Sportovní ředitel Formule 1 Ross Brawn obhajuje plány na zavedení nových, jednodušších, levnějších a hlučnějších motorů od roku 2021.
Liberty společně s FIA představili minulý měsíc první návrh nových motorů, které by se v F1 měly začít využívat od roku 2021. Kvůli jejich přílišnému zjednodušení (po odstranění MGU-H) a vysoké míře standardizace se však ozvali velké automobilky a Ferrari dokonce pohrozilo svým odchodem.
Skvělý, ale drahý motorPodle Brawna je však změna pro dlouhodobý prospěch F1 nezbytná: "Současný motor je neuvěřitelným kouskem inženýringu, nejde však o skvělý závodní motor. Je moc drahý, nedělá žádný hluk, obsahuje komponenty, které vedou k penalizacím na roštu kvůli nutnosti hlídat počet jejich využití, což z F1 dělá frašku. Ve výkonnosti soupeřů jsou velké rozdíly a nikdy tak nikoho nepřimějeme ke vstupu a k tomu, aby motory vyráběl."
Nechce je tvrdohlavě prosazovat a je ochotný se současnými čtyřmi automobilkami o představených návrzích diskutovat. Připouští, že ho jejich reakce "trochu šokovala," protože se účastnily předchozích schůzek, z nichž vize motorů pro rok 2021 vzešla.
Odlišným návrhům se nebrání"Když o tom přemýšlím, možná jsme ji mohli představit jinak. Pokud to je věc, kvůli které jsou lidé nejvíce naštvaní, pak se omlouvám. Ale neztrácejme ze zřetele to, co se snažíme dosáhnout. Pokud se nám nelíbí způsob prezentace, tak to tak myšleno nebylo," pokračuje pro BBC Brawn, jenž je ochotný jednat o jiných řešeních, "pokud budou v souladu s cíli, které jsme stanovili."
"Pokud výrobce může prokázat, že existuje lepší způsob, jak to udělat, než bylo navrženo, to znamená, levnější, přitažlivější pro fanoušky, něco, co by nový dodavatelé mohli zvládnout - kterýkoliv z těchto faktorů, tak proč ne?" klade zkušený Brit řečnickou otázku.
"Nejsme pevně spjati s konkrétními řešeními. Myslíme si, že vzhledem k odborným znalostem, jež máme, a k odvedené práci, jde o řešení, která mohou fungovat. Pokud někdo navrhne nějaké jiné, o kterém se bude domnívat, že s ním dosáhne stejného cíle, pak neřekneme ne," tvrdí Brawn.
Využitelnost technologií pro silniční vozy a pochopení pro výrobceSoučasné F1 technologie podle něj nejsou moc využitelné pro běžná silniční auta: "Stala se velmi exkluzivní, nepolapitelnou a já si nemyslím, že jde o to správné řešení pro sport. FIA uznává, že za tu špičkovou technologii se zřejmě platí příliš vysoká cena i pro F1. Mezi využitelností pro silniční vozy, technologií a tím, co je ten nejrozumnější motor pro F1, musí být rovnováha, protože náklady na motory se dostaly tak vysoko!"
Současné automobilky v F1 se snaží pochopit: "Chápu, že je důležité udržet identitu motoru Ferrari nebo Mercedes. Musí být schopni prohlásit: 'Tohle je náš motor.' Nemyslím si, že bychom překročili takovou hranici, ale když teď máme na stole ten návrh, tak se potřebujeme s těmito lidmi sejít a pochopit, s čím spokojeni jsou a s čím ne. Všem výrobcům se zamlouvá velká část návrhu, jen není stejně velká."
Mercedesu se nelíbilo, že po odstranění MGU-H půjde o úplně nový motor a že se budou muset tři roky paralelně věnovat vývoji dvou různých projektů, což podle nich povede k obrovskému růstu nákladů. Ty přenesou na zákazníky a navíc není zaručeno, že v roce 2021 někdo nový do F1 opravdu vstoupí.
Podle Brawna se to však týmům nakonec vrátí - i po finanční stránce: "Já to beru, že jde o nový motor, ale myslím si, že to jeho ekonomika ospravedlní."
Peníze a budoucí dělení příjmůNechce ani, aby se jednání zadrhla kvůli dělení finančních odměn: "Musíme týmy přesvědčit, aby nemluvně nevyhazovaly z vany. Musí proběhnout větší diskuse o celkové komerční stránce. To bude tvrdé a těžké, máme však technickou, komerční a nákladovou stránku sportu, kterou se pokusíme prosadit."
"Pokud to pokazíme, protože vedeme tuhle debatu o komerčních záležitostech, pak jsme hloupí, protože tohle učiní sport lepším a udržitelnějším. Mnoho let lidé kritizovali nedostatek vývoje F1 po komerční stránce - sociální média, péče o fanoušky a všechny ty věci.
A teď to děláme, to bude něco stát. Tyto investice a rozjezd těchto věcí mají nějaký vliv a z mého pohledu se to během několika let vyplatí. Zlepší se to. Uvědomujeme si, že týmy potřebují mít větší míru předvídatelnosti o tom, jak se čísla vyvíjejí," pokračuje Brawn, který věří, že do F1 v roce 2021 pak vstoupí další účastníci.
Uprostřed sezony se objevuje jedna z nejneočekávanějších statistik, která překvapuje fanoušky i odborníky. Tento údaj jasně ukazuje, jak nevyzpytatelná a napínavá letošní sezona je, a jak nečekané momenty mohou zásadně ovlivnit celkové pořadí.
Johnny Herbert míní, že o titul mistra světa F1 2025 rozhodne duševní síla a vývoj jezdců McLarenu. Podle něj bude klíčové, jak si Lando Norris a Oscar Piastri poradí se stále ostřejší týmovou rivalitou.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.
Alan Permane přiznal, že po svém jmenování šéfem týmu Racing Bulls pocítil mimo jiné i šok. Zkušený inženýr se tak nečekaně ujímá vedení ambiciózní sesterské stáje Red Bullu.
Zak Brown připisuje úspěchy McLarenu v různých závodních sériích efektivní delegaci pravomocí a silnému vedení. Pod jeho vedením tým funguje díky jasnému rozdělení rolí a pevnému zaměření na společný cíl vítězství.
Lewis Hamilton uvedl, že už nyní spolupracuje s Ferrari na voze pro rok 2026. Chce, aby nový monopost nesl část jeho "DNA" a odrážel jeho závodní filozofii.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.