Sportovní šéf Formule 1 Ross Brawn po penalizaci Maxe Verstappena kvůli kontroverznímu předjetí soupeře v závěru Velké ceny Spojených států věří, že by měl být zaveden nový vyhodnocovací systém. Technické prostředky pro to existují.
Pilot Red Bullu jednoznačně porušil pravidla, když se během předjíždění Kimiho Räikkönena dostal všemi čtyřmi koly za bílou čáru ohraničující trať, otázka vzniká v případě posuzování ostatních incidentů, ke kterým došlo - Verstappen totiž nebyl zdaleka jediný, kdo využil široké vyasfaltované zóny.
Před ním to udělali také Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Sebastian Vettel, Carlos Sainz a další. Někdo by mohl namítnout, že nešlo o předjetí soupeře zkrácením dráhy, tito piloti vyjetím mimo vždy získali určitou časovou výhodu - jinak by mimo trať nevyjížděli a neprodlužovali si okruh. Vždy hledají nejrychlejší stopu a snaží se co nejvíce snížit úhel, pod kterým projíždějí zatáčky.
V jiných sportech to nekompromisně trestají, komisařům přitom pomáhají kamery, tlakové destičky, GPS systémy či další prostředky. Podle Brawna nyní nastal čas, aby F1 přijala podobná opatření v rámci spravedlivého a konzistentního posuzování takových přestupků.
"Věřím, že jakmile na této epizodě usedne prach, tak by bylo dobré se na tyto případy znovu podívat se všemi důležitými stranami - s FIA a s týmy," uvádí sportovní šéf F1 po kontroverzi v Austinu, kde byl k údivu diváků na tribunách na poslední chvíli vyměněn jezdec na pódiu.
"V každém sportu se stává technologie stále důležitější, protože rozhodčím umožňuje přijímat rozhodnutí s větší přesností a pohotovostí. Děje se to ve fotbalu, kde byl zaveden videorozhodovací systém v takových ligách, jako je Bundesliga v Německu a Série A v Itálii.
"Ve Formuli 1 už máme výjimečnou videotechnologii, ale myslím, že se musíme podívat na to, jak ji využíváme, abychom zachovali přesnost a konzistenci," dodává Brawn.
K větší konzistenci by také pomohla volba komisařů pro celou sezónu. S rozhodováním pomáhají také zkušení bývalí piloti, kteří za to však nedostávají zaplaceno, protože jde o čestnou roli. Těžko však očekávat, že budou létat po světě na 21 závodů ročně zadarmo. Na každý závod je tak nominován někdo jiný, a byť mezi sebou případy a rozhodnutí sdílejí, přesto bývají incidenty posuzovány různě.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.