Mezinárodní automobilová federace loni podpořila výzkum biometrických rukavic, které při nehodě poskytnou zasahujícím lékařům životně důležitá data o zdraví jezdců.
Tyto rukavice budou obsahovat 3mm senzory monitorující životní funkce jezdce. Lékaři tak budou mít ještě před příjezdem na místo vážné nehody důležité údaje o tom, jak na tom jsou, což může ovlivnit jejich rozhodnutí a kroky, které podniknou jako první.
K dispozici tak budou mít hned údaje o množství kyslíku v krvi či tep. Data se budou přenášet přes novou průmyslovou verzi Bluetooth, jež má dosah přes 500 m. Hardware bude moci odesílat 20 datových paketů za sekundu a obsahovat vlastní zdroj energie díky malé baterii, kterou je možné nabíjet induktivně (bez propojování kabelem). FIA tyto rukavice otestované ji loni chce nasadit v F1 už letos, povinné však budou až od roku 2019.
"Zeptali jsme se sami sebe, jak bychom mohli využít špičkovou technologii pro pomoc našemu lékařskému týmu, a tedy i pilotům. Ti tento krok pro zlepšení bezpečnosti velmi podporují," uvádí šéf bezpečnosti FIA Laurent Mekies, jenž kdysi pracoval jako hlavní inženýr u Toro Rosso.
Jak může být tato rukavice užitečná? "Když víte, jestli se jezdec hýbe a dýchá, můžete rychle učinit odlišná rozhodnutí. Musí být například auto rychle přemístěno, aby se k němu dalo dostat? Nebo musíme k této operaci přistupovat opatrněji?" popisuje Mekies.
Kromě rukavic letos do hry letos vstoupí další prvek, který přispěje k bezpečnosti jezdců, tentokrát již povinný: ochrana kokpitu typu Halo. Ta vzbuzuje kontroverze kvůli narušení estetického hlediska, podle inženýrů však nebude vypadat až tak zle a brzy si zvykneme. Jako první má nový vůz představit 15. února Williams - ostatní data můžete sledovat v pravém sloupci na hlavní stránce F1news.cz.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.