Tým specialistů F1, kteří dostali na starost budoucí pravidla, se zaměřují na zlepšení tří výkonnostních oblastí vozu: na aerodynamiku, motory a zavěšení.
Vedení F1 se snaží zvýšit sledovanost velkých cen, proto hledají cesty, jak zlepšit závodění. Nový sportovní ředitel F1 Ross Brawn proto do zvláštního týmu nabral bývalého technického ředitele Williamsu Pata Symondse, jenž by měl společně s dalšími odborníky vypracovat změny pravidel.
"Díváme se na technická a sportovní pravidla. Musíme se na to podívat touto optikou [veřejného výzkumu], abychom prošetřili každou změnu, kterou chceme udělat. Nyní můžeme rozhodnout o tom, co vytváří rozdíly ve výkonnosti," popisuje Symonds na konferenci o zábavním a energeticky efektivním motorsportu.
Aerodynamika, pohonné jednotky a zavěšení"Technická pravidla F1 jsou rozdělena do 21 částí. Když jimi procházíme, tak si můžeme povšimnout, že některé nemají moc velký vliv na podívanou. Takže jsme se rozhodli, že se budeme chtít zaměřit na technické věci - chceme tři prvky, které vedou k rozdílům ve výkonnosti."
"Mezi ně patří aerodynamika. Zajímá spoustu lidí a nikdo nedokáže napsat pravidla, která by ji zabránila vést k výkonnostním rozdílům. Můžeme očekávat totéž a učinit z ní věc, která se počítá.
Totéž se týká pohonné jednotky. Pro výrobce působící v F1 je důležitá. Je zajímavá pro fanoušky, pojďme z ní tedy učinit odlišovač výkonnosti. A nakonec zavěšení, čímž myslím způsob, jakým zacházíme s pneumatikami - způsob, jakým týmy zacházejí s pneumatikami.
To jsou tedy tři technické diferenciátory, které pozorujeme. Budou tam i jiné - piloti, zastávky v boxech, týmy mechaniků, strategie. Ale tohle jsou technické věci, na které se opravdu zaměříme," vysvětluje Symonds.
Náklady, předvídatelnost a atraktivita závodůSe zvláštním týmem se ale podívají i na další hlediska, která je třeba řešit - například náklady a předvídatelnost: "Musíme se podívat na náklady. Ztěžují to těm, kteří jsou více vzadu, aby vyvinuli nátlak na lídry."
"Chceme se zbavit předvídatelnosti. V posledních dvou dekádách bylo závodění nejhorší tehdy, když byly výsledky předvídatelné. Něco z toho jsme zažili během dominance Mercedesu. Přinejmenším pár let jsme měli situaci, kdy jsme netušili, který jezdec by mohl vyhrát.
Chceme se zaměřit na podívanou, na vizuální atraktivitu, chceme rozpoznat roli jezdce. Musíme se podívat na problém živé sledovanosti a televizní sledovanosti, jelikož mají odlišné požadavky. A musíme se podívat i na zážitek ze závodního týdne. Už nestačí myslet jen na to, co se přihodí v neděli," shrnuje Symonds.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.