V F1 hrají již nějakou dobu prim velké týmy typu Ferrari, Mercedes anebo Red Bull. Pokud by ale takových týmů bylo více, tak by závody byly mnohem více napínavé.
Toto řešení by samozřejmě přilákalo také více diváků, vše je ale díky všemožným technologiím, pravidlům atd. otázkou peněz. Forma Williamsu, který je soukromou stájí, se více méně už druhým rokem propadá. I Britové si ale uvědomují, že v F1 je vše otázkou peněz.
"Je zásadní zkorigovat ekonomické základy v F1. Zkorigování jejich základů by zvýšilo konkurenci a podívanou pro fanoušky. Navíc by to pomohlo všem týmům, aby byly znovu konkurenceschopné," říká CEO Williamsu, Mike O’Driscoll. V 80 tých a 90 tých letech mohl Williams dominovat i přesto, že byl stále soukromým týmem. Něco podobného je dnes stěží představitelné. Čím se dá tento pokles vysvětlit?
"Abyste vyhráli šampionát, potřebujete peníze, ale to, že máte peníze, vám neustálá vítězství nezaručí. Ale sport má potřebu rovnocennějšího rozdělení příjmů. Rozpočet Williamsu je 125 milionů liber na sezonu, což je asi 35 - 40 % rozpočtu velkého týmu. U Williamsu tento rozpočet z velké části pokrývá také běžné výdaje, což značí, že máme dostatek peněz na R&D (výzkum a vývoj)," pokračuje O’Driscoll.
Výsledky Williamsu se ale poslední dobou spíše zhoršují, i tak si stáj udržuje slušnou fanouškovskou základnu, což potvrzuje také nedávná Williamsem pořádaná akce na Silverstone. Britský tým ale aktivně hledá podporu některého z výrobců automobilů. V minulosti tým dlouhá léta spolupracoval například s BMW.
"Partnerství s nějakým výrobcem je velkou pomocí, protože vám najednou dodávají jak motor tak i R&D. Vy tak můžete profitovat ze zdrojů a finančních přínosů," pokračuje O’Driscoll, který u Williamsu vidí spoustu mladých talentovaných pracovníků, ale z finančních důvodů nemůže využít plně jejich potenciál. "Posílili jsme mnoho technických oddělení týmu. Jsme opravdu rádi, že máme Paddyho [Lowea] a také se nám podařilo získat nějaký extrémně talentovaný personál pro naši stáj."
Paddy Lowe si ale moc dobře uvědomuje, že je jednou věcí mít dobrý personál a velký rozpočet, ale bez talentovaných pilotů nic nevyhrajete. "Jestli o vítězství rozhoduje pilot nebo auto? Řekl bych, že je to tak 50 na 50. Pokud chcete vyhrávat, tak nemůžete mít jedno bez druhého. Ti nejlepší piloti mají vždy tendenci vyhrávat závody, pilot je tedy velmi důležitým faktorem pro vítězství."
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.