Automobilka Aston Martin si stanovila termín, do kdy chce určit, že dokáže pro Red Bull postavit dostatečně konkurenceschopný motor. Podle jejího výkonného ředitele Andyho Palmera na něm společně s odborníky usilovně pracuje.
Její ředitel Andy Palmer svůj vstup do F1 podmiňuje zjednodušením pohonných jednotek, které by měly přijít o motorgenerátor pro rekuperaci tepelné energie (MGU-H). Minulý rok přijalo bývalého motorového šéfa Ferrari Lucu Marmoriniho, jenž již pracuje na studii proveditelnosti.
"Tempo se rozhodně stupňuje. Zatím do cesty nevešlo nic, co by snižovalo pravděpodobnost, do cesty nevešla žádná překážka, proč bychom to nemohli zvládnout, proto se i nadále co nejvíce věnujeme přípravným studiím ve světle toho, jak rozumíme pravidlům, která nejsou detailní. Můžeme se zatím alespoň chopit příležitosti," popisuje Palmer pro Autosport.
"O pravidlech neznáme tu část, která se týká nákladového stropu, a to je integrální součástí našeho rozhodnutí vstoupit či nevstoupit do sportu. Nemáme peníze na to, abychom je spálili. Musí jít o návrat, řekněme přímého sponzoringu, a to je klíčovou součástí rozhodnutí. Očekávám něco jako omezení doby pro testování na dynamometru, nějaký způsob monetárního vlivu na strávený čas," pokračuje šéf Aston Martinu.
Již nyní sponzorují Red Bull, se kterým vyvinuli hyper-vůz Valkyrie. Nyní se ale automobilka musí sama přesvědčit, že dokáže postavit konkurenceschopný motor, než začne s rakouským týmem jednat o smlouvě.
"Vzhlížíme k roku 2021, takže to je na cestě. Pokud ale nepřekonáme hranici 'Je to OK pro test s Red Bullem,' pak to zřejmě znamená, že nepůjde o konkurenceschopný test. A on konkurenceschopný být musí," uvědomuje si Palmer.
"Před námi je zřejmě 9 měsíců práce, abychom se přesvědčili o jednom či o druhém. Máte simulační nástroje a práci na jednom válci - a to vám poskytuje dost přesnou korelaci mezi světem testování a simulací," domnívá se 54letý Brit.
Kromě Marmoriniho do svého týmu najal specialisty z Ilmoru a Cosworthu, kteří mu pomáhají s vývojem. "Máme lidi jako je Luka, kteří s námi pracují jako konzultanti a kteří nám pomáhají z medvědí nory. On to dokázal už dříve, je důvěryhodný, hodně tomu rozumí a dokáže nás vést."
"Ale většina motorů na světě se staví s pomocí konzultantů. Máte zástupce Cosworthu, Ricarda, Ilmoru, AVL - takové typy společností. Není to jednoduché a my se na to nedíváme s naivním pohledem 'je to jen motor.' Jsme totiž výrobcem a konstruktérem motoru.
Náš V12 je toho příkladem. Motor Valkyrie je toho příkladem, nezačínáme tedy od nuly. Beru to, že se Honda přesvědčila, jak to je náročné. Ale zároveň můžete začít pozorovat, že se Honda zlepšuje," poukazuje na japonskou automobilku, která se svou pohonnou jednotkou vstoupila do F1 v roce 2015. Svými výkony ale stále zaostává daleko za očekáváními.
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.
Carlos Sainz označil své dvanácté místo v Silverstonu za zklamání, které se rovnalo odstoupení. Po slibném průběhu závodu ho smolná kolize s Leclercem připravila o body i další šanci na lepší výsledek pro trápící se Williams.
Charles Leclerc se na britské Grand Prix trápil. Kvůli střídavě mokré a suché trati se celý závod potýkal s problémy a nakonec dojel až čtrnáctý. Pro jezdeckou hvězdu Ferrari to byl závod, na který bude chtít co nejdříve zapomenout.
Po 15 letech ve Formuli 1 se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódia a ukončil tak dlouholeté čekání na vysněný výsledek. Německý jezdec předvedl vyzrálý výkon a potvrdil, že vytrvalost se ve světě motorsportu vyplácí.
Ferrari během britské Grand Prix přišlo o GPS signál Hamiltonova vozu a muselo činit strategická rozhodnutí prakticky naslepo. Výpadek dat ovlivnil i načasování přezutí, což stálo Hamiltona cenné sekundy a možný posun na pódium.