Jensonovi Buttonovi se nelíbí, že se představitelé vytrvalostního šampionátu WEC rozhodli změnit termín říjnového závodu v Japonsku jen kvůli tomu, aby se ho mohl zúčastnit pilot McLarenu Fernando Alonso.
Španělovi totiž tento termín kolidoval s Velkou cenou Spojených států Formule 1, která je jeho primárním cílem společně s McLarenem. Kvůli ní by ale musel vynechat sedmý díl šampionátu WEC, do něhož letos nastoupí společně s Toyotou s vozem TS050 Hybrid v kategorii LMP1.
Ve Fuji se tak bude závodit místo 21. října 2018 o týden dříve, tj. 14. října, což Alonsovi umožní účast ve všech osmi vytrvalostních podnicích. Z komerčního pohledu dobrý tah, ale co ostatní piloti?
"Je to škoda, že se závod mění kvůli jednomu jezdci. Postihne to tolik ostatních pilotů, kteří mají smlouvy. Také v kategoriích IMSA a Super GT, kde kolize termínů uškodí jejich fanouškovské základně," kritizuje na Twitteru rozhodnutí Jenson Button, bývalý týmový kolega Alonsa.
It’s a shame that a race is changed for one driver when the change hurts so many other drivers who have contracts in place but also other categories like IMSA and Super GT where a clash will hurt their fan base https://t.co/w3CvfJrnPD
— Jenson Button (@JensonButton) February 10, 2018Šéf šampionátu FIA WEC Gerard Neveu však své kontroverzní rozhodnutí brání: "Jak si můžete představit mít v padoku někoho, jako je Alonso závodící za Toyotu, a říct, že do Japonska pojedeme bez něj? Fernando chce bojovat v mistrovství světa F1, nemůže si dovolit vynechat jediný závod. Bylo to logické [změnit datum Fuji]."
Touto změnou chce "bránit zájmy šampionátu WEC. Tohle musíme brát v úvahu jako první," vysvětluje dále. Vůbec ho přitom nezajímá, že se takto dostávají do kolize s podniky IMSA či Super GT, kde nastupuje spousta jezdců WEC.
"Když přijímáte taková rozhodnutí, tak víte, že někteří lidé budou vždy spokojení a jiní nespokojeni," říká Neveu, podle něhož IMSA byla předem informována a "plně chápe" jejich důvody. "Měli Alonsa v Daytoně. Dostalo se jim tedy dobrého vyhodnocení přidané hodnoty takové jezdce ve vašem padoku."
IMSA se také pak snažila změnit termín svého závodu Petit Le Mans, kvůli televizním smlouvám to ale už nepůjde. Co na to někteří z věrných závodníků vytrvalostních sérií?
"Mnohokrát děkuji WEC. Nemůžu uvěřit tomu, že jste to udělali. Váš nedostatek ohleduplnosti a respektu vůči jezdcům, kteří mají smlouvu s týmy v IMSA, aby závodili v NAEC ve stejný víkend, je neuvěřitelný! Jsem si jistý tím, že nebudu jediný, na kterého zapůsobí to, co jste udělali," komentuje například jezdec Olivier Pla.
Many thanks @FIAWEC I can’t believe you did it... your lack of consideration and respect for the drivers who had a contrat with a team in IMSA to race in NAEC the same weekend are unbelievable. I’m sure I will be not the only one to be impressed with what you did ??
— Olivier Pla (@olivierpla) February 9, 2018If true....I understand the benefit for commercial reasons for WEC, Toyota & Fuji BUT what about all the drivers who have already done deals based on the current Calender & who have been a loyal part of the championship for many years? https://t.co/sdaKDR7qnU
— oliver jarvis (@ollyjarvis) February 1, 2018Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.
Zak Brown znovu rozdmýchal spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena a jeho možném odchodu z Red Bullu. Šéf McLarenu naznačil, že přestup k Mercedesu není mimo hru, čímž opět rozvířil dění v paddocku.
Oliver Bearman otevřeně promluvil o finančních obětech, které jeho rodina podstoupila, aby mu umožnila nastartovat závodní kariéru. Zároveň sdílel, jaký zlomový moment mu přinesl klíčovou příležitost a jak se musel psychicky připravit na náročnou debutovou sezónu ve Formuli 1 s týmem Haas.
Adrian Newey od svého příchodu do Aston Martinu před sezonou 2025 nezná odpočinek a pracuje naplno. Jeho cílem je co nejrychleji posunout tým mezi špičku formule 1.
Ferrari údajně připravuje vylepšení posilovače řízení u svého vozu SF-25 na nadcházející Velkou cenu Maďarska. Tato změna by mohla zlepšit ovladatelnost a výkon týmu na technickém okruhu.
Valtteri Bottas prozradil, že během povinné vojenské služby ve Finsku absolvoval výcvik ostřelovače, který mu pomohl lépe zvládat tlak i soustředění. Klid a přesnost z armády dnes využívá i v kokpitu formule.
Situace uvnitř Red Bullu se dál komplikuje. Ralf Schumacher je přesvědčen, že pokud se tým rychle nestabilizuje, Max Verstappen z něj odejde.
Yuki Tsunoda si při návštěvě italského jezera Como vybral slabší chvilku. Jeho mobilní telefon zmizel neznámo kam. Mladý japonský jezdec však situaci bere s nadhledem a místo paniky se obrátil na své fanoušky s prosbou o pomoc při hledání.
Známý komentátor F1 Martin Brundle rozebral rozhodnutí Christiana Hornera a poukázal na moment, který považuje za zásadní pochybení v řízení týmu Red Bull.
Jules Bianchi, kterému bylo tehdy jen 25 let, podlehl osudovým zraněním z nehody v Suzuce. Jeho smrt otřásla světem Formule 1 a přiměla k zásadním změnám v bezpečnosti.
Charles Leclerc si při desátém výročí úmrtí Julese Bianchiho připomněl jeho vliv na svou kariéru i osobní život. Byl pro něj nejen kmotrem a přítelem, ale také inspirací, která ho provází dodnes.