Mezinárodní automobilová federace (FIA) uspořádá v sobotu v Bahrajnu se šéfy týmů naléhavou schůzku, na níž chce řešit nedostatek předjíždění.
To je se současnou generací monopostů velmi obtížné, jak se ukázalo i přes nově stanovenou třetí DRS zónu v Austrálii, kdy jsme na dráze viděli pouze pět manévrů. Schůzka je svolána narychlo, aby se stihly učinit potřebné změny v pravidlech už pro sezónu 2019. Ta musí být schválena do 30. dubna. Po tomto datu by ke každé úpravě již bylo zapotřebí jednomyslného souhlasu všech týmů.
Nový sportovní ředitel Ross Brawn chce tento problém se svým týmem aerodynamiků vedeného Jasonem Somervillem vyřešit s novými vozy od roku 2021, ovšem již nyní mají několik nápadů, které by mohly pomoci.
Mezi návrhy patří větší klapky zadního křídla, jež by vytvářely větší rozdíl při aktivování systému pro snížení přítlaku (DRS). Do ale neřeší základní příčiny toho, proč auta nedokáží jezdit v zatáčkách těsně za sebou.
Proto chce Somerville zlepšit kvalitu proudění vzduchu za vozem pomocí zjednodušení předního křídla. Uvažuje se o odstranění určitých prvků, například horních kaskád, které odklánějí proudění kolem předních kol. Díky tomu pak dochází k interakci s turbulencemi, což ztěžuje jízdu pro následující vozy. Piloti pociťují velký pokles přítlaku, pokud se příblíží svému soupeři na dostřel dvou vteřin.
"Myslím, že to, co představí, chtějí nasadit od roku 2019. Nemám proti tomu žádné námitky, pokud se vše určí včas a my tato pravidla budeme mít do konce příštího měsíce. Jsem pro, abychom to všechno vyzkoušeli, protože jde o celkem velký problém. Pojďme experimentovat a uvidíme, jak to bude fungovat," uvedl nejmenovaný zástupce F1 týmu.
Mezi další návrhy patří povolení využívání DRS na všech rovinkách. FIA sice v Austrálii přidala 3. zónu, kde jej piloti mohou využívat, ani to však moc nepomohlo. V Bahrajnu tento víkend ze stejných důvodů prodloužila o 100 metrů začátek DRS zóny na cílové rovince.
Techničtí ředitelé týmů včera již schválili některé změny pro rok 2019, například minimální hmotnost pro jezdce 80 kg (s vyvažováním sedačky u těch lehčích), zjednodušenou karosérii v oblasti deflektorů před bočnicemi (viditelnější loga sponzorů), níže umístěné výfuky, které by nemohly ovlivňovat zadní křídlo, jak to nyní dělá Renault, zákaz žebrování v bočnicích zadního křídla a silnější uchycení nosu.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.