinárodní automobilové federace (FIA) v Monaku uvedli, že pohonná jednotka Ferrari odpovídá pravidlům. Zároveň však potvrdili, že na ní v Kanadě nasadí další monitorovací systémy. Jak se kauza dostala na světlo světa a pod drobnohled Charlieho Whitinga?
FIA v Monaku s doklady Ferrari spokojenaPodle závodního ředitele Charlieho Whitinga jim po monitorování během čtvrtečních tréninků Scuderia prokázala, že jejich pohonná jednotka navzdory pochybnostem soupeřů splňuje pravidla. Kontrolní metoda ale byla poměrně složitá a FIA chce v Kanadě nasadit jednodušší systém.
"Jejich povinností je ukázat nám, že auto vyhovuje předpisům. Podle nich to ale bylo těžké. Když jsme sem dojeli, prohlédli si data a softwarové změny, které byly implementovány, tak bylo jasnější, jak na tom přesně jsme. A po prvním dnu jízd jsme pak mohli říct, že jsme spokojeni a že tomu teď rozumíme," uvedl Whiting.
Ferrari tedy "složitou rutinou" prokázalo, že je jejich řešení legální. "Ale tím nechceme neustále procházet, abychom měli jistotu. Raději bychom dali přednost dalšímu měření," pokračuje Whiting.
Další kontrola přijde v KanaděFIA tedy podle něj "přidá v Kanadě další monitoring" a v příštím roce více čidel, která by sledování pohonných jednotek příští rok zlepšila. "Ale to, co máme pro Kanadu, bude lepším systémem, který nám umožní věci provádět mnohem rychleji než dříve. Trvalo nám několik závodů, než jsme na to přišli."
Soupeři mají pochybnosti o návrhu baterií, které Ferrari rozděluje na dvě části. A podle GPS dat se jim zdá, že občas při využívání energie překračuje povolených 4 MJ/kolo. Nový monitorovací systém FIA umožní zkontrolovat "přesně rozdíly mezi dvěma polovinami baterie. To je podstatou problému, protože ostatní systémy vnímají baterii jako jeden celek. U Ferrari je baterie jedna, ale zacházejí s ní jako se dvěma," vysvětluje Whiting.
Kdo to prásknul?FIA se začíná více věnovat bateriím Ferrari poté, co u ní před závodem v Baku vznesl pochybnosti James Allison, technický ředitel Mercedesu. Ten nedávno získal z Maranella motorového konstruktéra Lorenza Sassiho.
"Bylo by špatné nazývat jej práskačem. On jen za námi přišel, stejně jako to dělává mnoho inženýrů, a řekl: 'Začal u nás pracovat tento kluk a řekl nám, že tento tým může dělat tohle,'" hájí Whiting zástupce Mercedesu.
Podle něj je to běžné, obzvlášť když inženýři přejdou z týmu do týmu. "Nezapomínejte, že Lorenzo má informace nejméně 8 měsíců staré, což je podle mě v F1 docela hodně," hodnotí Whiting.
Prošetřování Ferrari trvá, Mercedes však FIA důvěřujeMercedes ale dal najevo, že FIA při prošetřování důvěřuje. A Ferrari při tom příkladně spolupracuje: "Jsou nám celou dobu velmi nápomocní. Jde jen o velmi detailní a pečlivou práci, pokusit se dostat k základu toho, jak jejich systém funguje, a poskytnout nám klid, který potřebujeme," dodává Whiting.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.