Fernando Alonso včera dojel na pátém místě, a pro McLaren tak po náročných letech s Hondou i mohutné přestavbě vozu kolem nové pohonné jednotky Renault během zimy získal skvělý výsledek. Jak ale došlo k tomu, že se dostal i před Maxe Verstappena s Red Bullem?
Španělovi (podobně jako Vettelovi při souboji s Hamiltonem) hodně pomohla zastávka za virtuálního safety caru. Po ní se dostal před Verstappena, jenž v boxové uličce ztratil za normálního provozu více času. Když se však Alonso vrátil zpět na trať, tak se Holanďan s Red Bullem dostal hned před něj a zpočátku nebylo úplně jasné, kdo z nich má právo na pozici před svým soupeřem.
K tomu malé vysvětlení pravidel: během safety car fází (totéž platí pro virtuální safety car) mohou piloti předjíždět být předjeti ostatními vozy před tím, než se dostanou ke druhé safety car čáře (na okruhu se jedna nachází před boxovou uličkou a druhá za ní - viz mapka níže).
Alonso k ní dorazil o desetinu sekundy před Verstappenem, což však v televizních záběrech nebylo nejprve zcela zřejmé. Proto Max poté dostal pokyn, aby před sebe Fernanda pustil zpět. Red Bull se ředitele závodu Charlieho Whitinga dotázal, zda musí pozici McLarenu vrátit.
"Red Bull řekl: 'Myslíme si, že Fernando byl vpředu.' Chtěl jsem to zkontrolovat, protože to nebylo úplně jasné. Požádal jsem časoměřiče, aby potvrdili, které auto bylo na safety car čáře první. A oni řekli, že o desetinu sekundy Alonso. Proto to bylo těžké vědět pouhým okem, pokud nemáte zařízení pro zpomalené opakování záznamu a podobné věci," potvrzuje Whiting.
Pozornějším z vás neunikl následný zmatek, kdy Red Bull dostal zprávu, ale McLaren o tom ještě nevěděl. Verstappen v jednu chvíli zpomalil a gesty vybídl Alonsa k tomu, aby jej předjel - ten však na to nezareagoval.
"Řekl jsem Red Bullu, že Max musí Fernanda pustit před sebe. Než jsem to mohl stihnout sdělit McLarenu a uvést jim, že jsem Maxovi řekl, aby Fernanda pustil, tak Max jej k tomu už vybízel. K Fernandovi jsme se s tou zprávou ještě nedostali," pokračuje ředitel závodu FIA.
Stejnou instrukci by podle něj dostali i tehdy, pokud by se závod vrátil do normálního režimu za zelených vlajek. Alonso poté svou pozici v následujících 26 kolech až do cíle uhájil a McLaren se tak mohl i díky 9. místu Vandoornea těšit z 12 bodů. V jediné letošní velké ceně tak získal 40 % bodů z celého loňského zisku, kdy ještě jezdil s Hondou.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.