Ve Formuli 1 dojde od příštího roku k úpravě penalizací, které jsou na startovním roštu udíleny za výměnu komponent pohonných jednotek. Co přesně se v pravidlech pro rok 2018 změní?
Penalizace za využití nadlimitních dílů byly často kritizovány, protože vedly ke zmatku fanoušků. Příští rok by situace mohla být pro některé ještě nepřehlednější, protože se počet pohonných jednotek, které jezdec může během sezóny využít, snižuje ze čtyř na tři.
Proto do hry vstoupí nové pravidlo, které stanovuje, že když kdokoliv obdrží penalizaci ve výši 15 a více míst na roštu, bude automaticky odsunut na jeho konec.
"Byla schválena změna systému penalizací za pohonné jednotky. Pokud jezdec obdrží penalizaci převyšující 15 míst, bude muset startovat z konce startovního roštu. Pokud takový trest obdrží více než jeden pilot, budou na konci startovního roštu seřazeni podle toho, kdy došlo k prohřeškům," uvádí FIA ve své zprávě.
V pravidlech pro rok 2018 dojde dále k těmto úpravám:- startovní procedury pro start či obnovení závodu za safety-carem- harmonogram víkendu pro zajištění větší flexibility- testování se staršími vozy pouze na okruzích s licencí FIA 1. stupně (Grade 1) nebo 1T- uspořádání demonstračních jízd se staršími vozy bez zahrnutí testování (jízda nesmí přesáhnout 50 km, musí být využity pouze pneumatiky vyrobené určeným dodavatelem výlučně pro tento účel)- zajištění toho, že olej nebude moci být využíván jako palivo- zavedení detailních specifikací oleje- minimální hmotnost a objem úložiště energie (baterií)- změna pozic kamer a zpětných zrcátek kvůli Halo
George Russell si dojel pro vítězství ve Velké ceně Kanady po precizním výkonu, který potvrdil jeho formu a rychlost. Přesto se pozornost po závodě soustředila na incident mezi jezdci McLarenu, jejichž vzájemný kontakt rozvířil debaty a částečně zastínil Russellův triumf.
Ferrari ovládlo Le Mans potřetí v řadě, a pokaždé s jinou jezdeckou sestavou – letošní triumf podtrhl Robert Kubica. Italská stáj tím potvrzuje, že její návrat do vytrvalostního závodění je začátkem nové éry dominance.
Max Verstapen po kvalifikaci v Montrealu, kde skončil druhý za Georgem Russellem, přiznal, že ho opakované otázky o blížícím se trestu startu opravdu rozčilují. Tyto spekulace mu podle jeho slov odvádějí pozornost od závodního víkendu.
Lando Norris nenavázal v Kanadě na formu z předchozích závodů a po trápení v trénincích i kvalifikaci odstartuje až ze sedmé pozice. Na rozdíl od týmového kolegy Piastriho bude muset v závodě dohánět.
Isack Hadjar obdržel třímísta na startu za zdržení Carlose Sainze během kvalifikace na Velkou cenu Kanady. Komisaři rozhodli, že jezdec Racing Bulls nedostatečně uvolnil trať, čímž ovlivnil soupeřovo měřené kolo.
Charles Leclerc byl po osmém místě v kvalifikaci v Kanadě viditelně zklamaný, protože věřil, že měl na pole position. Jeho týmový kolega Lewis Hamilton bude startovat z pátého místa a míří na pódium.
Ve finální tréninkové jízdě na Grand Prix Kanady předjel jezdec Red Bullu Oscara Piastriho za červených vlajek, což je porušení pravidel. FIA tento incident vyšetřuje, protože takové prohřešky ohrožují bezpečnost a spravedlnost závodu.
George Russell potvrdil svou formu v Montrealu a druhým po sobě jdoucím pole position ukázal, že Mercedes opět nachází tempo. Pokud promění start ve vítězství, může tím zlomit dosavadní průběh sezóny a upevnit své postavení mezi elitou.
Mercedes si v pátečních trénincích v Montrealu vybojoval první a třetí místo, přičemž George Russell ujistil, že během svého nejlepšího kola ve druhém tréninku plně využil potenciál vozu a nijak nešetřil.
Hlavní kandidáti na titul ve Formuli 1, Lando Norris a Oscar Piastri, přiznali, že jejich páteční tréninky v Montrealu neprobíhaly podle očekávání a potýkali se s technickými i jízdními problémy.
Fred Vasseur před Velkou cenou Kanady apeloval na novináře, aby nezapomínali, že ve Formuli 1 jde především o lidi, ne jen o výsledky a techniku. Jeho výrok je jasnou výzvou k větší empatii a férovosti v mediálním zacházení se sportovci i týmy.
George Russell ovládl druhý trénink v Kanadě a společně s třetím Kimim Antonellim potvrdil silnou formu Mercedesu. Pro mladého Itala šlo o cenný výkon, kterým naznačil, že se s ním v budoucnu musí počítat.