Mezinárodní automobilová federace (FIA) uspořádá v sobotu v Bahrajnu se šéfy týmů naléhavou schůzku, na níž chce řešit nedostatek předjíždění.
To je se současnou generací monopostů velmi obtížné, jak se ukázalo i přes nově stanovenou třetí DRS zónu v Austrálii, kdy jsme na dráze viděli pouze pět manévrů. Schůzka je svolána narychlo, aby se stihly učinit potřebné změny v pravidlech už pro sezónu 2019. Ta musí být schválena do 30. dubna. Po tomto datu by ke každé úpravě již bylo zapotřebí jednomyslného souhlasu všech týmů.
Nový sportovní ředitel Ross Brawn chce tento problém se svým týmem aerodynamiků vedeného Jasonem Somervillem vyřešit s novými vozy od roku 2021, ovšem již nyní mají několik nápadů, které by mohly pomoci.
Mezi návrhy patří větší klapky zadního křídla, jež by vytvářely větší rozdíl při aktivování systému pro snížení přítlaku (DRS). Do ale neřeší základní příčiny toho, proč auta nedokáží jezdit v zatáčkách těsně za sebou.
Proto chce Somerville zlepšit kvalitu proudění vzduchu za vozem pomocí zjednodušení předního křídla. Uvažuje se o odstranění určitých prvků, například horních kaskád, které odklánějí proudění kolem předních kol. Díky tomu pak dochází k interakci s turbulencemi, což ztěžuje jízdu pro následující vozy. Piloti pociťují velký pokles přítlaku, pokud se příblíží svému soupeři na dostřel dvou vteřin.
"Myslím, že to, co představí, chtějí nasadit od roku 2019. Nemám proti tomu žádné námitky, pokud se vše určí včas a my tato pravidla budeme mít do konce příštího měsíce. Jsem pro, abychom to všechno vyzkoušeli, protože jde o celkem velký problém. Pojďme experimentovat a uvidíme, jak to bude fungovat," uvedl nejmenovaný zástupce F1 týmu.
Mezi další návrhy patří povolení využívání DRS na všech rovinkách. FIA sice v Austrálii přidala 3. zónu, kde jej piloti mohou využívat, ani to však moc nepomohlo. V Bahrajnu tento víkend ze stejných důvodů prodloužila o 100 metrů začátek DRS zóny na cílové rovince.
Techničtí ředitelé týmů včera již schválili některé změny pro rok 2019, například minimální hmotnost pro jezdce 80 kg (s vyvažováním sedačky u těch lehčích), zjednodušenou karosérii v oblasti deflektorů před bočnicemi (viditelnější loga sponzorů), níže umístěné výfuky, které by nemohly ovlivňovat zadní křídlo, jak to nyní dělá Renault, zákaz žebrování v bočnicích zadního křídla a silnější uchycení nosu.
Martin Brundle naznačuje, že start Mexické Grand Prix měl mnohem dramatičtější podtext, než se zdálo. Podle něj si Max Verstappen zasloužil přísný trest, který by jasně vymezil hranice chování na trati, a poukázal tak na nedostatečné rozhodnutí rozhodčích.
Kandidátka na prezidentku FIA Laura Villars oznámila, že obdržela povolení k mimořádnému soudnímu slyšení v Paříži. Tento krok naznačuje další vývoj v napjaté situaci kolem vedení federace.
Lando Norris z McLarenu prozradil, že v posledních závodech nepoužívá jeden z běžných nástrojů na svém palubním displeji během kvalifikace.
Fernando Alonso kritizoval FIA za postup při startu Velké ceny Mexika. Podle něj nebyla reakce komisařů dostatečně rychlá ani konzistentní.
Oscar Piastri po Grand Prix Mexika přiznal, že je potřeba zhodnotit změny jeho jízdního stylu, které ovlivnily výkon.
Carlos Sainz čelil v Mexiku nečekaným potížím, které výrazně ovlivnily jeho závod. Problém se ukázal už po úvodním kole, kdy se na jeho voze objevila technická závada, jež vedla k sérii nepříjemných následků.
George Russell po Grand Prix Mexika ostře kritizoval Mercedes za pomalé reakce, které ho připravily o lepší výsledek.
Na Grand Prix Mexika měli dva maršálové velké štěstí, že vyvázli bez újmy. Rychlé reakce Liama Lawsona zabránily potenciálně vážnému neštěstí.
Lando Norris se posunul do čela šampionátu jezdců, když o jediný bod předstihl svého týmového kolegu Oscara Piastriho.
Lando Norris předvedl v Mexiku výkon, který znovu potvrdil jeho skvělou formu i rostoucí sebevědomí. V náročných podmínkách zvládl závod s chladnou hlavou.
Šéf McLarenu Andrea Stella uvedl, že Oscar Piastri v sobotní kvalifikaci ztrácel v každé zatáčce několik milisekund.
Lewis Hamilton si zajistil silné místo na startu kvalifikace a je připraven k nedělnímu závodu s odhodláním. Brit slibuje agresivní přístup na trati a soustředí se na každý detail, aby využil svůj potenciál.