Mezinárodní automobilová federace (FIA) dnes společně se šéfy F1 a zástupci automobilek v Paříži řešila budoucnost pohonných jednotek, kterými budou monoposty vybaveny od roku 2021.
Záměrem je snížit náklady, udržet smysluplnost pro silniční vozy s hybridními technologiemi, zlepšit zvuk vozů a atraktivitu pro fanoušky. Výrobcům motorů proto byl představen nástin budoucích pravidel.
Návrhy vzešly od FIA a zástupců F1 týmů, od dodavatelů pohonných jednotek a odborníků, rámec pravidel pro budoucí motory budou zveřejněny na konci roku 2017.
V příštích 12 měsících bude probíhat práce na definici určitých komponent budoucích pohonných jednotek, ale informace potřebné pro jejich samotnou konstrukci budou publikovány až na konci roku 2018. Důvodem je snaha zajistit, aby současné automobilky pokračovali v práci na současných pohonných jednotkách.
Ve zbývajícím čase (konec roku 2017 a rok 2018) bude FIA a F1 spolupracovat s týmy na ustanovení pravidel pro omezení testování a vývoje pohonných jednotek i na opatřeních pro omezení nákladů.
Jak mají vypadat pohonné jednotky od roku 2021?
- objem 1,6 litru, V6 turbo hybrid- zvýšení otáček o 3 000 ot/min pro zlepšení zvuku (tj. na 18 000 ot/min)- budou předepsány interní konstrukční parametry, aby se omezily náklady na vývoj a týmy byly odrazeny od extrémních konstrukcí a provozních podmínek- odstranění MGU-H- výkonnější MGU-K se zaměřením na manuální využívání pilotem během závodu s možností několik kol šetřit energii, aby mohli získat kontrolovanou taktickou výhodu v závodech- jediné turbo s omezením rozměrů a hmotnosti- standardizované úložiště energie a řídicí elektronika- vysoká úroveň vnější předepsané konstrukce, aby bylo možno snadno přecházet (plug-and-play) na jiné motory, šasi a převodovky- záměr zavést přísnější palivová pravidla a omezení počtu využívaných paliv
Nyní bude pokračovat série schůzek se všemi zainteresovanými stranami, s nimiž budou tyto návrhy projednávány v duchu co nejširší možné spolupráce.
Sportovní ředitel Formule 1 Ross Brawn k tomu uvádí: "Pohonná jednotka pro rok 2021 je příkladem budoucího směru FIA jakožto regulátora, F1 jakožto držitele komerčních práv a týmů a výrobců jakožto akcionářů, kteří budou vzájemně spolupracovat pro dobro sportu.
Dnes prezentovaný návrh je výsledkem série schůzek, které se uskutečnily během roku 2017 se současnými týmy, jež se účastní šampionátu F1, a výrobců, kteří projevili svůj zájem stát se součástí vrcholné disciplíny motorsportu.
Také jsme pečlivě naslouchali názorům fanoušků na současné pohonné jednotky a tomu, co by si přáli v budoucnu vidět, s cílem definovat sadu pravidel, která by poskytla jednodušší, levnější a hlučnější pohonné ústrojí s vytvořením podmínek pro vstup nových výrobců do F1 v roli dodavatelů pohonných ústrojí a pro dosažení vyrovnanějších podmínek v tomto sportu.
Nová F1 má cíl stát se vrcholnou sportovní soutěží spojenou se špičkovou technologií. Nadchnout, zapojit a ohromit fanoušky všech věkových skupin, ale udržitelným způsobem. Věříme, že budoucí pohonné jednotky toho dosáhnout."
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.