Mercedes naznačil, že v Monaku nebude favoritem na vítězství - do této pozice řadí Red Bull a Ferrari. Proč je pro něj tato městská trať zvláštní a jak se hodlá udržet v co nejlepší pozici?
"Při jiných závodech tým může přivézt nové díly, aby je v pátek otestoval, ale v Monaku je každá minuta tréninků zasvěcená hledání ideálního nastavení vozu. Způsob, jakým přistupuje k procesu nastavení, se od ostatních závodů také liší. Přední světlá výška je například obvykle něco vyšší při první jízdě v Monaku než při jiných závodech," vysvětluje Mercedes.
Hodně záleží i na pilotech a jejich soustředění. Zabrzdění o 2 metry později může zničit celý jejich víkend - ne v každé zatáčce existuje úniková zóna. Během jednoho kola jich čeká 80 významných změn směru a 50 přeřazení. K tomu si přidejte neutuchávající práci s plynovým a brzdovým pedálem a je vám jasné, jak tvrdě musí pracovat a moc se soustředit.
"Ani při plném plynu Monako nenabízí moc času na odpočinek. Takto stráví 24 % celého kola, ve srovnání s 50 % v Barceloně. Ale ani při těch 24 % nemůžou relaxovat, protože ty části nejsou v Monte Carlu úplně rovné," vysvětluje nám tým. I když tedy obsahuje to nejkratší kol (3 337 m) a vzdálenost závodu (260,286 km) v kalendáři F1, stále vyžaduje obrovské soustředěn po celou dobu.
Specifické dílyProtože trať má jedinečné vlastnosti a hodně se liší od ostatních, týmy často přivážejí díly určené pouze pro ni. Nachází se na ní i ta nejprudší a nejpomalejší (vozy F1 ji projíždí jen 50 km/h rychlostí) zatáčka - vlásenku u hotelu Fairmont (bývalý Loews).
"Vyžaduje větší maximální úhel natočení než kterákoliv jiná zatáčka. Ve srovnání s vlásenkou v Montrealu (zatáčka č. 10) potřebujete zatočit až o 40 % větším úhlem." Jak se s tím hodlá Mercedes vypořádat?
"Do Monaka přivezeme speciální přední zavěšení, které nám umožní větší natočení kol. To znamená, že pilot nemusí několikrát otočit volantem při nájezdu do zatáčky," vysvětlují Stříbrné šípy.
Jak velký problém v Monaku způsobí rozvor Mercedesu W09?Není tajemstvím, že Mercedes F1 W09 EQ Power+ má nejdelší rozvor ze všech letošních monopostů. Jaké to má výhody či nevýhody a jaké dopady to bude mít o víkendu ve spletitých uličkách?
"Dlouhý rozvor nám poskytuje větší plochu, ze které můžeme dostávat přítlak, a pro tým je v průběhu celé sezóny dobrou odměnou, obzvlášť když jde v tomto případě o přítlak s velmi skromnou penalizací v oblasti odporu," chválí si Mercedes velkou plochu své podlahy.
"Na pomalejším okruhu s více zatáčkami a extrémy jako v Monaku má tým z dlouhého rozvoru nejmenší užitek. Stále získáváte veškerý ten přítlak související s dodatečným povrchem, ale delší rozvor potřebuje větší úhly natočení přední kol, aby auto zabočilo. Z tohoto důvodu přivážíme do Monaka speciální přední zavěšení, aby volba stopy ve vlásence Loews nebyla nikterak omezena.
Pokud teoreticky porovnáte dva vozy, které se liší jen v rozvoru, pak v poli běžnější, s kratším rozvorem, by byl v Monaku o necelou desetiny sekundy rychlejší. Nejde však o srovnání z reálného prostředí, protože prakticky zase přicházíte o přítlak plynoucí z delšího rozvoru ve srovnání s průměrem pole, což v čistém důsledku vede k pomalejšímu autu v Monaku," vysvětluje Mercedes.
