Sportovní šéf Formule 1 Ross Brawn po penalizaci Maxe Verstappena kvůli kontroverznímu předjetí soupeře v závěru Velké ceny Spojených států věří, že by měl být zaveden nový vyhodnocovací systém. Technické prostředky pro to existují.
Pilot Red Bullu jednoznačně porušil pravidla, když se během předjíždění Kimiho Räikkönena dostal všemi čtyřmi koly za bílou čáru ohraničující trať, otázka vzniká v případě posuzování ostatních incidentů, ke kterým došlo - Verstappen totiž nebyl zdaleka jediný, kdo využil široké vyasfaltované zóny.
Před ním to udělali také Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Sebastian Vettel, Carlos Sainz a další. Někdo by mohl namítnout, že nešlo o předjetí soupeře zkrácením dráhy, tito piloti vyjetím mimo vždy získali určitou časovou výhodu - jinak by mimo trať nevyjížděli a neprodlužovali si okruh. Vždy hledají nejrychlejší stopu a snaží se co nejvíce snížit úhel, pod kterým projíždějí zatáčky.
V jiných sportech to nekompromisně trestají, komisařům přitom pomáhají kamery, tlakové destičky, GPS systémy či další prostředky. Podle Brawna nyní nastal čas, aby F1 přijala podobná opatření v rámci spravedlivého a konzistentního posuzování takových přestupků.
"Věřím, že jakmile na této epizodě usedne prach, tak by bylo dobré se na tyto případy znovu podívat se všemi důležitými stranami - s FIA a s týmy," uvádí sportovní šéf F1 po kontroverzi v Austinu, kde byl k údivu diváků na tribunách na poslední chvíli vyměněn jezdec na pódiu.
"V každém sportu se stává technologie stále důležitější, protože rozhodčím umožňuje přijímat rozhodnutí s větší přesností a pohotovostí. Děje se to ve fotbalu, kde byl zaveden videorozhodovací systém v takových ligách, jako je Bundesliga v Německu a Série A v Itálii.
"Ve Formuli 1 už máme výjimečnou videotechnologii, ale myslím, že se musíme podívat na to, jak ji využíváme, abychom zachovali přesnost a konzistenci," dodává Brawn.
K větší konzistenci by také pomohla volba komisařů pro celou sezónu. S rozhodováním pomáhají také zkušení bývalí piloti, kteří za to však nedostávají zaplaceno, protože jde o čestnou roli. Těžko však očekávat, že budou létat po světě na 21 závodů ročně zadarmo. Na každý závod je tak nominován někdo jiný, a byť mezi sebou případy a rozhodnutí sdílejí, přesto bývají incidenty posuzovány různě.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.