Mezinárodní automobilová federace (FIA) dnes společně se šéfy F1 a zástupci automobilek v Paříži řešila budoucnost pohonných jednotek, kterými budou monoposty vybaveny od roku 2021.
Záměrem je snížit náklady, udržet smysluplnost pro silniční vozy s hybridními technologiemi, zlepšit zvuk vozů a atraktivitu pro fanoušky. Výrobcům motorů proto byl představen nástin budoucích pravidel.
Návrhy vzešly od FIA a zástupců F1 týmů, od dodavatelů pohonných jednotek a odborníků, rámec pravidel pro budoucí motory budou zveřejněny na konci roku 2017.
V příštích 12 měsících bude probíhat práce na definici určitých komponent budoucích pohonných jednotek, ale informace potřebné pro jejich samotnou konstrukci budou publikovány až na konci roku 2018. Důvodem je snaha zajistit, aby současné automobilky pokračovali v práci na současných pohonných jednotkách.
Ve zbývajícím čase (konec roku 2017 a rok 2018) bude FIA a F1 spolupracovat s týmy na ustanovení pravidel pro omezení testování a vývoje pohonných jednotek i na opatřeních pro omezení nákladů.
Jak mají vypadat pohonné jednotky od roku 2021?
- objem 1,6 litru, V6 turbo hybrid- zvýšení otáček o 3 000 ot/min pro zlepšení zvuku (tj. na 18 000 ot/min)- budou předepsány interní konstrukční parametry, aby se omezily náklady na vývoj a týmy byly odrazeny od extrémních konstrukcí a provozních podmínek- odstranění MGU-H- výkonnější MGU-K se zaměřením na manuální využívání pilotem během závodu s možností několik kol šetřit energii, aby mohli získat kontrolovanou taktickou výhodu v závodech- jediné turbo s omezením rozměrů a hmotnosti- standardizované úložiště energie a řídicí elektronika- vysoká úroveň vnější předepsané konstrukce, aby bylo možno snadno přecházet (plug-and-play) na jiné motory, šasi a převodovky- záměr zavést přísnější palivová pravidla a omezení počtu využívaných paliv
Nyní bude pokračovat série schůzek se všemi zainteresovanými stranami, s nimiž budou tyto návrhy projednávány v duchu co nejširší možné spolupráce.
Sportovní ředitel Formule 1 Ross Brawn k tomu uvádí: "Pohonná jednotka pro rok 2021 je příkladem budoucího směru FIA jakožto regulátora, F1 jakožto držitele komerčních práv a týmů a výrobců jakožto akcionářů, kteří budou vzájemně spolupracovat pro dobro sportu.
Dnes prezentovaný návrh je výsledkem série schůzek, které se uskutečnily během roku 2017 se současnými týmy, jež se účastní šampionátu F1, a výrobců, kteří projevili svůj zájem stát se součástí vrcholné disciplíny motorsportu.
Také jsme pečlivě naslouchali názorům fanoušků na současné pohonné jednotky a tomu, co by si přáli v budoucnu vidět, s cílem definovat sadu pravidel, která by poskytla jednodušší, levnější a hlučnější pohonné ústrojí s vytvořením podmínek pro vstup nových výrobců do F1 v roli dodavatelů pohonných ústrojí a pro dosažení vyrovnanějších podmínek v tomto sportu.
Nová F1 má cíl stát se vrcholnou sportovní soutěží spojenou se špičkovou technologií. Nadchnout, zapojit a ohromit fanoušky všech věkových skupin, ale udržitelným způsobem. Věříme, že budoucí pohonné jednotky toho dosáhnout."
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.