Fernando Alonso včera dojel na pátém místě, a pro McLaren tak po náročných letech s Hondou i mohutné přestavbě vozu kolem nové pohonné jednotky Renault během zimy získal skvělý výsledek. Jak ale došlo k tomu, že se dostal i před Maxe Verstappena s Red Bullem?
Španělovi (podobně jako Vettelovi při souboji s Hamiltonem) hodně pomohla zastávka za virtuálního safety caru. Po ní se dostal před Verstappena, jenž v boxové uličce ztratil za normálního provozu více času. Když se však Alonso vrátil zpět na trať, tak se Holanďan s Red Bullem dostal hned před něj a zpočátku nebylo úplně jasné, kdo z nich má právo na pozici před svým soupeřem.
K tomu malé vysvětlení pravidel: během safety car fází (totéž platí pro virtuální safety car) mohou piloti předjíždět být předjeti ostatními vozy před tím, než se dostanou ke druhé safety car čáře (na okruhu se jedna nachází před boxovou uličkou a druhá za ní - viz mapka níže).
Alonso k ní dorazil o desetinu sekundy před Verstappenem, což však v televizních záběrech nebylo nejprve zcela zřejmé. Proto Max poté dostal pokyn, aby před sebe Fernanda pustil zpět. Red Bull se ředitele závodu Charlieho Whitinga dotázal, zda musí pozici McLarenu vrátit.
"Red Bull řekl: 'Myslíme si, že Fernando byl vpředu.' Chtěl jsem to zkontrolovat, protože to nebylo úplně jasné. Požádal jsem časoměřiče, aby potvrdili, které auto bylo na safety car čáře první. A oni řekli, že o desetinu sekundy Alonso. Proto to bylo těžké vědět pouhým okem, pokud nemáte zařízení pro zpomalené opakování záznamu a podobné věci," potvrzuje Whiting.
Pozornějším z vás neunikl následný zmatek, kdy Red Bull dostal zprávu, ale McLaren o tom ještě nevěděl. Verstappen v jednu chvíli zpomalil a gesty vybídl Alonsa k tomu, aby jej předjel - ten však na to nezareagoval.
"Řekl jsem Red Bullu, že Max musí Fernanda pustit před sebe. Než jsem to mohl stihnout sdělit McLarenu a uvést jim, že jsem Maxovi řekl, aby Fernanda pustil, tak Max jej k tomu už vybízel. K Fernandovi jsme se s tou zprávou ještě nedostali," pokračuje ředitel závodu FIA.
Stejnou instrukci by podle něj dostali i tehdy, pokud by se závod vrátil do normálního režimu za zelených vlajek. Alonso poté svou pozici v následujících 26 kolech až do cíle uhájil a McLaren se tak mohl i díky 9. místu Vandoornea těšit z 12 bodů. V jediné letošní velké ceně tak získal 40 % bodů z celého loňského zisku, kdy ještě jezdil s Hondou.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.