Jensonovi Buttonovi se nelíbí, že se představitelé vytrvalostního šampionátu WEC rozhodli změnit termín říjnového závodu v Japonsku jen kvůli tomu, aby se ho mohl zúčastnit pilot McLarenu Fernando Alonso.
Španělovi totiž tento termín kolidoval s Velkou cenou Spojených států Formule 1, která je jeho primárním cílem společně s McLarenem. Kvůli ní by ale musel vynechat sedmý díl šampionátu WEC, do něhož letos nastoupí společně s Toyotou s vozem TS050 Hybrid v kategorii LMP1.
Ve Fuji se tak bude závodit místo 21. října 2018 o týden dříve, tj. 14. října, což Alonsovi umožní účast ve všech osmi vytrvalostních podnicích. Z komerčního pohledu dobrý tah, ale co ostatní piloti?
"Je to škoda, že se závod mění kvůli jednomu jezdci. Postihne to tolik ostatních pilotů, kteří mají smlouvy. Také v kategoriích IMSA a Super GT, kde kolize termínů uškodí jejich fanouškovské základně," kritizuje na Twitteru rozhodnutí Jenson Button, bývalý týmový kolega Alonsa.
It’s a shame that a race is changed for one driver when the change hurts so many other drivers who have contracts in place but also other categories like IMSA and Super GT where a clash will hurt their fan base https://t.co/w3CvfJrnPD
— Jenson Button (@JensonButton) February 10, 2018Šéf šampionátu FIA WEC Gerard Neveu však své kontroverzní rozhodnutí brání: "Jak si můžete představit mít v padoku někoho, jako je Alonso závodící za Toyotu, a říct, že do Japonska pojedeme bez něj? Fernando chce bojovat v mistrovství světa F1, nemůže si dovolit vynechat jediný závod. Bylo to logické [změnit datum Fuji]."
Touto změnou chce "bránit zájmy šampionátu WEC. Tohle musíme brát v úvahu jako první," vysvětluje dále. Vůbec ho přitom nezajímá, že se takto dostávají do kolize s podniky IMSA či Super GT, kde nastupuje spousta jezdců WEC.
"Když přijímáte taková rozhodnutí, tak víte, že někteří lidé budou vždy spokojení a jiní nespokojeni," říká Neveu, podle něhož IMSA byla předem informována a "plně chápe" jejich důvody. "Měli Alonsa v Daytoně. Dostalo se jim tedy dobrého vyhodnocení přidané hodnoty takové jezdce ve vašem padoku."
IMSA se také pak snažila změnit termín svého závodu Petit Le Mans, kvůli televizním smlouvám to ale už nepůjde. Co na to někteří z věrných závodníků vytrvalostních sérií?
"Mnohokrát děkuji WEC. Nemůžu uvěřit tomu, že jste to udělali. Váš nedostatek ohleduplnosti a respektu vůči jezdcům, kteří mají smlouvu s týmy v IMSA, aby závodili v NAEC ve stejný víkend, je neuvěřitelný! Jsem si jistý tím, že nebudu jediný, na kterého zapůsobí to, co jste udělali," komentuje například jezdec Olivier Pla.
Many thanks @FIAWEC I can’t believe you did it... your lack of consideration and respect for the drivers who had a contrat with a team in IMSA to race in NAEC the same weekend are unbelievable. I’m sure I will be not the only one to be impressed with what you did ??
— Olivier Pla (@olivierpla) February 9, 2018If true....I understand the benefit for commercial reasons for WEC, Toyota & Fuji BUT what about all the drivers who have already done deals based on the current Calender & who have been a loyal part of the championship for many years? https://t.co/sdaKDR7qnU
— oliver jarvis (@ollyjarvis) February 1, 2018Lewis Hamilton se zaměřuje na zlepšení svého výkonu v závěru sezóny a hledá způsoby, jak z vozu Ferrari dostat co nejvíce.
Max Verstappen po vítězství v Austinu promluvil o svém návratu navrhlo, kterému málokdo věřil.
Jenson Button otevřeně hovoří o psychickém nastavení obou pilotů McLarenu a rozebírá, kdo má momentálně navrch v souboji o formu do konce sezony.
Šéf Ferrari John Elkann vydal prohlášení na podporu Freda Vasseura v reakci na nedávné spekulace ohledně vedení týmu.
I přes náročný víkend ve Spojených státech odjíždí šéf McLarenu Andrea Stella z Austinu optimistický.
Red Bull byl potrestán za porušení pravidel v souvislosti s neobvyklou situací kolem startovního roštu Landa Norrise.
Lewis Hamilton po závodě Velké ceny USA přiznal, že si není jistý, co se během závěru stalo. Závěrečné chvíle podle něj vyžadovaly maximální soustředění, aby udržel vůz na trati a zajistil bodované umístění.
Max Verstappen předvedl ve Spojených státech naprosto suverénní výkon a výrazně tím stáhl ztrátu v boji o titul, na čelo šampionátu mu nyní chybí už jen 40 bodů.
Sobotní sprint Velké ceny USA na okruhu Circuit of the Americas přinesl napínavý start, během něhož oba vozy McLarenu čelily komplikacím. K situaci se vyjádřil i poradce Red Bullu Helmut Marko.
Oscar Piastri má v Austinu pomalejší tempo než jeho týmový kolega Lando Norris. Podle šéfa McLarenu Andrea Stelly je za tím kombinace několika faktorů.
Lewis Hamilton měl během sprintu Velké ceny USA v první zatáčce velmi napjatý moment, kdy se musel rychle vyhnout nebezpečné situaci. Halo v této situaci znovu sehrálo svoji roli.
Lando Norris upozornil, že McLaren před Velkou cenou USA čelí výzvám. I přes slibnou startovní pozici za Maxem Verstappenem zůstává tým v napjaté nejistotě.