Technický ředitel McLarenu Tim Goss věří, že se McLaren úspěšně vypořádal s přechodem na motory jiného dodavatele. Po předčasném ukončení partnerství s Hondou budou jejich vozy v sezóně 2018 pohánět Renaulty.
Přechod na pohonné jednotky z Viry si vyžádal velké úpravy vozu kvůli tomu, že Renault má jinak uspořádaný systém pro rekuperaci energie a turbo. Na přepracování měli ve Wokingu málo času, rozhodnutí o změně dodavatele totiž přišlo až v září, na poslední chvíli.
V čem se Ferrari a Renault liší od Mercedesu a Hondy?"Architektura Renaultu je velmi odlišná. Existují dvě fundamentální architektury motoru. Máte přístup Mercedesu a Hondy, a pak Ferrari a Renaultu. Rozdíl v podstatě spočívá v umístění turbodmychadla," vysvětluje technický ředitel McLarenu.
"Přístup Mercedesu/Hondy spočívá v tom, že se kompresor nachází na přední straně motoru, turbína vzadu a MGU-H uprostřed ve V [mezi válci]. U Ferrari/Renaultu máte kompresor vzadu, MGU-H za ním a turbínu ještě za nimi," pokračuje pro Autosport Goss.
"Vyžadují velmi odlišný přístup k vašemu šasi a převodovce. A nyní, když máme zkušenosti s oběma, tak můžeme pozorovat jejich pro a proti. Jsou věci, které se mi na přístupu Renaultu líbí, a věci, jež mě trochu frustrují. Ale nakonec jsme měli štěstí v tom, že rozhodnutí přejít na jiný motor bylo učiněno právě včas. Později by už k tomu dojít nemohlo," vysvětluje.
Dopad na převodovku, palivovou nádrž i zadní zavěšeníPodle něj mělo odlišné uspořádání komponent pohonné jednotky dopad na další oblasti vozu včetně palivové nádrže, převodovky či zadního zavěšení. Proto přechod na jiného dodavatele nebylo pro konstruktéry jednoduchý.
"Museli jsme změnit konfiguraci šasi, systému chlazení a převodovku, aby se vlezly. Ale zvládli jsme to včas bez větších kompromisů na straně šasi. Šlo o celkem velkou změnu," přiznává Goss.
"Motor Renaultu bude umístěný v šasi více vpředu. U Hondy muselo být sání nízko, aby vzduch přicházel do přední části motoru, a tento prostor vycházel z prostoru vaší palivové nádrže. Výsledkem bylo delší šasi. Ale zase vám nevyčnívalo turbo vzadu z motoru, které se pak dostává do prostoru vnitřní části zavěšení. Proto jste měli snazší úlohu na zádi motoru.
Když přecházíte k Renaultu, tak máte najednou přední část motoru mnohem jednodušší, protože jsme získali zpět velký prostor pro palivo. Můžete posunout motor dopředu a blokování aerodynamiky motorem a výfukem je znatelně lepší, jelikož se posune dopředu za šasi.
Pak máte turbo, které je umístěno ve skříni spojky a v důsledku toho musíte přepracovat vnitřní součástí svého zadního zavěšení a prodloužit převodovku. Odvedli jsme však fantastickou práci. Opravdu fantastickou práci. Bylo to hodně intenzivní. Stálo nás to dva týdny intenzivního úsilí, abychom to vyřešili, ale velmi dobře jsme věděli, co musíme udělat," přibližuje Goss.
Větší výkonnostní pokrok než v minulých sezónáchŠasi McLarenu MCL32 bylo loni považováno za jedno z nejlepších v poli, byť nedostatek výkonnosti motoru ztěžuje jeho přesné srovnání s Red Bullem, Ferrari či Mercedesem. Tým ale věří, že se mu jeho silné stránky podaří přenést i do nadcházející sezóny.
"Samozřejmě si musíte architekturu vozu zvolit na počátku sezóny, jelikož některé věci, jež jsou do něj zabudovány, během ní opravdu nemůžete změnit. Proto když předěláváte auto, tak to pro vás představuje příležitost provést takové změny," říká technický ředitel Renaultu.
"Myslím si, že lidé budou schopni tyto změny udělat, když budou pozorovat ostatní vozy. Můžete očekávat, že dojde k pokroku vzhledem k tomu, že tato auta jsou relativně nevyspělá. Můžete očekávat větší zlepšení než v předchozích sezónách," upozorňuje Goss.
Mercedes údajně měsíce pracoval na řešení přehřívání pneumatik. Výkon v Rakousku však ukázal, že problém přetrvává.
Lando Norris potvrdil svůj impozantní vzestup a v Rakousku si připsal už třetí vítězství v sezóně 2025. Ačkoliv jeho triumf nepřišel jako překvapení, svým výkonem nekompromisně dokázal, že patří mezi absolutní špičku. Navíc poslal jasný vzkaz všem, kdo o jeho schopnostech pochybují.
Nové záběry mimo televizní přenos, kde Fernando Alonso vyjel z tratě poté, co Lewis Hamilton při předjíždění v Rakousku přišel „trochu pozdě“. Alonso se tak vyhnul kolizi při Hamiltonově riskantním manévru.
Toto Wolff vyzval italské fanoušky a média, aby dali Fredericu Vasseurovi čas a prostor na práci ve Ferrari. Reagoval tak na rostoucí spekulace o jeho budoucnosti v čele týmu.
Red Bull se i po povýšení Jukiho Cunody stále potýká s problémy na druhém místě, což vyvolává otázky, zda bude muset provést druhou změnu jezdce v tomto roce.
Fanoušci Franca Colapinta vyzvali FIA a Formuli 1, aby odsoudily nenávistné útoky vůči jezdci Alpine. Po incidentu s Oscarem Piastrim v Rakousku čelil Colapinto urážkám i výhrůžkám smrtí.
Tým Williams zažil v Rakousku těžký den, když oba jeho vozy nedokončily závod. Dvojité odstoupení podtrhlo pokračující technické i výkonnostní problémy, které stáj v letošní sezóně trápí.
Lando Norris stáhl náskok týmového kolegy Oscara Piastriho na pouhých 15 bodů. Tím dál potvrzuje svou formu a zajišťuje McLarenu napínavý interní boj o titul.
Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.
Šéf Red Bullu Christian Horner po Velké ceně Rakouska jen stroze komentoval výkon Yukiho Tsunody. Jeho zdrženlivé vyjádření naznačuje, že důvěra v japonského jezdce v týmu slábne.
Po nevydařené domácí Velké ceně Red Bullu Helmut Marko uvedl, že letošní titul s Maxem Verstappenem je velmi nepravděpodobný. Zůstává však otázkou, jak vážné problémy tým skutečně má.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, se v Rakousku objevil při slavnostním ceremoniálu, kde předával Prezidentskou medaili vítězi závodu Landu Norrisovi. Tento čestný úkol mu byl svěřen na pozvání prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema.