Zástupci Mezinárodní automobilové federace (FIA) v Monaku uvedli, že pohonná jednotka Ferrari odpovídá pravidlům. Zároveň však potvrdili, že na ní v Kanadě nasadí další monitorovací systémy. Jak se kauza dostala na světlo světa a pod drobnohled Charlieho Whitinga?
FIA v Monaku s doklady Ferrari spokojenaPodle závodního ředitele Charlieho Whitinga jim po monitorování během čtvrtečních tréninků Scuderia prokázala, že jejich pohonná jednotka navzdory pochybnostem soupeřů splňuje pravidla. Kontrolní metoda ale byla poměrně složitá a FIA chce v Kanadě nasadit jednodušší systém.
"Jejich povinností je ukázat nám, že auto vyhovuje předpisům. Podle nich to ale bylo těžké. Když jsme sem dojeli, prohlédli si data a softwarové změny, které byly implementovány, tak bylo jasnější, jak na tom přesně jsme. A po prvním dnu jízd jsme pak mohli říct, že jsme spokojeni a že tomu teď rozumíme," uvedl Whiting.
Ferrari tedy "složitou rutinou" prokázalo, že je jejich řešení legální. "Ale tím nechceme neustále procházet, abychom měli jistotu. Raději bychom dali přednost dalšímu měření," pokračuje Whiting.
Další kontrola přijde v KanaděFIA tedy podle něj "přidá v Kanadě další monitoring" a v příštím roce více čidel, která by sledování pohonných jednotek příští rok zlepšila. "Ale to, co máme pro Kanadu, bude lepším systémem, který nám umožní věci provádět mnohem rychleji než dříve. Trvalo nám několik závodů, než jsme na to přišli."
Soupeři mají pochybnosti o návrhu baterií, které Ferrari rozděluje na dvě části. A podle GPS dat se jim zdá, že občas při využívání energie překračuje povolených 4 MJ/kolo. Nový monitorovací systém FIA umožní zkontrolovat "přesně rozdíly mezi dvěma polovinami baterie. To je podstatou problému, protože ostatní systémy vnímají baterii jako jeden celek. U Ferrari je baterie jedna, ale zacházejí s ní jako se dvěma," vysvětluje Whiting.
Kdo to prásknul?FIA se začíná více věnovat bateriím Ferrari poté, co u ní před závodem v Baku vznesl pochybnosti James Allison, technický ředitel Mercedesu. Ten nedávno získal z Maranella motorového konstruktéra Lorenza Sassiho.
"Bylo by špatné nazývat jej práskačem. On jen za námi přišel, stejně jako to dělává mnoho inženýrů, a řekl: 'Začal u nás pracovat tento kluk a řekl nám, že tento tým může dělat tohle,'" hájí Whiting zástupce Mercedesu.
Podle něj je to běžné, obzvlášť když inženýři přejdou z týmu do týmu. "Nezapomínejte, že Lorenzo má informace nejméně 8 měsíců staré, což je podle mě v F1 docela hodně," hodnotí Whiting.
Prošetřování Ferrari trvá, Mercedes však FIA důvěřujeMercedes ale dal najevo, že FIA při prošetřování důvěřuje. A Ferrari při tom příkladně spolupracuje: "Jsou nám celou dobu velmi nápomocní. Jde jen o velmi detailní a pečlivou práci, pokusit se dostat k základu toho, jak jejich systém funguje, a poskytnout nám klid, který potřebujeme," dodává Whiting.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.