Fernando Alonso včera dojel na pátém místě, a pro McLaren tak po náročných letech s Hondou i mohutné přestavbě vozu kolem nové pohonné jednotky Renault během zimy získal skvělý výsledek. Jak ale došlo k tomu, že se dostal i před Maxe Verstappena s Red Bullem?
Španělovi (podobně jako Vettelovi při souboji s Hamiltonem) hodně pomohla zastávka za virtuálního safety caru. Po ní se dostal před Verstappena, jenž v boxové uličce ztratil za normálního provozu více času. Když se však Alonso vrátil zpět na trať, tak se Holanďan s Red Bullem dostal hned před něj a zpočátku nebylo úplně jasné, kdo z nich má právo na pozici před svým soupeřem.
K tomu malé vysvětlení pravidel: během safety car fází (totéž platí pro virtuální safety car) mohou piloti předjíždět být předjeti ostatními vozy před tím, než se dostanou ke druhé safety car čáře (na okruhu se jedna nachází před boxovou uličkou a druhá za ní - viz mapka níže).
Alonso k ní dorazil o desetinu sekundy před Verstappenem, což však v televizních záběrech nebylo nejprve zcela zřejmé. Proto Max poté dostal pokyn, aby před sebe Fernanda pustil zpět. Red Bull se ředitele závodu Charlieho Whitinga dotázal, zda musí pozici McLarenu vrátit.
"Red Bull řekl: 'Myslíme si, že Fernando byl vpředu.' Chtěl jsem to zkontrolovat, protože to nebylo úplně jasné. Požádal jsem časoměřiče, aby potvrdili, které auto bylo na safety car čáře první. A oni řekli, že o desetinu sekundy Alonso. Proto to bylo těžké vědět pouhým okem, pokud nemáte zařízení pro zpomalené opakování záznamu a podobné věci," potvrzuje Whiting.
Pozornějším z vás neunikl následný zmatek, kdy Red Bull dostal zprávu, ale McLaren o tom ještě nevěděl. Verstappen v jednu chvíli zpomalil a gesty vybídl Alonsa k tomu, aby jej předjel - ten však na to nezareagoval.
"Řekl jsem Red Bullu, že Max musí Fernanda pustit před sebe. Než jsem to mohl stihnout sdělit McLarenu a uvést jim, že jsem Maxovi řekl, aby Fernanda pustil, tak Max jej k tomu už vybízel. K Fernandovi jsme se s tou zprávou ještě nedostali," pokračuje ředitel závodu FIA.
Stejnou instrukci by podle něj dostali i tehdy, pokud by se závod vrátil do normálního režimu za zelených vlajek. Alonso poté svou pozici v následujících 26 kolech až do cíle uhájil a McLaren se tak mohl i díky 9. místu Vandoornea těšit z 12 bodů. V jediné letošní velké ceně tak získal 40 % bodů z celého loňského zisku, kdy ještě jezdil s Hondou.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.
Andy Cowell potvrdil, že vývoj pohonné jednotky Honda pro sezonu 2026 postupuje dle plánu a testování probíhá jak v Japonsku, tak v britském Silverstonu. Zároveň označil partnerství za klíčový krok k proměně Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.
Mick Schumacher jedná s týmem Cadillac o své možné návratu do Formule 1 v sezóně 2026. Po období nejistoty a hledání nové příležitosti se zdá, že mladý závodník má reálnou šanci znovu se objevit na startovním roštu díky ambicióznímu projektu nováčka mezi týmy F1.
Odchod Jonathana Wheatleyho z Red Bullu přišel jako velké překvapení, protože ve týmu působil téměř dvě desetiletí na klíčových pozicích. Jeho rozhodnutí odchodu odráželo skryté napětí uvnitř stáje a naznačilo významné personální změny v konkurenčním prostředí formule 1.
Toto Wolff uvedl, že přátelství mezi ním a Lewisem Hamiltonem přestup do Ferrari nijak neovlivnil. Podle něj jejich vztah přesahuje hranice sportovní spolupráce a zůstává pevný i mimo týmové barvy.
Martin Brundle vyjádřil podporu Laurentovi Mekiesovi v jeho nové roli šéfa a výkonného ředitele Red Bullu. Podle něj má Mekies potřebné zkušenosti a autoritu, aby tým úspěšně vedl i v náročném období.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.