Renault se snaží změnit svůj přístup ke konstrukci motoru, aby mohl v kvalifikaci dočasně navyšovat jeho výkon, podobně jako to dělá Ferrari či Mercedes, který díky tomu získává až půl sekundy na kolo.
Renault se sice z počátku sezóny hodně zlepšil, ale za svými největšími soupeři stále dost zaostává zejména v kvalifikaci, protože pro ni nemá tak agresivní módy. Při konstrukci motoru se na to původně totiž moc nezaměřoval.
"Jde o něco, co jde zcela proti lidem od motorů - akceptovat tvorbu výkonnosti na úkor spolehlivosti. Něco takového nikdy nebylo filozofií Renaultu. V motorové historii Renaultu v F1 jsme vždy při vývoji výkonnosti stáli na konzervativní straně," vysvětluje šéf Renaultu Cyril Abiteboul.
"Myslím, že jde stále o hendikep. Snažíme se z té filozofie dostat, jde však o velkou změnu ve smýšlení. Ta přijde s novými lidmi, kteří se přidávají k naší organizaci," pokračuje pro Autosport ředitel Renaultu, který se tak ve srovnání se soupeři připravuje o velkou výhodu, která v případě Mercedesu činí až půl sekundy.
"Myslím, že to je celkem zřejmé, že jsme v závodním režimu udělali pokrok ve stahování ztráty. Malý deficit tam stále je - podle mého názoru se můžeme dohadovat, zda odpovídá dvěma nebo čtyřem desetinám, a záleží to i na trati. Ale myslím, že zhruba odpovídá tomu, o čem hovoříme - něco mezi dvěma a čtyřmi desetinami v závodním režimu," pokračuje Abiteboul.
"To je určitě rozdíl, který může nejlepší šasi zvládnout. Proto máte Red Bull, jenž po určitých potížích na počátku sezóny dokázal možná vytvořit to momentálně nejlepší šasi. Zvládají deficit ve výkonu, což jim dává schopnost vítězit," chválí Francouz svého zákazníka.
"Ale moc se to neliší od naší situace v éře V8, kdy jsme vyhrávali šampionáty. Náš motor nebyl nejsilnější v poli, ale opravdu se nám to podařilo všechno dohromady zprovoznit. Vytvořili fantastické šasi a my jsme získali čtyři tituly v řadě za sebou, takže se vracíme k situaci, která je u Red Bullu a Renaultu dobře známá a vlastně i úspěšná. To však platí pro neděle, kdy se jezdí závody," upřesňuje Abiteboul.
"Nemůžu podobnou situaci popsat pro sobotu. Vrací se to k tomu, jak přistoupíme k tvorbě výkonnosti na úkor spolehlivosti - a tam zatím nejsme. Nedokážu to jasně kvantifikovat, ale hovoříme zhruba o půl sekundě," potvrzuje šéf Renaultu.
Věří, že jim také pomůže zpřísnění pravidel týkajících se spalování oleje: "Na dynamometru máme spoustu výkonnosti, ale jak už jsem řekl, jde o výkonnost, která bude dostupná kdykoliv, včetně neděle. Je to skvělá zpráva, protože to znamená, že by nás měla dostat do velmi, velmi slušné pozice přinejmenším proti Mercedesu v neděli.
Momentálně jsme stále hendikepováni tím, zda si můžeme dovolit vytvářet výkonnost na úkor spolehlivosti, což podle mě budeme potřebovat, abychom se mohli dotáhnout o sobotách. Také víme, že se změní pravidla, která budou o něco drakoničtější, pokud jde o spotřebu oleje."
Jde o oblast, kterou jsme vůbec neprozkoumávali, protože není vůbec v pravidlech. A naším stylem opět je být co nejférovější v naší interpretaci - někdy možná až moc. Možná nám tedy vývoj pravidel pomůže v našem stahování náskoku v kvalifikačních módech," přemýšlí Abiteboul.
"Viděli jsme ale, že si pak znovu dokázali vybudovat náskok, proto je zajímavé pozorovat tu dynamiku, která je čistou F1. Vyjde nové pravidlo, nová technická směrnice, má dopad na relativní výkonnost a potom se věci dají opět do pohybu," kroutí hlavou šéf Renaultu.
George Russell si dojel pro vítězství ve Velké ceně Kanady po precizním výkonu, který potvrdil jeho formu a rychlost. Přesto se pozornost po závodě soustředila na incident mezi jezdci McLarenu, jejichž vzájemný kontakt rozvířil debaty a částečně zastínil Russellův triumf.
Ferrari ovládlo Le Mans potřetí v řadě, a pokaždé s jinou jezdeckou sestavou – letošní triumf podtrhl Robert Kubica. Italská stáj tím potvrzuje, že její návrat do vytrvalostního závodění je začátkem nové éry dominance.
Max Verstapen po kvalifikaci v Montrealu, kde skončil druhý za Georgem Russellem, přiznal, že ho opakované otázky o blížícím se trestu startu opravdu rozčilují. Tyto spekulace mu podle jeho slov odvádějí pozornost od závodního víkendu.
Lando Norris nenavázal v Kanadě na formu z předchozích závodů a po trápení v trénincích i kvalifikaci odstartuje až ze sedmé pozice. Na rozdíl od týmového kolegy Piastriho bude muset v závodě dohánět.
Isack Hadjar obdržel třímísta na startu za zdržení Carlose Sainze během kvalifikace na Velkou cenu Kanady. Komisaři rozhodli, že jezdec Racing Bulls nedostatečně uvolnil trať, čímž ovlivnil soupeřovo měřené kolo.
Charles Leclerc byl po osmém místě v kvalifikaci v Kanadě viditelně zklamaný, protože věřil, že měl na pole position. Jeho týmový kolega Lewis Hamilton bude startovat z pátého místa a míří na pódium.
Ve finální tréninkové jízdě na Grand Prix Kanady předjel jezdec Red Bullu Oscara Piastriho za červených vlajek, což je porušení pravidel. FIA tento incident vyšetřuje, protože takové prohřešky ohrožují bezpečnost a spravedlnost závodu.
George Russell potvrdil svou formu v Montrealu a druhým po sobě jdoucím pole position ukázal, že Mercedes opět nachází tempo. Pokud promění start ve vítězství, může tím zlomit dosavadní průběh sezóny a upevnit své postavení mezi elitou.
Mercedes si v pátečních trénincích v Montrealu vybojoval první a třetí místo, přičemž George Russell ujistil, že během svého nejlepšího kola ve druhém tréninku plně využil potenciál vozu a nijak nešetřil.
Hlavní kandidáti na titul ve Formuli 1, Lando Norris a Oscar Piastri, přiznali, že jejich páteční tréninky v Montrealu neprobíhaly podle očekávání a potýkali se s technickými i jízdními problémy.
Fred Vasseur před Velkou cenou Kanady apeloval na novináře, aby nezapomínali, že ve Formuli 1 jde především o lidi, ne jen o výsledky a techniku. Jeho výrok je jasnou výzvou k větší empatii a férovosti v mediálním zacházení se sportovci i týmy.
George Russell ovládl druhý trénink v Kanadě a společně s třetím Kimim Antonellim potvrdil silnou formu Mercedesu. Pro mladého Itala šlo o cenný výkon, kterým naznačil, že se s ním v budoucnu musí počítat.