Sportovní ředitel Formule 1 Ross Brawn obhajuje plány na zavedení nových, jednodušších, levnějších a hlučnějších motorů od roku 2021.
Liberty společně s FIA představili minulý měsíc první návrh nových motorů, které by se v F1 měly začít využívat od roku 2021. Kvůli jejich přílišnému zjednodušení (po odstranění MGU-H) a vysoké míře standardizace se však ozvali velké automobilky a Ferrari dokonce pohrozilo svým odchodem.
Skvělý, ale drahý motorPodle Brawna je však změna pro dlouhodobý prospěch F1 nezbytná: "Současný motor je neuvěřitelným kouskem inženýringu, nejde však o skvělý závodní motor. Je moc drahý, nedělá žádný hluk, obsahuje komponenty, které vedou k penalizacím na roštu kvůli nutnosti hlídat počet jejich využití, což z F1 dělá frašku. Ve výkonnosti soupeřů jsou velké rozdíly a nikdy tak nikoho nepřimějeme ke vstupu a k tomu, aby motory vyráběl."
Nechce je tvrdohlavě prosazovat a je ochotný se současnými čtyřmi automobilkami o představených návrzích diskutovat. Připouští, že ho jejich reakce "trochu šokovala," protože se účastnily předchozích schůzek, z nichž vize motorů pro rok 2021 vzešla.
Odlišným návrhům se nebrání"Když o tom přemýšlím, možná jsme ji mohli představit jinak. Pokud to je věc, kvůli které jsou lidé nejvíce naštvaní, pak se omlouvám. Ale neztrácejme ze zřetele to, co se snažíme dosáhnout. Pokud se nám nelíbí způsob prezentace, tak to tak myšleno nebylo," pokračuje pro BBC Brawn, jenž je ochotný jednat o jiných řešeních, "pokud budou v souladu s cíli, které jsme stanovili."
"Pokud výrobce může prokázat, že existuje lepší způsob, jak to udělat, než bylo navrženo, to znamená, levnější, přitažlivější pro fanoušky, něco, co by nový dodavatelé mohli zvládnout - kterýkoliv z těchto faktorů, tak proč ne?" klade zkušený Brit řečnickou otázku.
"Nejsme pevně spjati s konkrétními řešeními. Myslíme si, že vzhledem k odborným znalostem, jež máme, a k odvedené práci, jde o řešení, která mohou fungovat. Pokud někdo navrhne nějaké jiné, o kterém se bude domnívat, že s ním dosáhne stejného cíle, pak neřekneme ne," tvrdí Brawn.
Využitelnost technologií pro silniční vozy a pochopení pro výrobceSoučasné F1 technologie podle něj nejsou moc využitelné pro běžná silniční auta: "Stala se velmi exkluzivní, nepolapitelnou a já si nemyslím, že jde o to správné řešení pro sport. FIA uznává, že za tu špičkovou technologii se zřejmě platí příliš vysoká cena i pro F1. Mezi využitelností pro silniční vozy, technologií a tím, co je ten nejrozumnější motor pro F1, musí být rovnováha, protože náklady na motory se dostaly tak vysoko!"
Současné automobilky v F1 se snaží pochopit: "Chápu, že je důležité udržet identitu motoru Ferrari nebo Mercedes. Musí být schopni prohlásit: 'Tohle je náš motor.' Nemyslím si, že bychom překročili takovou hranici, ale když teď máme na stole ten návrh, tak se potřebujeme s těmito lidmi sejít a pochopit, s čím spokojeni jsou a s čím ne. Všem výrobcům se zamlouvá velká část návrhu, jen není stejně velká."
Mercedesu se nelíbilo, že po odstranění MGU-H půjde o úplně nový motor a že se budou muset tři roky paralelně věnovat vývoji dvou různých projektů, což podle nich povede k obrovskému růstu nákladů. Ty přenesou na zákazníky a navíc není zaručeno, že v roce 2021 někdo nový do F1 opravdu vstoupí.
Podle Brawna se to však týmům nakonec vrátí - i po finanční stránce: "Já to beru, že jde o nový motor, ale myslím si, že to jeho ekonomika ospravedlní."
Peníze a budoucí dělení příjmůNechce ani, aby se jednání zadrhla kvůli dělení finančních odměn: "Musíme týmy přesvědčit, aby nemluvně nevyhazovaly z vany. Musí proběhnout větší diskuse o celkové komerční stránce. To bude tvrdé a těžké, máme však technickou, komerční a nákladovou stránku sportu, kterou se pokusíme prosadit."
"Pokud to pokazíme, protože vedeme tuhle debatu o komerčních záležitostech, pak jsme hloupí, protože tohle učiní sport lepším a udržitelnějším. Mnoho let lidé kritizovali nedostatek vývoje F1 po komerční stránce - sociální média, péče o fanoušky a všechny ty věci.
A teď to děláme, to bude něco stát. Tyto investice a rozjezd těchto věcí mají nějaký vliv a z mého pohledu se to během několika let vyplatí. Zlepší se to. Uvědomujeme si, že týmy potřebují mít větší míru předvídatelnosti o tom, jak se čísla vyvíjejí," pokračuje Brawn, který věří, že do F1 v roce 2021 pak vstoupí další účastníci.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.