Aerodynamické výzvyMonako je letos prvním okruhem, na kterém se setkáme s aerodynamickými balíky pro vysoký přítlak. Doba, kdy tam týmy za neomezeného testování v aerodynamických tunelech vozily speciální balíky, jsou pryč.
"Dnes se používá balík pro maximální přítlak také v Maďarsku a v Singapuru," říká zástupce Mercedesu. V Monte Carlu za tunelem vozy dosahují jen 295 km/h.
"Kombinace mnoha pomalých zatáček a krátkých rovinek klade důraz na přítlak. Vysoký odpor, jenž tento přítlak vytváří, je méně penalizující než na ostatních tratích." To má ale jiné negativní důsledky, jež týmy před Velkou cenou Monaka trápí.
"Nižší rychlost představuje výzvu v další oblasti: proudění vzduchu přes chladiče je omezeno, a to ztěžuje chlazení vozu. Proto musíme otevírat karosérii kvůli dodatečnému chlazení. Snažíme se o co nejlepší vyvážení mezi výkonností a spolehlivostí," objasňuje Mercedes.
Max Verstappen má k legendární trati Nordschleife velký respekt a oblibu. Přiznal však, že se do kalendáře Formule 1 už nikdy nevrátí.
Isack Hadjar zůstal po Velké ceně Kanady zaskočený slabším tempem týmu Racing Bulls, které zkomplikovalo jeho boj o přední příčky ve vyhrocené střední skupině sezony.
Lewis Hamilton při Velké ceně Kanady narazil do sviště, což jeho Ferrari připravilo o zhruba dvacet bodů přítlaku. Tým Ferrari následně odhalil, jak zásadní dopad měl tento střet na výkon jeho vozu.
McLaren v Kanadě poprvé v sezoně 2025 neobsadil stupně vítězů, když nevyužil výhodu v opotřebení pneumatik. Přestože tempo a strategie měly potenciál, klíčové momenty závodu jim unikly a soupeři byli takticky lepší.
Ferrari si z Kanady odvezlo další zklamání, když v porovnání s Mercedesem opět zaostalo a přibyly chyby ve strategii i přípravě. Kritiku nešetřil ani Nico Rosberg.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur přiznal, že tým v Montrealu promarnil další příležitost a znovu nedokázal využít plný potenciál letošního vozu. Výsledek z Kanady označil za zklamání, které podtrhlo přetrvávající problémy se stabilitou a strategií.
Mercedes zatím nepotvrdil žádného ze svých jezdců pro sezónu 2026, přestože George Russell i Kimi Antonelli podávají silné výkony a tým čelí spekulacím o možném příchodu Maxe Verstappena. Russell však zůstává klidný.
Jezdci Formule 1 nadšeně reagovali na premiéru nového filmu „F1“. Slavnostní uvedení proběhlo přímo na Times Square v New Yorku.
Zatímco hollywoodská premiéra filmu F1 lákala jezdce do New Yorku, Max Verstappen zvolil jinou cestu. Místo červeného koberce zamířil do Evropy.
V New Yorku se v pondělí večer uskutečnila slavnostní premiéra dlouho očekávaného filmu F1: The Movie. Na červený koberec dorazily desítky jezdců a osobností ze světa motorsportu – až na jednu výjimku. Trojnásobný šampion Max Verstappen se premiéry záměrně nezúčastnil. Místo světel reflektorů si zvolil klidné chvíle s novorozenou dcerou Lily.
Christian Horner vyjádřil spokojenost s bezchybným výkonem Maxe Verstappena během Velké ceny Kanady v Montrealu. Nizozemský jezdec z druhé pozice na startu dokázal vytěžit maximální možný výsledek a dojel těsně za vítězným Georgem Russellem, přestože se mu nepodařilo výrazněji zaútočit na vedení.
Nico Rosberg varoval, že nehoda Landa Norrise v Kanadě by mohla mít výrazný dopad na jeho psychiku. Podle bývalého šampiona F1 takové incidenty často ovlivňují sebevědomí i těch nejlepších jezdců.