Mercedes přiblížil, jak fungují jeho módy pro zvyšování výkonu pohonné jednotky, které Lewis Hamilton označil za party módy.
Před Bahrajnem prozradil, že používá tři základní módy motoru: "jeden pro většinu tréninků, jeden pro většinu kvalifikace a jeden pro většinu závodu." Všechny tři může pochopitelně upravit s dalšími nastaveními pro různé situace.
Může se například rozhodnout pro maximální využití elektrické energie během jednoho kola pro zvýšení výkonu, pro maximální rekuperaci energie nebo pro vyvážený způsob využití energie a její rekuperace.
"Výkonnost interního spalovacího motoru se mění například se změnou množství paliva, které je vstřikováno do spalovací komory nebo se změnou časování zapalování. U hybridní části pohonné jednotky mění módy interakci a plánování elektrické energie pro využití 120 kW (maximum energie) MGU-K a rekuperaci přes MGU-K a MGU-H."
Lewis Hamilton například v Melbourne popřel, že by v poslední části kvalifikace využil nějaký zvláštní mód - podle něj měl nastavený stejný mód jako v Q2. Využití toho nejsilnějšího módu "se mění dle konkurenčních souvislostí," proto "někdy kvalifikační mód bude využíván po celou kvalifikaci, jindy jen v Q3."
"Lewis Hamilton i Valtteri Bottas během závodu přepnuli během Velké ceny Austrálie své závodní módy do nižší výkonnosti, když uvízli v provozu a v turbulentním vzduchu za vozy před nimi, aby chladili své motory a zabránili jejich přehřátí," popisuje Mercedes.
"Safety car představuje podobnou výzvu - piloti chtějí šetřit energii a pohonnou jednotku, proto je mód motoru nastaven tak, aby snížil zátěž a chladil hardware."
Výkonnostní módy motoru: tovární versus zákaznické týmyOd roku 2018 musí výrobci umožnit svým zákazníkům (Force Indii a Williamsu) provozování pohonných stejným způsobem. Jak to dělají Stříbrné šípy? "Dostupná vzdálenost je určena tím, co je označováno jako 'fázový dokument.' Definuje limity, dle kterých může být pohonná jednotka každý víkend využívána. Je stejný pro tovární auta a pro zákaznické týmy Mercedesu," odpovídá Toto Wolff.
"Módy pohonné jednotky jsou definovány při prvním testu sady hardwaru v Brixworthu. Limit vzdálenosti je určen úspěšností během programu dlouhých jízd. Některé z nich jsou specifické pro daný okruh, jiné jsou obecnější."
První z tratí, jež jsou "citlivé na výkon," tedy vyšší výkon motoru má větší podíl na dosažení rychlejšího času na kolo, je letos městský okruh v Baku, jemuž "dominují dlouhé rovinky a akcelerační zóny."
Kdo o využívání módu motorů rozhoduje? "Rozhodnutí, který mód využít, může být i na jezdci nebo na radě týmů inženýrů, jež přes rádio hovoří o tom, jaká nastavení upravit a na který mód přepnout."
Podle Mercedesu "bude zajímavé sledovat, jak se příběhy kolem módů motorů budou v průběhu sezóny vyvíjet, obzvlášť když dojde na ta místa citlivější na výkon."
Max Verstappen vyhrál závod v Abú Zabí, ale největší triumf víkendu patřil Landu Norrisovi. Britský jezdec se totiž stal novým mistrem světa a vstoupil do elitního klubu šampionů F1.
Max Verstappen potvrdil své kvality i v samotném závěru sezóny. Na okruhu Yas Marina získal už osmou pole position roku 2025 a vstoupí tak do rozhodující Velké ceny Abú Zabí z nejlepší možné startovní pozice.
Max Verstappen si v Abú Zabí zajistil další pole position a do posledního závodu sezony vyrazí z ideální startovní pozice. Pilot startující z pole zde vyhrál už deset let v řadě, což jeho šance na triumf výrazně posiluje.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.